"Everything is easier with a Mac".
Det är en helt okänsligt vald slogan och även om den är sann har den ett så allmängiltligt innehåll att bara Lars Lejonborg skulle kunna gilla den.
Det finns inget uppkäftigt eller nydanande, ingen vision, inget ställningstagande.
Det är en slogan med en uppenbar tomhet, som vädjar till genomsnittsmänniskan med en oengagerad livstil. Tanken bakom är säkert att nu också rikta in sig mot alla "Beige" användare. Men det är katastrofalt av Apple att tro att något så exklusivt som en Mac skulle kunna bli var mans val.
Verkshöjd kan vi inte tala om här. Think Different var det ambition bakom, en frisk och livsbejakad uppmaning med stuns, som vi Macägare kunde känna igen oss i, och som kunde kittla även andra grupper med medfödd eller förvärvad nyfikenhet på livet.
Om Apple byter ut Think Different för att deras marknad krympt drar de en fullständig felaktig slutsats. Det var inte här felet låg. Och de flesta beige användarna har varken sett eller förhållit sig till Think Different ännu.
Apples krympande marknad beror främst på att en "annan standard" fått ett orättfärdigt starkt fäste delvis genom en del tillfälligheter och M$ timing. Men Apple borde arbeta på enligt delvis tidigare ideal, för standard är grått och omänskligt. När människorna får ökad datorvana tröttnar de på standard. Det är här som Apple så påpassligt kommer in med mer mänskliga kvaliteter.
Apples nya budskap är grått, tamt, urvattnat och "känns inte". Ett riktigt stolpskott som inte har det minsta med Mackulturen att göra.
(Visst, Macen är lättanvänd, men det kan då vara ett litet tillägg mer i förbigående, inte huvudbudskapet.)
Det är för övrigt underligt hur Apple både försöker inspirera verkliga proffsanvändare å ena sidan och folkliga användare utan datorvana å den andra.
En så splittrad strategi bygger inte varumärket Apple. Det går inte att med bibehållen trovärdighet vända sig till hela världen och upprepa samma mantra; Everything is easier with a Mac. Jag upplever nästan desperation i Apples försök att bjuda in alla.
Slogan ovan kan som jag ser det inte hjälpa Apple i något avseende. Kanske den till och med stjälper.
För övrigt tycker jag att det fanns en del lättsamma men kul varianter ovan där ett Äpple kunde hålla xxx borta. iBib gör många inlägg utan att kvaliteten tar skada. Fortsätt så!