Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Virtual PC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver kontrollera resultatet av min webbdesign i Windows-baserade webbläsare. För att slippa köpa en separat PC funderar jag därför på Virtual PC. Min normala miljö är en iMac G5 med MacOS 10.4. Är intresserad av andras erarenheter av Virtual PC, särskilt:

- Är det stabilt och driftsäkert, d v s ingen risk för haverier. filkorruption eller andra större problem?
- Fungerar det enkelt och bra?
- Är det enkelt att installera?
- Vilken Windows-verision fungerar bäst för min Mac-konfiguration och för att få bästa visningsresultat Windows-baerade webbläsare (framförallt IE 5 och 6, Mozilla, Firefox och Opera)?
- Något annat värt att dela med sig av?

Tacksam för alla svar!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 13:19

Har kört med det nu 1,5 vecka.
Rullar på bra men jag fick inte in Windows 2000 så jag kör XP vilket är lite segt om man säger så.
Ska du bara kolla lite sidor ibland är det ju inga problem.
Installation av Virtual Pc är enkel, sedan pluggar du in Windows skivan och slår på mellanslag ett par gånger när "DOS" är igårn på Virtual PC. Kör igenom installationen och POW.
Ett tips är att tilldela en del ramminne också, det buggade 5 ggr innan den sparade den inställningen på min installation.
Kör Windows 2000 om du kan.

Ursprungligen av CHCGEIJER:

- Är det stabilt och driftsäkert, d v s ingen risk för haverier. filkorruption eller andra större problem?

Det brukar vara stabilt. Jag kör VPC 7 med XP och det kraschar aldrig. Brukar dock ha en del problem med att instalera en del program. Dock inga problem att installera Firefox mm. Jag kör på en iMac 20" 2,1 GHz

Ursprungligen av CHCGEIJER:

- Fungerar det enkelt och bra?

Det fungerar enkelt.

Ursprungligen av CHCGEIJER:

- Är det enkelt att installera?

Det är mycket enkelt att installera.

Ursprungligen av CHCGEIJER:

- Vilken Windows-verision fungerar bäst för min Mac-konfiguration och för att få bästa visningsresultat Windows-baerade webbläsare (framförallt IE 5 och 6, Mozilla, Firefox och Opera)?

Jag tror XP är bäst att köra, men det går fortare om man kör Win 2000.

Ursprungligen av CHCGEIJER:

- Något annat värt att dela med sig av?

VPC ska bara användas till att kolla på hemsidor, inget annat. Alldeles för segt för att klara av andra saker.

Har du några mer frågor så är det bara att säga till.

Ursprungligen av CHCGEIJER:

- Är det stabilt och driftsäkert, d v s ingen risk för haverier. filkorruption eller andra större problem?

Det du gör är att du installerar system och de program du vill använda. Sätt även upp en delad mapp som funkar som länk mellan mac-sidan och win-sidan. I den mappen sparar du jobb och filer som du vill ha kvar om systemet viker ner sig.

När du är helt klar och har en perfekt nyinstallerad konfiguration så stänger du Windows inne i VPC (ej vila alltså) och gör sen en kopia av den image-fil systemet ligger på. Här ligger de filerna.

/Användare/dittnamn/Dokument/Virtual PC List/

Det är stora rackare de där system-image-filerna så om du har taskigt med hårddiskutrymme så försöker du hålla nere grundsystemet under 4,7 gb och bränner säkerhetskopian på en DVD istället.

När du fått in virus, trojaner å annat elände så behöver du inte lägga ned någon tid på felsökning och fixning utan kan börja om direkt med en ny kopia av installationen. Kasta den struliga filen och lägg in en ny fräsch system-image.

Till Anders Täpp
Det du skrev låter väldigt enkelt. Då jag installerade Tiger gjorde jag en backup av mina VPC system på annan hårdskiva.
Men då jag skulle återställa mina VPC hårdskivsavbilder klagar VPC vid uppstart av system att
ntdlr saknas. Har sparat allt för säkerhetsskull ifall jag skulle komma på hur jag skall rädda
avbildern. Kör VPC 6 och XP pro. Kanske du har något uppslag eller tips om vad det kan vara fråga om?

En snabb sökning på Google ger detta.

Citat:

The solution to this error is simple: instead of copying both files, just copy the hard disk file (.vhd) and create a new virtual pc configuration on top of this copied hard disk. The cause is probably some name or path settings in the vmc file that ar no longer in synch with its location. Creating a new vpc config is as easy as starting up the vpc console, clicking 'New' and following the wizard. (this even works after you get the error, there's nothing wrong with the hard disk file)

Hoppas det löser sig, annars får du återkomma. Har lite special knep.

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

Det du skrev låter väldigt enkelt. Då jag installerade Tiger gjorde jag en backup av mina VPC system på annan hårdskiva...

Jag tror Mats hittade lösningen på ditt problem. Jag har inte sett några problem med att återanvända image-filer till VPC så det kanske hörde ihop med bytet av system på något sätt.

Ja där hade vi många vägar att vidare. Tack för det. Systembyte kan vara boven här.
Min ursprungliga tanke var att göra en
"repair Install" från min "retail" XP pro, men jag har inte hittat hur man gör, blush.....
och inte grannen heller, fastän han kör PC på heltid.

För att återgå till ursprungliga frågeställaren så använder jag VPC med Explorer just som koll av egenproducerade webbsidor. Har också Explorer installerad i Mac Os X. Kan man anse de här PC vs. Mac versionerna likvärdiga

En sida behöver inte se lika ut i Mac IE och VPC IE, därför testar jag.

1
Bevaka tråden