Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något bra MSN för Mac OS X som är bra det skall vara på Svenska också?
Hur gör jag för att hämta hem det och sen att instalera så det fungera och vad skall jag spara det i datorn.
Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 14:15

Det finns ju Microsofts egna MSN Messenger, men den är inte så bra och den saknar funtkioner som avatarer mm.

Jag rekommenderar aMSN.

Ladda ner genom att klicka på nedladdningslänken på sidan jag länkar till ovan och sedan välja en server att ladda ner från (spelar ingen roll vilken).
Den laddas ner till skrivbordet eller till en mapp du har valt.
Den kommer i en skivavbild - alltså en virtuell "hårddisk", som monteras på skrivbordet automatiskt när nedladdningen är klar.
I skivavbilden (symbolen är en vit "låda") ligger själva programmet tillsammans med lite annat skräp. Du kan använda programmet där det ligger, men det är inte så bra för då måste du montera skivavbilden varje gång du vill använda programmet, så dra istället programmet till någonstans på hårddisken där du vill ha det - förslagsvis Programmappen.
Om du sedan vill ta bort den monterade skivan, så är det bara att mata ut den precis som med alla andra skivor - dvs via Mata ut i Arkiv-menyn, via cmd-E, högerklicka och välja Mata ut eller genom att dra den till papperskorgen.
Skivavbildsfilen (symbolen är ett dokument med en hårddisk på) kan du sedan slänga.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-07 14:15

http://www.microsoft.com/mac/products/msnformacosx/msnformacosx.aspx?pid=msnformacosx

Finns ej på svenska, vad jag känner till. Men det fungerar.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-07 14:16

Rekommenderar Adium.

www.adiumx.com

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 14:47

Jag också, Adium X är kung.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-01-07 14:58

Har nyligen lyckats "switcha" en kompis, han har en powerbook nu och har tidigare kört en hel del msn med webbkamera. Finns det någon klient för msn som har stöd för webbkamera?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 16:47
Ursprungligen av Robban B:

Har nyligen lyckats "switcha" en kompis, han har en powerbook nu och har tidigare kört en hel del msn med webbkamera. Finns det någon klient för msn som har stöd för webbkamera?

Nej, tyvärr. Det finns dock en som påstår sig kunna ta emot (se andra personers) webcam men inte sända. Den heter Mercury (tidigare dMSN) och webcam-stödet är bara i alpha-stadiet än. Vill du veta mer, gå in på Mercurys hemsida och deras forum för webcam och läs den klistrade Readme-tråden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 15:40

Jag blev lite inspirerad nu, och drog iväg ett mail till utvecklarna av Adium X, där jag erbjuder mig att göra översättningar (till bl a svenska). Vi får se om de nappar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-07 16:48

Jag gillar adium men det finns en sak som stör mig så mycket att jag istället använder proteus.. det är att man tvingas ha en extra ruta framme när man är i away-läget. Kan man på nåt sätt göra sig av med denna?

Jag har inte provat Adium förut. Den är cool ju....

Ursprungligen av markus:

Jag gillar adium men det finns en sak som stör mig så mycket att jag istället använder proteus.. det är att man tvingas ha en extra ruta framme när man är i away-läget. Kan man på nåt sätt göra sig av med denna?

Du kan stänga av det i Preferences... > Advanced.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 16:58
Ursprungligen av markus:

Jag gillar adium men det finns en sak som stör mig så mycket att jag istället använder proteus.. det är att man tvingas ha en extra ruta framme när man är i away-läget. Kan man på nåt sätt göra sig av med denna?

Ja visst kan du ta bort den.

preferences ->advanced-> status-> away status window -> klicka ur rutan "show "You are away" window"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-07 17:01

åhh, schysst

Har av ren vana alltid varit vid away på icq å msn. typ sen 1998. trist å bryta den traditionen. Det e väl mest för att datorn står på dagarna, så man orkar inte hålla på å ändra. Antagligen e man vid datorn eller inte, de vet de flesta på min lista om.. ganska många på min lista som gör likadant.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 20:02
Ursprungligen av memark:

Jag blev lite inspirerad nu, och drog iväg ett mail till utvecklarna av Adium X, där jag erbjuder mig att göra översättningar (till bl a svenska). Vi får se om de nappar!

Det gjorde de, men meddelar samtidigt att det inte är aktuellt med några översättningar än på ett tag.

Ursprungligen av memark:

Det gjorde de, men meddelar samtidigt att det inte är aktuellt med några översättningar än på ett tag.

Ja, jag vill minnas att när jag frågade så var det inte mycket i programmet som ens gick att översätta. Men det händer saker, fler och fler objekt får support för andra språk.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 16:53

Det du kan göra är ju att flytta den ur bild, och lägga den i nåt hörn. Eller om du gömmer Adium så ser du ju den inte heller.

(Kan dock inte låta bli att fråga om du ofta är Away när du sitter vid datorn?)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 16:58

*pinsamt*

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 17:51

Därför finns ju i de flesta program funktionen att sätta "idle" och/eller "away" efter viss tids inaktivitet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 21:11

De verkar ha använt sig av en egen variant till NSLocalizedString i sin kod, så det borde inte vara några större problem.

Ursprungligen av memark:

De verkar ha använt sig av en egen variant till NSLocalizedString i sin kod, så det borde inte vara några större problem.

Det är först nu på sistone (mitten av december) som dom börjat gå igenom koden och se till att det finns i knappar och menyer.

om man tycker det räcker med att kunna texta och skicka filer så klarar Fire de flesta tjänster. ett program för allt. själv använder jag den till såväl icq som msn.

1
Bevaka tråden