Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-tuner på clas ohlson!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-09-16 04:14

Men vad händer då när man har (icke-digital ännu...) kablel-TV levererad till antennuttaget i lägenheten? Trist om inte den medföljande antennen är till någon nytta alls. Jag var/är själv sugen på Terratec-prylen (och att döma av diskussionen ovan tycks det i så fall vara klokast att satsa på det säkrare, men dyrare, Apple-store-alternativet med EyeTV-programvaran inluderad, för att undvika mödosamt trassel), men det vore ju bra att veta om man kan få någon TV-bild av värde...

Hur kommer det sig förresten att USB, som det tycks, är helt OK för överföringen i detta fall när "conventional wisdom" alltid förordar FireWire för rörliga bilder->dator (eller omvänt)? Är TV enklare än "film" (iMovie-projekt, DV-överföringar etc.). Kan man kanske förvänta sig en framtida FireWire-version (dyrare!?) av Terratec-tunern, som väl såvitt jag förstår är det som gäller numera för andra EyeTV-produkter?

Märkligt att det ska vara svårt att köpa prylar...

Kan bara hålla med Per vad det gäller den medföljande antennen. Problemet är att EyeTV inte verkar stödja andra antenner än den som följer med. Dock funkar iTele finfint.
Tyvärr verkar det vara problem med en del kannaler tex. tv5 och tv3. Där får jag bara ljud och ingen bild alls. Någon som vet om det går att fixa eller vad som är problem?

/Andreas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-16 13:10
Ursprungligen av antelarsson:

Kan bara hålla med Per vad det gäller den medföljande antennen. Problemet är att EyeTV inte verkar stödja andra antenner än den som följer med. Dock funkar iTele finfint.
Tyvärr verkar det vara problem med en del kannaler tex. tv5 och tv3. Där får jag bara ljud och ingen bild alls. Någon som vet om det går att fixa eller vad som är problem?

/Andreas

Ska man kunna se de kanalerna med en sån här mottagare som saknar kortplats?

Ursprungligen av Zkronk:

Ska man kunna se de kanalerna med en sån här mottagare som saknar kortplats?

Ja, alla fria kanaler typ svt, tv3 och tv5.

Ursprungligen av antelarsson:

Ja, alla fria kanaler typ svt, tv3 och tv5.

Nej, TV3 och Kanal5 är inte "fria". Utan abonnemang och kort kan man bara se SVT1, SVT2, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4 och kanske någon regional kanal.

TV3, Kanal5, TV4+ m.fl. kräver ett abonnemang från t.ex Boxer, och en mottagare med kortplats.

Ok, det förklarar ju varför dom inte funkade då...

/Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 23:37

OBS! Vilken antenn som helst kan användas bara den är tillräckligt effektiv. Alltså ingen speciell digitalantenn eller hårdvarubunden antenn. Visst finns det digitalantenner som bara fungerar med digitalmottagare men analogantenner fungerar bra. Skuggor och reflexer man kan få i analog mottagning uteblir helt hur du än vrider antennen. Ev reflexer förstärker bara signalen. Däremot fryser bilden helt eller uteblir om signalen blir för svag t ex vid dåligt väder till skillnad från analog som blir brusig. Ta därför i med signalstyrkan för att ha marginaler.
Själv har jag en vanlig inomhusantenn typ kratta med två spröt. HAMA har gjort en digitalantenn i form av en vikbar skiva, lätt att ta med den bärbara.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-09-17 23:24
Ursprungligen av Per S:

OBS! Vilken antenn som helst kan användas bara den är tillräckligt effektiv. Alltså ingen speciell digitalantenn eller hårdvarubunden antenn. Visst finns det digitalantenner som bara fungerar med digitalmottagare men analogantenner fungerar bra. Skuggor och reflexer man kan få i analog mottagning uteblir helt hur du än vrider antennen. Ev reflexer förstärker bara signalen. Däremot fryser bilden helt eller uteblir om signalen blir för svag t ex vid dåligt väder till skillnad från analog som blir brusig. Ta därför i med signalstyrkan för att ha marginaler.
Själv har jag en vanlig inomhusantenn typ kratta med två spröt. HAMA har gjort en digitalantenn i form av en vikbar skiva, lätt att ta med den bärbara.

Klargörande och good news Per! Jag såg också senare en lagom smäckig, lite "alu-look-alike", platt antenn (minns ej fabrikat) som skulle vara särskilt bra för DVB-T-mottagning (men med vanlig kontakt etc) på ClasO för en billig penning (ca 170 kr vill jag minnas) så något i denna stilen torde ju fungera OK då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-25 09:06

Har någon provat Clas Olssons mottagare med framgång än?

