Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe söker Betatestare till nytt bildprogram!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I samband med Macworldmässan som börjar den 10/1 i San Fransisco släpper Adobe en offentlig Betaversion av det vi kallar "Adobe Lightroom", en helt nyutvecklad lösning för digital bildhantering som vänder sig till dig som fotograf. Målet är att ge fotografen ett fullständigt stöd genom hela arbetsflödet.

Eftersom vi släpper den som en publik BETA vill vi gärna ta del av synpunkter från dig som är intresserad av att testa och utvärdera programmet. Betaversionen blir inledningsvis endast tillgänglig för Macintosh, men Adobe Lightroom kommer senare att finnas både för Windows- och Macplattformarna. Betaversionen laddar du ned gratis ifrån Adobe Labs webbplats på: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom.

Eftersom programmet hanterar över 100 olika råformat och kompletterar PhotoshopCS2 som inget annat program kan göra är jag övertygad om att man som fotograf kommer upptäcka en suverän teknik i Adobe Lightroom. Jag hoppas dock att det är flera som är intresserade av att testa programmet samt vill komma med synpunkter på funktioner och förbättringar innan vi släpper den färdiga versionen senare i år.

Bästa hälsningar,
- Fredrik Rossander
Adobe Systems Nordic AB

Såg ju lovande ut i filmen. Tänk om man hade sådana möjligheter med det analoga systemet som fortfarande hänger med!

Har testat det och är på det stora hela ganska impad, har naturligtvis råkat på en och annan bugg som jag redan rapporterat in... om priset på den färdiga versionen blir tillräckligt bra kan jag nog tänka mig att köpa! Totade ihop en recension som allra hastigast också, med lite skärmdumpar.

Ursprungligen av Samuel K:

Totade ihop en recension som allra hastigast också, med lite skärmdumpar.

Nice! Men du, det stämmer inte att det utvecklats hos Macromedia, det är en produkt från Adobe, även om URL:en är hos Macromedia.

Se den här artikeln för bakgrundsinfo:
http://photoshopnews.com/2006/01/09/the-shadowlandlightroom-development-story/

Såhär skriver John Gruber om det: "Lightroom has been under development at Adobe for about four years, under the code-name Shadowland — many of the engineers previously worked on ImageReady. That the download is available on the macromedia.com site is a side-effect of Adobe using the former “Macromedia Labs” group and moniker as a testing ground for cutting-edge software."

• Medlem
  • 2006-01-10 16:12
Ursprungligen av Adrian B:

Såhär skriver John Gruber om det: "Lightroom has been under development at Adobe for about four years, under the code-name Shadowland ...

Visst verkar programmet mycket lovande, men det är rätt många buggar, varav vissa väldigt grundläggande, särskilt med tanke på den långa utvecklingstiden. Lite skeptisk till att det kan stämma med fyra år, men det är ju irrelevant egentligen... Jag tycker att det är lite väl optimistiskt att kalla det här en beta (alpha vore kanske lämpligare, men det är ju en definitionsfråga), men det är ett intressant experiment, utvecklingsmässigt. Man kan ju bara hoppas att de är relativt snabba med buggfixar och släpper många nya versioner innan sommaren. Kanske kan bli en modell för andra mjukvaruföretag om det funkar bra. Tänk om de kunde hitta ekonomiska fördelar med öppen betatestning (jämför open source) och återspegla det i prissättningen senare. Skulle vara trevligt...

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 09:51

Kan nån berätta hur integrationen med Photoshop fungerar?

• Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-01-13 14:58
Ursprungligen av FelixSwensson:

Photo -> Edit in Adobe PhotoshopCS2

• Medlem
  • 2006-02-14 23:07
Ursprungligen av FelixSwensson:

Adobe Bridge är ännu inte preparerat för Lightroom.

• Medlem
  • 2006-01-10 06:43

Jag har testat det nu, som hastigast, och genast stött på en rejäl bugg. När jag väljer "Edit in other..." och försöker öppna i Noise Ninja, skapas en TIFF-kopia och Förhandsvisning öppnas. Noise Ninja öppnas aldrig. Den fastnar dessutom i en loop, där det står "One operation in progress" överst i högra hörnet. Den blir aldrig klar.

För övrigt ser det helt OK ut, men i mitt tycke är inställningarna för sega. Kontrollerna känns som gröt, och uppdateringen av bilden hakar upp sig. Jag tror att jag föredrar kombinationen iView/Capture One, för smidighet/kvalitet. På en Powerbook 17"/1,5 Ghz tycker jag att programmet är lite för segt. Jämförelser med Aperture låter sig inte riktigt göras, eftersom Aperture visar helt renderade RAW-bilder.

Innan RAW-konverrteringen kan göras smidigt förlorar man tid på att baka ihop funktionaliteten med bildhantering. Iview är snabb och Capture One är snabb. Aperture och Lightroom är sega. I min bok är de produktivitetsdödare i skrivande stund.

Hur är det med framtida stöd för Intel-processorer i Lightroom?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hur är det med framtida stöd för Intel-processorer i Lightroom?

Om inte programmet dunderfloppar totalt så skulle jag inte oroa mig för det. Det skulle inte förvåna mig om det får Intel-stöd redan till 1.0 (som ren gissning).

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-14 21:37

Nu finns det en ny betaversion av Adobe Lightroom att ladda ner för den som vill testa. Denna version är Universal, d v s den går att köra på både PPC och Intel-Macar.

Klippt ur meddelande från Adobe:
-------------------------------

Dear Lightroom Beta participant,
A new version of Adobe® Lightroom Beta software is now ready for download.
We've been gathering your feedback and working hard to turn your needs into reality, and we're now ready to provide you with a new version to try out.

Improvements in Adobe Lightroom Beta 2:

Now a Universal Binary—this version runs on Apple's latest Intel-based Macs.
Crop and straighten your photos with new tools in the Develop module.
Add music to your slideshows.
Create nested keyword sets for easier organization.
Import and export XMP metadata (*please see the Known Issues list for details).
Try out the improved Edit in Photoshop capabilities.
Take advantage of better metadata handling.
Utilize new white balance support for the Nikon D2X, D2Hs, and D50 cameras.
Tell us what you think.
Improvements to Lightroom Beta are made possible by the opinions and feedback of people just like you, and we're not done yet. Please continue to join us on the forums at http://labs.adobe.com/technologies/lightroom. Give us your reaction to the changes, and let us know what you still want to see added or modified—help ensure Lightroom is built from the ground up by photographers, for photographers, solving your unique challenges.

Tell us more about you.
The Adobe Lightroom team is focused on capturing the needs of the photographer, and that means learning as much as possible about you and the way you like to work. Please help us by filling out the survey at http://www.insightexpress.com/s/Ligh96049.

Thank you for your continued support of Adobe Lightroom,

Jennifer Stern
Project: Lightroom

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 00:31

Det lär vi få vänta på tills Adobe kan klämma fram en CS-version som är Universal. Ett år eller så.

1
Bevaka tråden