Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ricoh GR digital eller Panasonic DMC-LX1

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp mig!

Ursprungligen av Kristofer:

Hjälp mig!

Ganska snarlika kameror, men skakstabilisatorn är en fördel för panasonicen men brusnivån bättre på Ricoh.

Ricoh brukar göra hiskeligt snabba kameror. Det vore intressant att veta hur Panasonicen klarar sig i det avseendet?

Ursprungligen av David Slättne:

Ricoh brukar göra hiskeligt snabba kameror. Det vore intressant att veta hur Panasonicen klarar sig i det avseendet?

Jag har faktiskt hört tvärtom, d.v.s. att GR:en skulle vara oväntat slö. Särskilt när man plåtar råformat, och det verkar bero på en sådan skitsak som snål minnesbuffert. Synd på en kamera som verkar riktigt trevlig annars, men jag skulle nog själv valt panasonicen ändå...

Det blev en Panasonic

Vill inte veta något bra om Ricohn längre

Ja kan trösta dig med att jag har en ricoh som bara strular.

Låter tråkigt. Vad är det som inte fungerar?

Datorer hittar den inte även efter installation av drivisar. Har bara fått den att fungera med en PC (bara en av många).

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 21:01
Ursprungligen av hansfilipelo:

Datorer hittar den inte även efter installation av drivisar. Har bara fått den att fungera med en PC (bara en av många).

Har det löst sig, funderar på att köpa en ricoh men vill gärna kunna koppla in den i min powebook.

/ Anders

Ursprungligen av rubing:

Har det löst sig, funderar på att köpa en ricoh men vill gärna kunna koppla in den i min powebook.

Vi har fyra Ricoh i släkten, alla av de lite blygsammare modellerna, och har inte haft några som helst problem med drivrutiner. Det är OSX, OS9 och Windows, inga problem någonstans.

Enda problemet är att min RX har lagt av efter tämligen trogen men inte riktigt så lång tjänst som jag hoppats på. 12000 bilder fick jag ut, sedan slutade sensorn att leverera bilder. Tveksamt om jag kan reklamera det som tillverkningsfel. Så nu är frågan om jag ska backa till en gammal seg Olympus eller skaffa nåt nytt och bättre. Ricohs GX och GX8 frestar. GR är häftig men det är lite för ofta som jag vill kunna zooma lite grand.

Precis, det som slutligen fick mig att välja Panasonicen var att det tydligen tar 10 sekunder för Ricohn att läsa ner en bild i RAW-format på minneskortet.

berätta gärna om hur den känns i fråga om snabbhet. Både vid avtryck och hur mycket tid den behöver på sig för å skriva RAW-bilder. Panasonicens brus är väl fresten inget problem om man bearbetar med RAW-bilder i efterhand i lämpligt program (Aperture?)

Självklart! Har beställt från Österrike så vi får se hur lång tid det tar.

Jag har fått uppfattningen om att den är ganska pigg, vi får la se
Bruset är lite i överkant, men det är ju trots allt en extrakamera för min del. När jag vill ha toppkvalitén använder jag ju systemkameran. Förmodligen går det, precis som du säger, att trycka ner lite till i RAW-konverteraren.

vad slutar notan på när man beställer från Österike?

vad slutar notan på när man beställer från Österike?

495 € för kameran och 24 € för frakten.
http://www.fotoaustria.at

(Cyberphoto tar 5695 kr + 99 kr för den)

Kan rekommendera Geizhals (Betyder snåljåp på tyska ) för prisjämförelse.
http://www.geizhals.net/

Fick kameran idag. Visste är det jobbigt att vänta på att batterierna ska ladda klart?

Har kört kameran i några timmar nu och är faktiskt förvånad över hur bra den är. Lite långsammare i RAW-läget, men inte alls så det stör. Bruset är en baggis att tvätta bort i ACR.

Rekommenderas varmt som ett komplement till systemkameran! Det märks verkligen att det också är det som den är tänkt att vara.

Manuellfokusen är så smart utformad att man saknar ord för att beskriva det. Tror knappt jag kommer använda autofokusen på den (trodde jag aldrig att jag skulle säga om en kompaktkamera).

Ursprungligen av Kristofer:

Har kört kameran i några timmar nu och är faktiskt förvånad över hur bra den är. Lite långsammare i RAW-läget, men inte alls så det stör. Bruset är en baggis att tvätta bort i ACR.

Rekommenderas varmt som ett komplement till systemkameran! Det märks verkligen att det också är det som den är tänkt att vara.

Manuellfokusen är så smart utformad att man saknar ord för att beskriva det. Tror knappt jag kommer använda autofokusen på den (trodde jag aldrig att jag skulle säga om en kompaktkamera).

berätta mer om manuelfokusen!

Tycker man får till ganska skapliga bilder (det är ju trots allt en skitliten sensor i jämförelse mot min 350d:s CMOS i APS-C-storlek). Bild ett är en jpeg direkt ur kameran och bild två från en RAW-fil. Har konverterat (och brustvättat) tvåan i ACR. Båda är tagna med ISO 80.

I jämförelse mot tex. neatimage och grain surgery tar ACR bara bort färgbruset, vilket lämnar kvar grovigheten (lite som filmkorn). Personligen tycker jag det är trevligare, då de andra brusborttagarna brukar ge ett plastigare resultat (dock renare).

Glöm inte att klicka på tumnaglarna nedan!

berätta mer om manuelfokusen!

Via ett hyffsat robust reglage på objektivet kan man välja mellan manuell och automatisk fokus. Fokusen regleras via en liten joystick och när man vidrör den kommer en liten bild i 100% upplösning upp i mitten av skärmen. Detta gör det mycket enkelt att ställa in korrekt avstånd (en skala på kanten av bilden visar var man "befinner sig" i avstånd). Det tar oftast bara någon sekund att fokusera rätt, vilket brukar gå betydligt snabbare än när man använder autofokusen och måste fokusera om 10 gånger för att den satt fokus på fel ställe (ett problem alla digitalkompakter lider av).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-10 16:21

Hade jag tid och ork skulle jag skriva lite om Ricohn, osm jag har testat i två månader med mkt gott resultat. Tar 10 sek för RAW, mycket riktigt, men bildkvaliteten är högre, ergonomin bättre, avtrycket är snabbare och känslan mer gedigen. Dessutom finns 21mm konvertern och den externa sökaren som är ljuvliga... Tycker jag alltså. Men den är dessvärre lite dyr...

Kul att du är nöjd i alla fall!

1
Bevaka tråden