- Kristofer
- Medlem ●
- Växjö
Kollade runt på några biltillverkares hemsidor och fastnade för Toyotas AYGO.
AYGO går inte att köpa. Istället prenumererar man på den för 1800 kronor per månad. Allt utom skatt och bensin ingår. Om jag räknat rätt, blir månadskostnaden inklusive skatt 1.841 kronor.
För mig ser detta ut att vara den klockrena billösningen (om ett halvår dvs ). Att en vanlig försäkrings månadskostnad för mig är högre än hela AYGOs säger väl allt.
Jag har precis fixat min lilla racer, blev en S40 T5 Automat. Men AYGO ser ju lite söt ut iaf, mycket Apple-style på den må jag säga
Bränslesnål och perfekt för statstrafik, givet val för den nyblivne bilägaren...
Och ja, försäkringarna är svindyra för oss ungtuppar :-X
Kollade in sidan lite mer, med lite extra lulllull så får jag en månadskostnad på 2400kr+skatt.
Jag behöver t.ex dubbdäck samt kraftigare lysen, och ställer mig frågan hur den klarar av det norrländska klimatet
Kollade in sidan lite mer, med lite extra lulllull så får jag en månadskostnad på 2400kr+skatt.
Ja frågan är ju vad månadskostnaden är jämfört med konventionellt bilägande.
Här ingår ju försäkring, man slipper låneräntor och värdeminskning, bensinförbrukningen är låg, kontraktstiden relativt kort. Det finns säkert en del annat också som Toyota kommer att använda i marknadsföringen.
Aygo är väl resultatet av det där samarbetet med Peugeot och Citroën. Tre identiska bilar under olika namn byggda i Kolin i Tjeckien. Jag tror att den bedömdes vara så ointressant för den svenska marknaden att den bara säljs till taxifirmor.
Räkna på vad den kostar att finansiera om man lånar 115.000 kronor...
http://sydsvenskan.se/bil/article99806.ece
Skulle man nu köra 2000 mil/ år så kan man säga att månadskostnaden skulle öka med 500kr/månad. Men det är fortfarande inte alltför mycket om man är ung och har hög försäkringspremie.
Precis. Sen drar den ju hälften så mycket bensin som vad en 90-talsbil (vad jag annars skulle köpt) gör. Då blir ju milkostnaden inte mycket högre än literpriset på bensinen ändå.
Vill inte tänka på hur den pallar en norrländsk vinter som sagt
Personligen så skulle jag hellre tagit ett lite större lån och köpt mig en semi-fräsch bil, tror det är bästa lösningen för dig.
Ingen
Dock så lånar det ut pengar ifall du har säkerhet. Kan en av mina bekanta låna pengar till att köpa MC så kan du nog få för att köpa dig en bil.
Alt så kan du be dina föräldrar ett lån åt dig, dvs gå in som borgenär(stavning?).
Toyota Aygo är intressant på många vis. Det är en av de första bilarna som faktiskt byggts för att vara billig. Normalt sett designas en bil av någon med höga ambitioner, och sen skärs det ner på allting i produktionen för att den blir för dyr. Så är inte fallt med Aygon, den är ritad och byggd för att vara billig.
En Aygo har t.ex baklucka helt i glas, för att man ska slippa pressa ytterligare en plåtdel. Den minskade vikten gör att det bara behövs en gasfjäder för att hålla bakluckan öppen, jämfört med en normal bil som behöver två. Stolarna är identiska på båda sidor fram, till skillnad från en vanlig bil där alla spakar och vred är spegelvända på förarsidan jämfört med passagerarsidan. Sånt här tänkande finns överallt. Dessutom delar ju även citroen och peugeot på alla kostnader. Bilarna (Citroen C1, Peugeot 107 och så Aygon då) är identiska så när som på grill och lampor, men på vissa marknader skulle ingen komma på tanken att köpa "riskokare", medan de flesta nordbor är bergsäkra på att franska bilar bara rostar och krånglar medan japsar är bra bilar.
