Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Version 10.4.4 dockbugg?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 16:51

Hejsan!

Kanske inte så farlig bugg men när jag installerat 10.4.4 och startade om datorn så fanns bara "orginal" ikonerna kvar i dockan alla andra som jag lagt till innan jag uppdaterade försvann.
Så nu måste jag lägga till dem igen :).

Någon annan som haft detta problem?

Kan inte byta skrivare efter 10.4.4

Märkligt efter jag uppdaterat till 10.4.4 kan jag inte byta skrivare. Så fort jag använder kringla äpple så krashar programmen. Word går att skriva ut genom att välja förhandsgranska, Iphoto funkar även, men inte pages eller Safari.
Hur fixar man det?:confused:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 17:28

Någon som installerat 10.4.4 som kan svara på min fråga?

Man bör väl vara glad så länge ingen svarar, då ingen annan har haft samma problem såhär långt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 17:34

Nope, inga problem än..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 17:34

Mmm, men skumt att ikonerna försvann från dockan...
Ingen som vet vad det kan bero på då?
Ingen som vart med om det förr?

Brukar inte ha de problemen, men så är det också alltid lag på i mitt hem att alltid köra Skiverktygs "Reparera behörighet" efter ALLA uppgraderingar och ibland även efter nyinstallationer. Tips - gör det så är jag 95% säker på att de flesta inte har kvar sina problem. Just denna gång så var det ovanligt mycket och speciellt sådant som hade med printrar att göra som inte mådde bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 20:03

Min transparenta dock som jag gjort med TransparentDock 2.3.5 fungerar inte längre iom 10.4.4

Ursprungligen av magnur:

Min transparenta dock som jag gjort med TransparentDock 2.3.5 fungerar inte längre iom 10.4.4

Du får säkert tillbaka den när Transparent Dock uppdaterats för att funka med 10.4.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 20:19
Ursprungligen av ohennig:

Du får säkert tillbaka den när Transparent Dock uppdaterats för att funka med 10.4.4.

Jag reparerade rättigheterna ett par gånger! Så nu fungerar TransparentDock igen!

Skrivare och 10.4.4

Läste detta på apple´s diskutionsgrupp:

I am having the same problem on a powerbook running 10.4.4

It only crashes if I have printers installed. if the printer list is empty it comes up fine. I can then save to pdf so i think it has something to do with ppds.

i am going to try and wipe all the drivers and restore them from a install disc. i will let you know if it works

Har provat några gånger med att ta bort skrivarna och även Reparera behörighet men det hjälper inte.

Några goda idéer?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-11 21:32
Ursprungligen av ohennig:

Du får säkert tillbaka den när Transparent Dock uppdaterats för att funka med 10.4.4.

ClearDock fungerar fortfarande.

Nu har jag reparerat skivan via systemskivan.

men felet kvarstår: så fort jag skall skriva ut så krashar det programmet jag kör.

Idéer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 20:32

Vart gör man alla dessa saker?
Som att te.x reparera behörigheter m.m.?

Någonting mer man ska göra?

Ursprungligen av GaB:

Någonting mer man ska göra?

Möjligen köra ett fsck -f vid uppstarten - någon kanske tycker att detta är samma sak som att reparera behörigheterna... är lite osäker men kan vara en vettig åtgärd då saker börjar kännas fel.

1. Håll ned Command tangenten ihop med den tangent som har bokstaven "S" medans datorn startar, släpp tangenterna när det scrollar upp en massa konstig promt-text.

2. Skriv så följande: fsck -f ( tecknet "-" finns där du ser plusstecknet, dvs. nedanför F10 ), tryck sedan Enter. Då påbörjas felsökning och lagning. OM detta efter bortåt 1-2 minuter lämnar ett medelande om att allt ser ut att vara OK så skriver du: "reboot" ( utan citationstecknen ) och trycker Enter.

3. OM du däremot läser att fel har hittats så upprepar du förfarandet med "fsck -f" så pass många gånger att du till slut får ett medelande om att allt är OK. Då skriver du som avslutning "reboot" och trycker Retur. Då startar datorn om igen.

Lycka till - Olle

I mappen verktygsmapp i programmappen finns programmet Skivverktyg. Det ska du använda.
Starta och markera din system hårddisk och välj sedan under första eller andra fliken, Reparera behörigheter, passa på att laga disken medans du ändå håller på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 21:08

Hur många gånger ska man köra reparera behörigheter?
Har kört det ett antal gånger nu och den gör samma sak hela tiden...

Reparera skivan...

Fick föjande fel när jag körde kontrollera skivan:

Behörigheterna har verifierats eller reparerats på den valda enheten.
Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Otillåtet namn
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
be repaired.",1)
Macintosh HD
Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

Skivverktyg avbröt kontrollerar ”Macintosh HD” på grund av följande fel:

Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel
En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Hur skall jag reparera skivan?

Jag har fått en massa andra fel efter att jag uppdaterade.

Kanske det är dags för en "Buggar i 10.4.4-diskussion"?

- Slice -

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 22:01

Någon som kan svara på denna fråga?

Hur många gånger ska man köra reparera behörigheter?
Har kört det ett antal gånger nu och den gör samma sak hela tiden..

Olle@mac
Håll ned Command tangenten ihop med den tangent som har bokstaven "S".

Vilken är tangenten som har bokstaven "S"? Inte är det S iallf...

Ursprungligen av GaB:

Någon som kan svara på denna fråga?

Hur många gånger ska man köra reparera behörigheter?
Har kört det ett antal gånger nu och den gör samma sak hela tiden..

Allt som flimrar förbi under en behörighetsreparation är inte fel, utan ett litet meddelande från Apple om att de bytt behörigheter på vissa filer ("We are using special permissions on…"). Det är bara när det står att behörigheter ändrats som den verkligen hittat något fel ("Permissions differ on…" och "Permissions/Owner corrected…").

1
Bevaka tråden