Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handen på hjärtat - använder ni era widgets?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har, ända sedan jag först fick höra att Tiger skulle innehålla widgets, tyckt att det verkar vara en jättebra idé - små händiga program som alltid är tillgängliga! Och visst är det en fantastisk idé, och många bra widgets finns det.

Ändå kommer jag på mig själv med att jag väldigt sällan använder F12 (eller övre, vänstra hörnet för min del). Sitter jag vid macen i två timmar är det långt ifrån säkert att jag någon gång under den tiden använder dashboard.

Jag har en hel drös med widgets, men dom som jag har på min dashboard är: Svenska skolnätets (bland flera språk) svensk-engelska lexikon, Apples miniräknare, Cicero (lorem ipsum-generator), Apples konvererare, Harmonic (texthittare till aktuell iTunes-låt), iClip Lite, Wikipedia, TVinfo.se:s widget, Apples dictionary...

Den sista, dictionary, är ju till exempel helt onödig - du har ju (den engelska) ordlistan inbyggd i OSX Tiger! (Högerklicka på ett ord och välj "slå upp i ordlista".) Lite så tycker jag hela fenomenet med widgets är, allt för ofta finns det redan alternativ som är bättre... Tillägg i Firefox kan fixa många av dessa saker, och wikipedia-, ordliste- och imdb-sök är enkla att lägga till i sökfältet i Firefox...

Miniräknaren är nog den enda av alla mina (4 sidor med) widgets som jag haft någon som helst nytta av. Tvinfo.se kan i och för sig ofta visa sig trevlig, men lika ofta ser jag min startsida i Safari (superstart.se, som visar ännu fler kanaler).

–> Jaja, sluttjatat från min sida, men min fråga, som förhoppningsvis kan starta en intressant diskussion är: Har ni nytta av några av era widgets - och i så fall, vilka?

Observera att jag inte skriver den här tråden för att gnälla, jag gillar som sagt idén med dashboard, och helst av allt vill jag såklart få upp ögonen för någon oslagbar widget, som jag aldrig kommer kunna leva utan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-05 19:29

Nej.
Stängde av det där programmet vad-det-nu-hette andra dagen jag hade Tiger och har aldrig startat det sen dess. Jag har Konfabulator med vädret för Karlstad - det räcker gott. Man storknar ju av all (onödig) information som man "måste" ha annars.

Det tog tid, men sakta men säkert har jag börjat använda Dashboard. Jag tror det behövs tid, men till slut kommer det att vara en given del av macanvändandet. En sak som jag använder mest tror jag är den suberba tvtablå-widgeten som gusax840 här på 99mac utvecklat.

Bash.org-widgeten ger närhet till ett skratt och Backpack-widgeten är en riktigt smart integration med en webbtjänst.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-05 19:32

Samma här. Använder nästan aldrig, förutom kalkylatorn (widget) ibland. Och valutakonverteraren någon enstaka gång.

PS. Jag tror Danne V och andra som ratar det nån gång längre fram kommer ändra sig 180°. DS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-05 20:43
Ursprungligen av Adrian B:

PS. Jag tror Danne V och andra som ratar det nån gång längre fram kommer ändra sig 180°. DS.

Kanske det. Man ändrar sig. Jag HATADE ju tjejer när jag var sju år också. Kan man få en widget att sätta på kaffe, hämta en pizza och hälla upp en öl, så ska jag tänka om på studs. Pråmmis...

Men för tillfället klara jag mig med Konfabulators väder-widget.

Ursprungligen av Danne V:

Kanske det. Man ändrar sig. Jag HATADE ju tjejer när jag var sju år också. Kan man få en widget att sätta på kaffe, hämta en pizza och hälla upp en öl, så ska jag tänka om på studs. Pråmmis...

Men för tillfället klara jag mig med Konfabulators väder-widget.

Jo, om man kör Konfabulator så har man ju inte samma behov av Dashboard eftersom de överlappar varandra delvis. Och med Yahoos köp av Konfabulator så kommer det ju inte att dö bort heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 19:58

Pga strul med min Powerbook (först logikkortsbyte, lite senare hd-krasch) så har min gamla blåvita G3 (med 10.3) varit min huvuddator i ungefär en månad nu i vinter. Det har inte gått en dag, ja knappt ett par timmar, med 10.3 utan att jag har tryckt f12 (för att aktivera Dashboard) bara för att sekunden senare svära högt.

Det är framförallt tv-widgeten och kalkylatorn som jag använder, men även en del andra småfåniga widgets.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-05 20:04

Konverterar-widgeten är guld värd, använder den dagligen

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 20:15

Använder mig dagligen av:
tvinfo.se samt brukar ha den fula Temperature monitor igång.
Till och från används Dictionary och Deep sleep.

  • Medlem
  • 2006-01-05 20:17

Jag använder Lexin, tvinfo och konverteraren. Men inte ofta.