  • Medlem
  • 2005-12-25 11:57

Jag fick ett e-post av Apple Store där de annonserade för eyeTV och att de just nu säljer den för 1199 kr ink moms, vilket inte är så farligt, jag lägger gärna 200 kr för en problemfri tillvaro, man e ju macanvändare trots allt;).
Erbjudandet gäller tom 15 jan 06.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 23:12
Ursprungligen av Henke:

Jag fick ett e-post av Apple Store där de annonserade för eyeTV och att de just nu säljer den för 1199 kr ink moms [...] Erbjudandet gäller tom 15 jan 06.

Gällde det erbjudandet bara dig? Och vilken Elgato-produkt gällde det. På hemsidan har de inget från Elgato billigare än 1499.

  • Medlem
  • 2006-01-09 15:20
Ursprungligen av maxmax:

Gällde det erbjudandet bara dig? Och vilken Elgato-produkt gällde det. På hemsidan har de inget från Elgato billigare än 1499.

Om man prenumererar på Apples nyhetsbrev via e-post så får man ett sådant erbjudande.

Mottagarn fungerar klockrent. Dock är gratisprogrammet itele inget vidare, så jag köpte EyeTV. Nästan DVD kvalitet på skärmen.

  • Medlem
  • 2005-12-27 12:58
Ursprungligen av Johan Hellström:

Mottagarn fungerar klockrent. Dock är gratisprogrammet itele inget vidare, så jag köpte EyeTV. Nästan DVD kvalitet på skärmen.

Lyckades du komma undan eyeTvs registrering av hårdvaran?

Jag var idag och inskaffade en Terratec på Claes Ohlson. Lyckas däremot inte få den att fungera. Har installerat iTele och paketet med drivrutiner men datorn hittar inte enheten. Vet någon hur man får igång den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 23:08

Idag var jag och inhandlade Cinergy T2 på Clas Ohlson. Var irriterad när jag packade upp den och såg att förpackningan var bruten. Påsen med antennen hade ett stort hål. Helt tydligt att den har provats tidigare. Hur som helst. Med EyeTV fungerade den utmärkt OM man får in bra signalstyrka. Styrka på under 50-55% blev kasst, men ovanför det så fungerade det bra. Tyvärr måste antennen nu stå i fönstret för att jag ska få någon hyffsad signalstyrka och då kommer det ligga en usb-förlängningssladd och skräpa tvärs över rummet. Något som ska fixas till. Fick inte in TV4 i "normal" autotuning, så nu kör jag en mer ingående tuning.

Brutna förpackningar är priset man får betala när det är öppet köp på prylarna. Efter ett tag fick jag igång min T2:a och nu fungerar även den kanonbra. Jag får in 60-70% i signalstyrka när antennen sitter på fönsterblecket (den är magnetisk). När jag köpte den sa de att det blir betydligt bättre med en vanlig innomhusantenn för 150kr. Då skulle det gå att sätta antennen nästan var som helst. Vet inte om det stämmer, men jag kommer nog köpa en och testa.

Lite trist att det inte finns något vettigt program till OSX som har stöd för tv-tablåer. Det programmet till Windows som följde med var annars riktigt bra. Hoppas det så småningom kommer stöd i EyeTV.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 22:25

Funkar terratec mottagaren från CS med USB1.1? Är det någon som har fått det att funka med eyetv programvaran?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-19 23:42
Ursprungligen av kesperse:

Sökte efter nån tråd om det här men hittade ingen.

Satt och kollade i Clas Ohlsons katalog och hittade på sida 51 en spännande pryl.
En TV tuner! Exakt likadan som den på Apple store men 400spänn billigare!

http://www.clasohlson.se/shop/static/pdf_filer/ClasOhlsonData_60-61.pdf

Kolla sida 51. (tror det var den sidan)

Det står inget om att den ska funka till OSX men det är ju samma som på applestore så det borde rimligtvis fungera! Jag tänker iaf ta chansen!

//Per

Jag har köpt mig en TwinhanDTV Alpha USB 2 hos Netonnet för det facila priset av 599:-
Den funkar med iTele, visserligen något buggigt men helt OK för detta pris!

själv kör jag med en elgato eyetv ez för analoga sändingar. bara koppla in och köra. iom att comhem automatiskt kommer koda om digitalsändningarna til lanaloga och skicka ut dom till antennutaget som vanligt kommer jag ha kvar alla kanaler kostnadsfritt.

En sak man borde tänka på är att om man vill köra spelkonsol genom eyetv:en till datorn
så ska man ha en som låter datorn koda signalerna, annars blir det en liten fördröjning.

p.s jag fick med eyetv 1.8 är jag köpte min EZ som gick på ca 1.600 från macoteket, sen när dom släppte 2.0 uppdateringen så blev jag rätt lack på att dom ville ha 79 usd för den efter man lagt ut så mkt pengar.. Vad jag gjorde var att jag laddade ner den från deras sida och fixade ett serial (hmrr) för att kolla om det var nåt att ha.. det var det dock inte.. sjukt mkt pengar att begära för en uppdateringen som egentligen bara ändrats grafiskt .om nån sitter på 1.8 och funderar på 2.0, skit i det.

Bevaka tråden