- Amphibian
- Medlem ●
- International user
Nu har jag börjat tröttna på att använda OS 9 för vardagliga applikationer. Så jag har funderat på att uppgradera till OSX. Dock vill jag fortsätta att använda OS9 till musik (inspelning och sånt). Jag har en gammal 733:a med fullt minne och en CD-RW-drive, alltså ingen DVD-läsare.
Fråga 1: Vad behöver jag göra för att kunna installera OS:et på min dator, förutom OSX-skivorna? Det vill säga: Vad ska jag köpa för DVD-enhet till den? Jag har fått svar på denna fråga tidigare, men då under premissen att jag fortfarande ville använda OS 9. Har jag större valmöjligheter under OSX? Är det bättre med en extern DVD-enhet exempelvis, det vill säga om man fortfarande vill ha OS9 på datorn?
Fråga 2: Finns det någon möjlighet att fortfarande ha kvar OS 9:an på datorn? Hur? Jag vill inte uppgradera mina musikpluggar och jag upplever att OS9 är lite mindre belastande för datorn om man samtidigt ska jobba med musik.
Fråga 3: Jag tror att min dator har två hårddiskar. För det första: Hur konstaterar man att det är så? För det andra: Är det möjligt att installera ett OS på vardera disk? Slutligen: Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
Nu har jag börjat tröttna på att använda OS 9 för vardagliga applikationer. Så jag har funderat på att uppgradera till OSX. Dock vill jag fortsätta att använda OS9 till musik (inspelning och sånt). Jag har en gammal 733:a med fullt minne och en CD-RW-drive, alltså ingen DVD-läsare.
Fråga 1: Vad behöver jag göra för att kunna installera OS:et på min dator, förutom OSX-skivorna? Det vill säga: Vad ska jag köpa för DVD-enhet till den? Jag har fått svar på denna fråga tidigare, men då under premissen att jag fortfarande ville använda OS 9. Har jag större valmöjligheter under OSX? Är det bättre med en extern DVD-enhet exempelvis, det vill säga om man fortfarande vill ha OS9 på datorn?
Fråga 2: Finns det någon möjlighet att fortfarande ha kvar OS 9:an på datorn? Hur? Jag vill inte uppgradera mina musikpluggar och jag upplever att OS9 är lite mindre belastande för datorn om man samtidigt ska jobba med musik.
Fråga 3: Jag tror att min dator har två hårddiskar. För det första: Hur konstaterar man att det är så? För det andra: Är det möjligt att installera ett OS på vardera disk? Slutligen: Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
1. Känner inte till huruvida nya DVD-läsare inte skulle fungera i OS9. Men det borde inte vara något problem, tycker jag.
2. Ja, du delar upp (partitionerar) hårddisken, i två eller flera delar, och installerar OS9 på en av partitionerna, och OSX på en annan partition. Eller om du har två hårddiskar, så kan du installera OS9 på den ena, och OSX på den andra.
3. Öppna luckan och titta! Eller titta under "Systeminformation" (det var så länge sen jag körde OS9, så jag minns inte var man hittar "Systeminformation", men jag tror att den finns i Apple-menyn)
2. Mac OS och Mac OS X är helt olika operativsystem och du kan ha båda installerade bredvid varandra på samma volym. Bara att installera och köra. Mac OS 9 finns kvar efter installationen. Det går alltså inte att uppgradera från Mac OS 9 och äldre till Mac OS X.
3. I mappen med verktygsprogram finns programmet Skivverktyg. Öppna det så får du en lista på alla hårddiskar och optiska enheter. Där ser du hur många hårddiskar du har.
Därefter kan varje hårddisk vara indelat i olika partitioner. Man behöver minst en partition, dvs en uppdelning av hårddisken. Men om jag minns rätt visar Skivverktyg varje fysisk hårddisk på varsin rad men partitionerna efter varandra på raden. Man kan se hårddisken som en tårta och där varje tårtbit är en partition. Tårtan i sig kan man ta som en tårtbit, men man kan också dela upp den i flera mindre tårtbitar.
Ok, cool. Först och främst, tack för era svar! Ja, då ska vi se, jag har alltså två stycken hårddiskar då, ett "System" och ett "Audio" *glad*. Jag har för mig att jag köpte datorn att jag samtidigt beställde en lite snabbare disk för lagring av ljud i ProTools. Tycker ni att man ska installera OS9:an på den snabba disken och samtidigt använda den för audio-lagring, eller ska jag installera OSX på System-disken och köra på som vanligt med OS9 på System-disken och ljudlagring på den snabba? Det känns mer logiskt att installera OSX på System-disken måste jag säga. Är man tvungen att partitionera om System-disken innan man installerar OSX eller är det bara att stoppa i skivorna och låta datorn göra resten? Alltså, kommer installationen av OSX medföra att datorn automatiskt skapar en ny partition? Hur mycket plats ska man lämna åt OS9 i sådana fall och kommer detta att försämra prestandan av OS9 när jag jobbar med musiken?
