Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X ser inte hårddiskar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

.
När jag startar i OSX så dyker övriga hårddiskar inte upp.
Jag har lagt in de flesta programmen där, eftersom den hd'n är störst. Dessutom ligger 9.1 på den ena partitionen, och 9.2(för classic) på den andra.

När jag startar på 9.1 så är det inga problem. Då syns alla diskar.

Jag har reparerat permissions från installations-cd'n, kört OnyX på scripts, och försökt få nåt program att bara se skivorna, men icke i osx.

I 9.1 kollade jag skivan med just 9.1 med hjälp av Skivkontroll, och den hittade småfel på den hd'n som har 9.2, och reparerade felen.

Jag har en beige G3 med ett zip/encore G4-kort. OS 10.2.8.
Det här har inte varit något problem förut, utan dök plötsligt upp.

Jag är utestängd från alla viktiga program, och behöver verkligen hjälp!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-07 14:40

Jag antar att inte alla hårddiskar, som du har installerade i datorn, är formatterade i HFS+ (extended).
Ta backup på det viktigaste och formattera om diskarna.

Jodå, det är hfs+.
Och, jag harju inte haft några problem förut med denna konfiguration, utan när jag startade i går så var de inte med, och är det fortfarande inte.
Jag har f.ö. 30GB program på den HDn, och har ingen annan tillräckligt stor att göra en backup på.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 20:20

Kör en "fsck -fy" i Single User Mode. Glöm ej att slå på skrivrättigheter med "mount -uw".
Ibland knasar det sig och Mac OS X tror att dina diskar redan är monterade och kan alltså följdaktligen inte göra det igen (ordentligt).

Är du säker på "fsck -fy", och att det inte ska vara "fsck -y"
Samt "/sbin/mount -wu" till skillnad från "-uw"
?

Jag har nu fått reda på att det inte spelar någon roll i vilken ordning man skriver -fy, -uw etc.

Problemet nu är att jag kommer inte in i single user mode. Dvs. inget händer när jag håller ner cmd/s. Antingen startar macen som vanligt, eller, som en gång, så hänger den sig i startfasen, och kommer inte vidare från läget med äpplet.

1
Bevaka tråden