Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast 6 = manual?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet var man kan få tag i en svensk manual till Toast 6, det följer ju bara med en engelsk bok. Jag är inte kunnig i engelska Eller är det någon som kan detta program och vill dela med av sin kunskap till mej.

Eller finns det något bra svenskt program??

Tack på förhand

Senast redigerat 2006-01-03 17:01

Jag kan nästa svära på att svenska manual inte finns. Kollade på min Toast-skiva och där finns inte nån.

Men vad är det du vill veta? Är rätt säker på att nån här vet svaret.

Jag känner inte till nåt svenskt program för bränning mer än det som finns inbyggt i Mac OS X. Inga tredjeparts-program är översatta och även om de vore det finns nog ingen manual på svenska.

Men säg vad det är du vill bränna så vet säkert nån en bra lösning.

Hur skall jag göra när jag skall bränna backupp eller en cd?
Jag försökta att bränna en cd-skiva men jag misslyckas, är det några inställningar som måstes ställas in.
När jag startar datorn så ställer datorn om tangentbordet till amerikansk skrivstil på tangenterna – VARFÖR?

Om vi tar tangentbordsproblemet först. Det finns en bug i vissa versioner som gör att tangentlayouten ändras till amerikansk efter omstart. Lösningen på problemet är att se till så att bilden man valt som skrivbordsbakgrund har en filändelse, t ex .jpg. Läs mer här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25389

När det gäller bränningen så behövs det mer information för att kunna säga nåt om felet. Vilken version av Mac OS kör du? Vad är det för dator? Men viktigast av allt- på vilket sätt misslyckas du bränna? Hur gör du?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-03 22:01

Ta hem den senaste uppdateringen på Toast 6. Jag använder Toast 6.1.1.

Tidigare versioner hade som default "My_CD", med understykningstecken, som skivnamn . En del CD-spelare gillar inte det. Man får disc error när man försöker spela dem.

Senare versioner har "My CD", utan understrykningstecken, som förvalt skivnamn.
Du kan även ta bort understrykningstecknet manuellt. Men det är lätt att glömma.

Mac OS X Version 10.3.9. . Mac PowerPC G4.

Någon sa att man kan ladda ner Toast 6.1.1. hur gör jag sen då?

Kunskap i engelska är inte den bästa.

När jag har laddat hem Toast Titaniun 6.1.1 Updatera och instalerat det så ligger det ju en ekon på skrivbordet skall jag slänga den eller vad skall jag lägga den?

Senast redigerat 2006-01-04 22:18

Viktigaste frågan återstår:
Vad är det för fel som uppstår när du bränner?
Tar datorn inte emot skivan? Får du då nåt felmeddelande?

Löste det sig med tangentbordslayouten förresten?

Angående tangentbordet, jag måste gå in under Systeminställningar -> Internationellt -> Indatameny och där bocka bort den amerikanska flaggan. Jag får göra det varenda gång jag startar cd-brännaren.
Datorn tar emot skivan.
Det är en del Punkter under Mappen Data, Vad är det för skillnad på Basic & Advanced, ja det finns två under Basic, *Mac Only *Mac & PC. Under Advanced Mac, *Only *Mac & PC, * DVD-ROM (UDF) *ISO 9660 *Custom Hybrid *Mac Volyme. Lite längre ner fins det två till *Copy Deskotop Database *HFS Standard

Är det några inställningar som skall göras så att en del saker sköter sig själv, för när jag matar ut skivan och sen kollar om den funkar, så funkar den ej.

Vart funkar inte skivan? I datorn? I stereon?

Vad är det du ska bränna? Backup på filer, en dvd som ska spelas i en dvd-spelare eller nåt annat?

Ska skivan kunna spelas på pc med Windows?

Brännaren tar emot cd-skivan.

Om jag skall bränna en backup på filer, alltså olika dokument som är skrivna i Word och Apple-Works, hur gör jag då?

Hur gör jag för att kopiera en cd-skiva med musik, för jag vill inte ha originalet i bilen?

På frågan om den kan spelas på pc med Windows, menar du om jag har en Word dockumet och bränner skivan i Mac & sen kan öppna den i Pc?

Det finns en del låtar som har .m4a gårr det att omvandla det till mp3 fil?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-06 09:20
Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Brännaren tar emot cd-skivan.

Om jag skall bränna en backup på filer, alltså olika dokument som är skrivna i Word och Apple-Works, hur gör jag då?

Använd Finder eller Toast. I Finder så kopierar du filerna direkt till CD-ikonen på skrivbordet och sedan högerklickar(control-klickar) du på CD-ikonen så hittar du kommandot "Bränn skiva".

Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Hur gör jag för att kopiera en cd-skiva med musik, för jag vill inte ha originalet i bilen?

Använd Copy-funktionen d v s klicka på Copy-fliken i Toast och gör en kopia av originalskivan. Kopiera filerna till Toast-fönstret och tryck sedan på den stora röda knappen nere till höger.

Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

På frågan om den kan spelas på pc med Windows, menar du om jag har en Word dockumet och bränner skivan i Mac & sen kan öppna den i Pc?

Tänk på att både formatet på skivan och formatet på filen måste vara rätt.

Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Det finns en del låtar som har .m4a gårr det att omvandla det till mp3 fil?

Det gör du enklast med iTunes. Gå in i inställningar och välj att iTunes skall konvertera filer till mp3 vid import. Klicka OK. Markera filerna som du vill konvertera till mp3-format. Välj sedan "Konvertera" i Avancerat-menyn.

Enklast är det att bränna musikskivor med iTunes. Gör en spellista och kopiera filerna till den. Sedan bränner du spellistan till en CD. Du kan även använda Toast, men då får du konvertera filerna med ett annat program först t ex med iTunes.

På din fråga?
"Tänk på att både formatet på skivan och formatet på filen måste vara rätt."
Hur menar du?

Skall, jag gå in under Avancerat -> inpotr och sen Inport med (rullningslista) MP3 kodad

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-07 04:34

Använder du iTunes så blir det alltid en musikskiva.
Ligger musikfilerna i iTunes så får du först gå in i iTunesinställningarna och välja importformatet mp3 och sedan markera filerna och välja konvertera till mp3 under Avancerat-menyn. Om du vill ha en musik-CD med mp3-filer.

Ligger filerna på en musik-CD, och du har valt rätt importformat sedan tidigare, så räcker det att klicka på importera-knappen.

När filerna är i mp3-format så lägger du dem i en spellista som du sedan bränner till en ny CD.
Då är både skivorna i mp3-fomat och skivan i rätt format (musik-CD)

Använder du Toast så väljer du rätt flik beroende på om du vill bränna en musik-CD eller en data-CD. Data-CD använder du om det är filer som skall läsas i en annan dator, Mac eller PC.
Tänk på att spara filerna i t ex ett word-format för PC om de skall läsas av Word i PC.

Om du lägger musik-filer på en data-CD så kan den inte läsas av en CD-spelare eller DVD-spelare som du har utanför datorn t ex i stereoanläggningen.

1
Bevaka tråden