Håller just på att trimma min iBook (G3 800) för en kommande reportageresa. Den kommer då att vara ankaret i mina bildbearbetnigar.
Eftersom det är första gången jag kommer att använda iBooken i ett helt digitalt fotoprojekt, långt hemifrån, är det viktig att allt lirar med varandra. Dvs med min externa pocket HD och med de råfiler jag kommer att producera och ladda över på löpande band. Med photoshop och div. stödprogram. Skulle något paja på resan är jag såld.

Igår höll jag på under ganska många timmar med att installera program och testa deras funktion, och med att ladda över bilder och bearbeta dem.

Vad som hände var att plötsligt så slocknade skärmen. Datorn gick inte att starta om, eller stänga av. Jag drog ut diverse anslutningar och nätkabeln, inget hände. Efter ett tag satt jag tillbaka nätkabeln och helt plötsligt tändes skärmen igen.
Jag kunde avsluta det jag gjorde, men la märke till att iBooken var mycket het och att den hade ett högt och icke tidigare hört fläktljud.
Min teori är att den blev överhettat och därför stängde av sig temporärt, kan det stämma ? Hur vanligt är sånt ? Hur förbygger man det. Ska man helt enkelt stänga av den emellanåt ?

Detta kan vara knepigt eftersom en bildöverföring av flera GB tar sin tid och inte kan avbrytas medans den pågår.