- Capeman
- Medlem ●
- Malmö
Är det nån som möjligen har kvar direktlänken till videoströmmen så som den först var? Numera så är länken
http://stream.qtv.apple.com/events/jan/mw2006/m_mw_2006_110_ref.mov
och kvaliten mycket sämre. Jag är rätt säker på att den var högre förut (istället för 110 stod det andra siffror där).
Är det nån som möjligen har kvar direktlänken till videoströmmen så som den först var? Numera så är länken
och kvaliten mycket sämre. Jag är rätt säker på att den var högre förut (istället för 110 stod det andra siffror där).
Jag kollade, och ja, det var bättre kvalité föreut (vilken tur att jag hann se den i det då ), men om man kollar på www.macfeber.se så har han tagit en skärmdump på den, och där står det att filen tidigare hette m_mw_2006_650_ref.mov, och nu heter den som du skrev m_mw_2006_110_ref.mov. prova att ha 650 istället igen och se om de har kvar den uppe fortfarande.
Ps. Grattis till 9000 inlägg!
Jag kollade, och ja, det var bättre kvalité föreut (vilken tur att jag hann se den i det då ), men om man kollar på www.macfeber.se så har han tagit en skärmdump på den, och där står det att filen tidigare hette m_mw_2006_650_ref.mov, och nu heter den som du skrev m_mw_2006_110_ref.mov. prova att ha 650 istället igen och se om de har kvar den uppe fortfarande.
Tackar, det var precis den där siffran jag sökte efter, jag visste att det var något liknande jag sett, men jag trodde det var 620 och det fungerade inte. Men 650 fungerar!
http://stream.qtv.apple.com/events/jan/mw2006/m_mw_2006_650_ref.mov
Ps. Grattis till 9000 inlägg!
Oj oj, inte klokt egentligen
Tackar, det var precis den där siffran jag sökte efter, jag visste att det var något liknande jag sett, men jag trodde det var 620 och det fungerade inte. Men 650 fungerar!
http://stream.qtv.apple.com/events/jan/mw2006/m_mw_2006_650_ref.mov
Oj oj, inte klokt egentligen
Jo visst, jag provade det också, och det är helt klart bättre kvalité på "650":an.
Finns det något sätt att ladda ner den där filen till hårddisken? Jag har Quicktime PRO...
Då var en intel-iMac 17 tum beställd. Usch, jag kommer ha svårt att sova innan den dyker upp.
Jag står lite i valet och kvalet... en gammal iBook eller en ny iMac? Sitter idag med en PowerBook G4 867. Köper jag en iBook får frugan den, och jag fortsätter med min PB. Köper jag en iMac så behåller jag den, och hon får ta över PBn. Frågan är dock om man klarar sig utan en bärbar? Den stora frågan är kanske om det är dumt att köpa en iBook G4 idag. Intel-övergången blir ju snabbare än väntat.
Ytterligare en fråga; om man köper en iBook G4 idag, får man då med iLife '06? På Apples hemsida och i Apple Store står det fortfarande iLife '05, men men...
Mycket intressant och överraskande keynote. Att iMacen uppdaterades blev en total överraskning.
Strömmen var nog den bästa jag sett hittills. Märkbart bättre kvalitet än vad man fick för några år sedan.
Just nu väntar jag på att det verklighetsförvrängande fältet ska avta.
Någon kanske har nämnt det, men jag måste bara säga att namnet på den nya bärbara är rätt uselt. Apple har "alltid" haft Power i namnet på pro-modellerna. Denna nya bärbara är ju uppenbarligen en PowerBook, fast med en Intel i. Det är ju löjligt och förvirrande att byta namn på promodellerna. Vad ska Intel-iBooken heta nu föresten? MacBook Light? Vi vet ju redan att det är en Mac. Eller PowerMacen - MacStation Pro kanske? Shit, Apple..
Någon kanske har nämnt det, men jag måste bara säga att namnet på den nya bärbara är rätt uselt. Apple har "alltid" haft Power i namnet på pro-modellerna. Denna nya bärbara är ju uppenbarligen en PowerBook, fast med en Intel i. Det är ju löjligt och förvirrande att byta namn på promodellerna. Vad ska Intel-iBooken heta nu föresten? MacBook Light? Vi vet ju redan att det är en Mac. Eller PowerMacen - MacStation Pro kanske? Shit, Apple..
Misstänker att namnbytet har med att man inte kör med PowerPC processor längre. IBM kanske skulle lacka ur om man fortsatte att kalla den PowerBook
Då säger jag det IGEN: Powerbook hette PowerBook även innnan det hamnade PowerPC-processorer i dem...
Men den stora massan vet inte om det och förknippar Power med PowerPC. Apple vill trycka på att det är en Mac helt enkelt. Jag tycker personligen det är bra och mycket enklare för blivande switchers.
Men den stora massan vet inte om det och förknippar Power med PowerPC. Apple vill trycka på att det är en Mac helt enkelt. Jag tycker personligen det är bra och mycket enklare för blivande switchers.
Den stora massan vet inte vad det är för processor de har i sin Mac öht , oavsett om det är en Intel eller PowerPC-processor.
Macbook låter inte snyggt i mina öron (rent ljudmässigt blir det fel, två hårda k-ljud i macbook, powerbook har ett helt annat flyt i uttalet). Att dessutom har tillägget Pro förfular namnet ytterligare. Det förknippar jag med budgetelektronik som måste lägga till epitet som pro, de luxe etc för att det ska låta häftigare och bättre än vad det är.