Ni får ursäkta mina novisa frågor, jag har noll koll på datorer!
Eftersom du ska jobba i OS 9 så rekommenderar jag dig att köra det på den snabbare disken och OS X på den "långsamma"
Jag föreslår att du har "Audio"-disken till just audio. Och att du installerar både OS9 och OSX på den andra disken - antingen i samma partition enligt Björns förslag, eller i två olika partitioner enligt mitt tidigare förslag.
Är man tvungen att partitionera om System-disken innan man installerar OSX eller är det bara att stoppa i skivorna och låta datorn göra resten? Alltså, kommer installationen av OSX medföra att datorn automatiskt skapar en ny partition? Hur mycket plats ska man lämna åt OS9 i sådana fall och kommer detta att försämra prestandan av OS9 när jag jobbar med musiken?
Om du nu har system 9 på "systemdisken" (den långsammare) redan så installera X på den disken också. System 9 kommer finnas kvar som ett eget system. Installationen av X kommer inte partionera systemdisken (inte av sig själv i alla fall). Du behöver inte partionera systemdisken. System 9 kommer inte heller att gå långsammare för att X ligger på samma disk (i och med att du bootar från en "rent" system 9). När du startar datorn kan du hålla nere alt-tangenten för att direkt kunna välja vilket system du vill starta från.
Det ska gå att specialbeställa 10.4 på vanliga CD-skivor har jag för mig så du behöver inte skaffa en DVD bara för det...
Ett tips från systemskiftets tid (om jag nu kommer ihåg det hela rätt):
Färgmarkera alla filer på systemdisken innan installationen av X. När du startar i nian kommer du nämligen att kunna se Mac OS X osynliga filer och dem ska man inte "slarva bort" eller kasta av misstag... Färgmarkeringen ger (i alla fall i början) en hint om vad som tillhör X och vad som tillhör nian.
Ett tips från systemskiftets tid (om jag nu kommer ihåg det hela rätt):
Färgmarkera alla filer på systemdisken innan installationen av X. När du startar i nian kommer du nämligen att kunna se Mac OS X osynliga filer och dem ska man inte "slarva bort" eller kasta av misstag... Färgmarkeringen ger (i alla fall i början) en hint om vad som tillhör X och vad som tillhör nian.
Och just för att veta vad som är OS9 och vad som är OSX, och undvika att flytta eller kasta saker av misstag, så rekommenderar jag att partitionera disken, och lägga OSX i en egen partition.
Och just för att veta vad som är OS9 och vad som är OSX, och undvika att flytta eller kasta saker av misstag, så rekommenderar jag att partitionera disken, och lägga OSX i en egen partition.
Visst är det bättre att partionera disken. Jag brukade också göra det i början av systemskiftet. Efterhand insåg jag dock att har man väl börjat med Mac OS X så bootar man nian allt mer sällan för att efter ett halvår, när man skaffat sig X-versioner av de program man använder, aldrig mer få för sig att starta upp nian... Och då var det bara jobbigt med att ha två partioner... (Med reservation för att Amphibians program inte finns för X)
Men visst, min allmänna rekommendation är också att partionera. (Men - smyger jag in med inom parentes för att låta det vara lite osagt - känner du att det handlar om en övergångsperiod - skit i att partionera... Jag är i alla fall sån att jag följer minsta motståndets lag när det gäller meck med datorer... )
Hej, och tack igen för era svar! Ja, det verkar nog vettigt att partitionera "System"-disken och installera OSX på den andra partitionen. Jag hade tänkt köpa OS 10.4 någon gång snart, jag fick bara OS9 med datorn då jag köpte den, vilket var ett bra tag sedan. Den börjar dock bli lite allmänt trött min G4:a. Idag när jag startade den så lät den riktigt risig. Fläkten surrade illa ett bra tag. Men jag tror att den räcker för mina ändamål mätt, ett par år till i alla fall. Jag vill hemskt gärna ha en DVD-läsare till den då allt verkar komma i DVD nuförtiden. Vilken läsare rekommenderar ni till min dator? Är en extern lättare med tanke på OS9-kompabilitet? Det vill säga, är det bättre att ha en extern DVD-enhet och en intern CDRW-enhet eller ska jag kasta ut den nuvarande enheten och installera en ny enhet internt? Vilken enhet föreslår ni? Är det krångligt att få det fungera eller är det plug-and-play, så att säga? Tack igen!