Sen är ju Aygon ingen stor bil. Bagageutrymmet är mindre än handskfacket i min volvo 850 kombi och jag vågar inte tänka på hur det skulle bli om någon skulle vilja sätta sig bakom mig när jag sitter i förarsätet på en Aygo. Allt känns också väldigt billigt och avskalat. Synliga skruvskallar, fula gjutskarvar... men tja, man får vad man betalar för. Det blir ju som sagt inte billigare om man ska köpa ny bil idag. Toyota brukar vara bra på att tillverka bilar som känns skramliga och billiga, men som går ännu när armageddon har varit.
Det är ju också en intressant grej. Kommer den att få japansk tillförlitlighet och fransk charm, eller tvärtom?
Det är säkert en trevlig bil att pila runt med i stan. Särskilt om man köper den med automatlåda. Automatlådan är ingen energislösande historia som i "vanliga" automatbilar utan en vanlig manuell växellåda som växlas och kopplas med elektromekanik. Inte lika raffinerat och mjukt, men mycket snålare. Att driva en vanlig automat med den lilla motorn i en aygo skulle ändå inte funka tillfredsställande.
En sak jag tycker är kul: det trendriktiga "iPod-jacket" i stereon... nåt som är väldigt hippt och inne numera. Konstigt att ingen reagerade för 15 år sen när samma uttag hette AUX eller CD... :rolleyes:
Det blir ju som sagt inte billigare om man ska köpa ny bil idag. Toyota brukar vara bra på att tillverka bilar som känns skramliga och billiga, men som går ännu när armageddon har varit.
host hrm...
Men frågan är om det är mer ekonomiskt att prenumerera på en Aygo än att köpa en bil för 50.000kr och äga denna i två år? Självfallet beror det på vilken försäkringspremie man har, så hur hög försäkring kan en 18åring med en 50.000kronors-bil tänkas ha?
Sedan kan man ju även räkna bort reparationskostnader och dylikt då Aygon är ny.
Men frågan är om det är mer ekonomiskt att prenumerera på en Aygo än att köpa en bil för 50.000kr och äga denna i två år? Självfallet beror det på vilken försäkringspremie man har, så hur hög försäkring kan en 18åring med en 50.000kronors-bil tänkas ha?
Sedan kan man ju även räkna bort reparationskostnader och dylikt då Aygon är ny.
Om jag skulle försäkra en Audi A4 från 1997 kostar försäkringen 35 000 för två år på IF, wheee
Garanterat kommer, precis som du säger, saker också att ha gått sönder på den under de två åren.
Om jag skulle försäkra en Audi A4 från 1997 kostar försäkringen 35 000 för två år på IF, wheee
Garanterat kommer, precis som du säger, saker också att ha gått sönder på den under de två åren.
Huga. Undrar just ur vems röv de svenska f-bolagen tar såna priser?
Trafikförsäkring på min Volvo 855 GLT från 1994 kostar 648.33 euro, och på det får jag 50% bonusrabatt.
Det är långt ifrån en billig bil här i Finland dessutom, man får nästan en ny bil i aygostorlek för samma pris som den kostade.
Jag är också sugen på Aygon, och kan inte riktigt hitta något argument som får mig mindre intresserad av den heller.
Jag är 19 år och har, i och för sig jobb, men en billig liten bil i Göteborg är inte helt fel
Jag är värdelös på försäkringar och reparationskostnader m.m. så någon som har kollen kanske kan göra någon slags prisjämförelse med en begagnad bil?
Jag undrar hur länge en sån där skulle hålla för mig... men toppfarten däremot är rätt bra för mitt körkorts överlevnad
Jag köpte en Saab 99 från 1984 för 8500 kr i totalt nyskick. Har lagt ner 3600 kr på vinterdäck och nya bromsskivor bak. Försäkring 2200 kr per år. Låg bränsleförbrukning. Startar jämt - även i extrem kyla. Tar sig igenom en halvmeters snövall som om det vore en hög dunfjädrar. Och är säkerligen mycket roligare att köra än Agyon.
Jag tycker inte att det verkar så billigt faktiskt. Det är ju i stort sett samma bil som min Saab (inte lika snygg dock) men min kostar ju en bråkdel av summan. Å andra sidan bor jag ju inte i Sthlm.