FTPDrop använder jag ett par gånger i veckan. Men jag skulle hellre ha den i dockan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 20:53

Jag kollar Uppsala väder 5 dagar framåt.
Kör Lexin ofta.
Använder Omvandlare.

Så Widiget är verkligen bra när man behöver just när man vill ha

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-05 20:56

Väderwidget, XMLTV och WIMIC är i dagligt bruk.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-05 21:05

Använder ofta konverteraren, miniräknaren, väder, dictionary, Lexin, SysStat (systemöversikt, använder främst för att snabbt se hur mycket plats jag har kvar på hårddisken). Dessutom ligger en sticky där som används för några få anteckningar (viktigare anteckningar hamnar i en vanlig sticky).

Tycker dashboard är super, men har haft lite otur med widgets som flippat ur och börjat suga CPU-kraft, så jag kör väldigt minimal setup nu med väder, miniräknare, kalender, TVinfo, veckonummer och MacDailyNews.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-05 21:07

Dictionary, XMLTV, Översättarwidgeten, samt Wikipedias widget används sporadiskt. Klockan, väderwidgeten och almanackan ligger mest där de ligger...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-05 23:32

har inte riktigt hittat widgets som är så bra att jag kommer ihåg att kolla dashboard än, men tvinfo verkar lovande. kommer ofta på att jag kan använda den strax efter att jag skrivit in tv.nu i webläsaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-06 00:06

Har ännu inte hittat någon widget som är användbar (för mig) för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 00:45

Dagligen - Lexin, Dictionary, VersionTracker, SlothCam, PHPQuickReference, Transmit och Stickies givetivs. Det är som med Dashboard, förstår inte hur jag klarde mig utan det innan...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-06 16:55

Ehm, kan man avaktivera Dashboard och köra bara Konfabulator? Jag kör inga Dasboard widgets mest p.g.a att jag blev "skrämd" av hur mycket minne de använder även när jag inte har de framme. Tittar man i Activity Monitor så sitter de & tickar - tuggar på minnet.

Med all due respect för Macens minneshantering som inte går att jämföra med Windows (ja ja ja, är fortfarande färsk switcher).... just nu kör jag 7 program och skiftar mellan ca 6 - 33 MB ledigt RAM och allt flyter bara på hur mjukt som helst, jo, ändå undrar man vad som tar upp lite mindre minne - Dashboard eller Konfabulator, när man t.ex. har 3-4 aktiva widgets.

Vad har ni för erfarenheter?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2006-01-06 18:06

Använder tvinfo ganska så ofta, helt klart användbar widget. Har också ministat installerat för att hålla koll på temperatur och dyl.

TV-tablå, väder, 2 st slothcam (för att kolla efter norrsken), nätverksstatus, wikipedia och anteckningar syns när jag öppnar Dashboard.

Edit: numera även en widget från Lexin efter att ha läst tråden.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

TV-tablå, väder, 2 st slothcam (för att kolla efter norrsken), nätverksstatus, wikipedia och anteckningar syns när jag öppnar Dashboard.

Edit: numera även en widget från Lexin efter att ha läst tråden.

Kul att någon upptäckte något användbart Nätverksstatus lät intressant, var hittar man den?

Ursprungligen av disposable:

Kul att någon upptäckte något användbart Nätverksstatus lät intressant, var hittar man den?

Ministat2 och TrafficMeter är bra saker.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jäklar vilken söt widget Den verkar riktigt läcker, tack för tipset!

Det går att stänga av.

Ursprungligen av homesick:

Ehm, kan man avaktivera Dashboard och köra bara Konfabulator?

Jag tro mig ha lyckats. Det finns terminalkommando för det men jag använde gui. http://www.machelpmate.com/

->Prefs ->Toggle the following -> Dasboard
Tryck på off.

Hade redan innan avaktiverat alla widgets om det kanske gjorde någon skillnad.
/t

Edit: Stavfel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-12 23:45
Ursprungligen av tomasseo:

Jag tro mig ha lyckats. Det finns terminalkommando för det men jag använde gui. http://www.machelpmate.com/

->Prefs ->Toggle the following -> Dasboard
Tryck på off.

Hade redan innan avaktiverat alla widgets om det kanske gjorde någon skillnad.
/t

Edit: Stavfel.

Kanon, tack!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-01-06 18:19

använder xmltv, amazon album art, sky.fm radio, wikipedia och lexin sve-eng

XMLTV är ju guld! Den används konstant under tvtittandet.
hitta.se widgeten är också smidig och används ofta.
Väder för Falun, Tel aviv och mountain view där man har släkt.
IMDB sökning.
Omvandlaren.
Och efter att ha läst tråden så kommer även Lexinwidgeten bli välanvänd så många gånger som jag använder den sidan! Tack för det!

Bevaka tråden