Då säger jag det IGEN: Powerbook hette PowerBook även innnan det hamnade PowerPC-processorer i dem...
Det stämmer väl i och för sig, men med tiden har nog PowerPC och PowerBook blivit förknippade med varandra. Notera att Jobs under keynoten säger ungefär så här om namnbytet: "We're done with Power" och säger det i ett sammanhang så att det tydligt framgår att namnbytet hänger ihop med att de överger PPC.
För övrigt instämmer jag i att det nya namnet är fult. Det ligger liksom fel i munnen.
Det stämmer väl i och för sig, men med tiden har nog PowerPC och PowerBook blivit förknippade med varandra. Notera att Jobs under keynoten säger ungefär så här om namnbytet: "We're done with Power" och säger det i ett sammanhang så att det tydligt framgår att namnbytet hänger ihop med att de överger PPC.
För övrigt instämmer jag i att det nya namnet är fult. Det ligger liksom fel i munnen.
Är benägen att hålla med. PowerBook Pro hade varit bättre (men vad skulle man då kalla uppföljaren...?). Men datorn verkar ju grym! och vi vänjer oss sannolikt - precis som med Mac mini, som många tyckte lät löjligt och/eller som en hamburgare. Konstigt som sagt att man dumpar FW800; jag har haft stor glädje av den (på min _POWER_book G4) till en extern FW800-disk. Det brukar väl inte vara Apples linje att gå bakåt i utvecklingen vad gäller moderna anslutningar och liknande.
Det stämmer nog det du säger, att varumärkena har blivit så starkt förknippade med varandra att de var tvungna att byta namn. Men i begynnelsen... ja.
Misstänker att namnbytet har med att man inte kör med PowerPC processor längre. IBM kanske skulle lacka ur om man fortsatte att kalla den PowerBook
Varför det? "Power" har Apple använt i namnen för Pro-modellerna sedan 1991. D.v.s., långt innan de bytte till PowerPC.
Steve nämnde i förbifarten under keynoten att "det här med power är vi nog lite färdiga med nu..." (fritt översatt)
Man kan även notera att det namn man gett intel-processorerna inte är exakt samma namn som Intel kallar dom. Apple har alltså Mac i datornnamnen och en till synes "egen" intel-processor. Man markerar och förstärker sin egen (mac-)identitet på så sätt, istället för att suddas ut bland alla andra laptops med liknande processorer som kommer att komma. Det man vill undvika är en sammanblandning med andra "vanliga" intelmaskiner.
uuuäääää!!!
..så när kommer den där PowerBook G5:an som alla ni pratat om och lovat mig!???
jag är BESVIKEN!!! usch. nu går jag och köper en HP desktop-laptop med diskettstation.. bye!
VAFAN!!!! Skärp er!! detta är ju århundrates grej!! fyyyy fan va coolt!
DUAL CORE i en mac laptop!!! BAAAAAAAH, jag vill ha en nu och jag vill rendera onödiga chrome-spheres på chack-rutiga planes hela natten och äta pizza och ladda ner något jag redan sett!!!! min våta dröööööm!!
jag är så här >< nära att vispa fram VISA-kortet och flytta hem till mamma o pappa ett tag..
hehe
ciao
/soul8o8
NEJ, nu har Apple ändrat sig igen. Sekunderna efter keynoten insåg de sitt misstag och bröt avtalet med Intel. De nya Power Macarna är redan här med nya processorer från Freescale. G4 är snabbare än Intel Core Duo. Detta är en riktig bild av Apple Store. Ingen manipulering!
Det är säkert fler än jag som undrar vad ExpressCard/34 som sitte i MacBook är för något, så jag postar resultatet av mitt googlande här:
The standard PC Card slot that has been found on the sides of notebooks since 1991 is wearing out its welcome. The PC Card has finally been surpassed by faster technologies, such as Gigabit Ethernet and FireWire. And the increasingly popular HDTV would choke on PC Card throughput.
Enter ExpressCard, a smaller, faster, cheaper solution. ExpressCard will have the theoretical maximum throughput to transfer data at a whopping 250 MBps (actually, 500 MBps total; 250 MBps to the computer in one direction and 250 MBps to the card in the other). This is in comparison to the now seemingly sluggish 132-MBps PC Card standard.
ExpressCard's throughput is ideal for video transfers and uncompressed files. To compare it with throughputs you're familiar with: Gigabit Ethernet has a throughput of 125 MBps, FireWire 800 (seen only in new Apple notebooks so far) runs at 100 MBps, and USB 2.0 can reach 60 MBps.
Nya PowerBooken (ops..) verkar cool. Men det kan vara värt att nämna att den är tyngre än tidigare modellen trots att den är tunnare, har lägre upplösning, och FW 800 har slopats. Ett litet pris att betala för "4 ggr prestandan". Men fortfarande lite trist.
Nya PowerBooken (ops..) verkar cool. Men det kan vara värt att nämna att den är tyngre än tidigare modellen trots att den är tunnare, har lägre upplösning, och FW 800 har slopats. Ett litet pris att betala för "4 ggr prestandan". Men fortfarande lite trist.
Tyngre? Både MacBook Pro och PowerBook 15" väger 5.6 pounds vad jag kan se. Visst, upplösningen är 60 pixlar mindre i höjdled, men i gengäld är skärmen något större. Däremot håller jag med om att det är synd att de tagit bort FW800.