Eller så gör du det väldigt lätt för dig: skaffa en mac mini! Då får du både senaste OSX och DVD och framförallt slipper du en massa grott med att få allt att funka i en gammal maskin som kanske inte har så lång tid kvar. Dubbelt så dyrt, men ingen tid nedlagd.
Det jobbigaste är väl om du inte kan koppla in två burkar till skärmen.
Va nära på o börja skratta när jag läste rubriken. ^_^
Visste inte att folk satt på OS9 fortfarande...okey, det finns säkert fattiga stackare med 400mhz burkar men skulle nog rekomendera alla som har råd (iom Mac Mini så r det inte så dyrt) att uppgradera till OSX.
Kanske borde nämna att OSX är ett HELT annat OS än OS9, faktum är att det egenkligen inte borde få kallas Mac OS enns. (okej, det körs på en Mac, men det är ju i stort sett allt det har gemensamt med gamla Mac OS)
Visste inte att folk satt på OS9 fortfarande...okey, det finns säkert fattiga stackare med 400mhz burkar men skulle nog rekomendera alla som har råd (iom Mac Mini så r det inte så dyrt) att uppgradera till OSX.
Det här kommer ju upp om och om igen. Det finns bra anledningar att köra OS9. Det är ett stort problem för mig att G5'an inte kör OS9. För andra kvittar det. Somliga lever mer eller mindre lyckligt ovetande om OS9-lösningar som de egentligen skulle ha nytta av. Däremot är det få som är ovetande om OSX.
Olika människor har olika behov!
För min del surfar jag helst på OSX, det funkar bäst där. Videoredigering är också bäst där, bildinsamling frånkamera också, samt DVD-bränning. Men för många andra saker sätter jag mig vid OS9 för att det går fortast. När en viss uppgift går fortare i OS9 på en 400 MHz G3 än under OSX på en 1.8 GHz G5 så blir man lite undrande, men det bästa är att gilla läget och köra på med det som funkar bäst.
Men att slänga ut en bra lösning för att satsa allt på en sämre, det är ju bara dumt! Därför slänger jag varken ut OSX eller OS9. Båda har sin plats. Båda är bäst på någonting, så jag kör båda.
Visste ni att OS9 är mycket bättre än OSX på att ha många program laddade samtidigt? Däremot är OSX bättre på att ha flera processorkrävande jobb rullande samtidigt.
Jag har ett par Macar som jag kan starta i båda systemen. Helst partitionerar jag till en OS9-partition och en OSX-partition. Det känns praktiskt och städat, och dessutom aningen säkrare.
Va nära på o börja skratta när jag läste rubriken. ^_^
Kanske borde nämna att OSX är ett HELT annat OS än OS9, faktum är att det egenkligen inte borde få kallas Mac OS enns. (okej, det körs på en Mac, men det är ju i stort sett allt det har gemensamt med gamla Mac OS)
Jag har en G4/400 och mitt postgiro är 4016216-6 sätt in pengar så jag slipper vara "en fattig stackare"
Konstigt nog tycker jag inte synd om mig själv (måste vara nå´t fel i huvet) Tiger funkar bra med 400/1 Gb ram, för hemmabehov alltså. Kör OS 9 på en powerbook 233. Perfekt att surfa på.
Men in med pengar för fan,så jag kan köpa en G5:a, lite medlidande kan man väl få fast det finns viktigare saker i livet än att ha en supersnabb dator.
Hej igen. Ja, jag har faktiskt funderat på Mac Mini, men jag skulle då behöva köpa en massa adapters och A/B-switchar för att kunna köra på två system. Det är helt enkelt bättre att i sådana fall uppgradera systemet tillsvidare och använda det tills dess att jag köper en ny PM. Eftersom jag upplever att OS9 funkar bra för musik så vill jag gärna jobba kvar i OS9. Men OS9 funkar inte så bra för vardagliga applikationer, jag kan liksom inte logga in på min internetbank längre för att det inte finns någon browser som under OS9 är tillräckligt uppgraderad. Detta gäller även en rad andra sidor och program. Exempelvis 99mac.se som bara fungerar för mig genom Opera. Så det är därför jag vill, ganska omgående byta upp mig. Och jag måste börja med att installera en DVD-enhet, en kombovariant typ. Några förslag på en sådan som kommer att funka med mitt system?
Beroende på vad du har för skärm (om du har två ingångar), så kan du bara ha en USB förlängningssladd från Powermacen på skrivbordet, då blir det väldigt enkelt att byta mellan de två. Nackdelen att ha en dator med två system är ju att du måste starta om datorn varje gång du ska surfa. Känns inte så kul, om du frågar mig.