Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon A620 - hur importera bilder?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 18:09

Jag sitter här och blir lite smått tokig över de problem jag får då jag ska importera bilder till min ibook från min Canon A620.
Då jag ansluter kameran till datorn så startar iPhoto automatiskt. Jag vill dock inte använda mig av iPhoto (verkar ju inte gå att välja vilka bilder man ska importera i det programmet, allt eller inget alltså) utan jag vill att kameran ska ploppa upp som en hårddisk på skrivbordet. Varför gör den inte det?
Den skiva som följde med kameran är endast för Windows så den hjälper ju inte . . . Tips mottages tacksamt så att jag kan välja själv vilka bilder som ska importera samt få tillgång till de filmer jag spelar in med kameran som iPhoto inte verkar kunna importera och inte iMove för den delen heller...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 20:07

Leta reda på ett program (inne i din programmapp) som på engelska heter "Image Capture". Programmet ingår i OSX. Öppna den och gå till inställningar och under "kamera" så ska du få välja vad OSX ska göra när du kopplar en digital kamera (du får välja "inget").

Det jag inte förstår mig på är att inte kameran dyker upp som en disk på skrivbordet. Det ska det göra vare sig du använder iPhoto eller inte, precis som ett USB minne. När du kopplar kameran, kolla under Äpple menyn>Om den här datorn>Mer info och sen kolla under hårdvara USB. Ser du den då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 20:08
Ursprungligen av elsevero:

Leta reda på ett program (inne i din programmapp) som på engelska heter "Image Capture"

Bild insamlaren på svenska - skaffa kanske graphic converter att kolla bilder sen - eller ännu bättre iWiev media Pro - kostar men är bra...

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-08 20:34

Det heter väl "Image Transfer" (eller liknande på engelska)? Där kan man som elsevero skriver ställa in att öppna annat program eller inget alls.
"Capture" är för att ta screenshot.

Nope, det heter Image Capture på engelska. Programmet för skärmdump heter Grab.

Ursprungligen av oskarrr:

utan jag vill att kameran ska ploppa upp som en hårddisk på skrivbordet. Varför gör den inte det?

INGEN av Canons kameror kommer upp som en enhet på skrivbordet så vitt jag vet. De använder väl nåt anslutningsprotokoll som inte beter sig så. Det går heller inte att ändra på detta om jag förstått allt rätt. Inte gick det på min förra Canon iaf.

Vill man ha minneskortet på skrivbordet får man köpa en minneskortsläsare för nån hundring. Kan det vara värt. Särskilt om man köper en som stödjer USB2. Då går det snabbare än med kameran också.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 22:09
Ursprungligen av Rickard A:

INGEN av Canons kameror kommer upp som en enhet på skrivbordet så vitt jag vet. De använder väl nåt anslutningsprotokoll som inte beter sig så. Det går heller inte att ändra på detta om jag förstått allt rätt. Inte gick det på min förra Canon iaf.

Vill man ha minneskortet på skrivbordet får man köpa en minneskortsläsare för nån hundring. Kan det vara värt. Särskilt om man köper en som stödjer USB2. Då går det snabbare än med kameran också.

Aha, så Canon räknar helt enkelt med att macanvändarna ska ha tillgång till iPhoto eller liknande för att kunna importera bilder och alltså inte någon programvara från Canon själva? Låter ju helt rubbat . . . ja det får nog bli en minneskortsläsare . . .

Ursprungligen av oskarrr:

Aha, så Canon räknar helt enkelt med att macanvändarna ska ha tillgång till iPhoto eller liknande för att kunna importera bilder och alltså inte någon programvara från Canon själva? Låter ju helt rubbat . . . ja det får nog bli en minneskortsläsare . . .

Nja, jag har en Canon A510 och har använt Bildinsamling (Image Capture) med framgång, så man måste inte ha iPhoto.

Ursprungligen av Rickard A:

Särskilt om man köper en som stödjer USB2. Då går det snabbare än med kameran också.

Om kameran har USB 1 dvs. Finns ganska många kameror med 2 nu också

1
Bevaka tråden