Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

förslag på illustrationslösning?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-02 12:24

Jag håller på att skapa en "ananaslåda".
Känslan ska vara att lådan är en ananas.
På lådans lock ska det se ut som en ananas ser ut uppifrån. Men jag får inte riktigt till det.
Känner någon till en lösning som kan svepa mönster i en cirkelform, likt ett spindelnät?

Jag bifogar hur jag har gjort nu, det är gjort i illustrator. Förslag på andra program
som kan lösa problemet är också välkomnat.

Intressant problem. Jag har inte Illustrator på den dator jag sitter vid just nu, men testa att skapa ett mönster som består av endast en flik/ ett fjäll (vad man nu ska kalla mönstret) och gör det till en pensel som är relativ till linjen. Och rita sedan en spiral (ganska tät) med den penseln.

Om du löser problemet vore det kul att få höra om det.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-06 15:08

Det här är ingen lösning på problemet, men intressant ändå. En italiensk matematiker vid namn Fibonacci (han levde på 1200-talet) tittade på en matematisk serie som ser ut så här: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21,… alltså nästa tal i serien är summan av de två föregående.

Sedan har man kikat i naturen och upptäckt att väldigt mycket handlar om dessa tal. Fibonacci själv tittade på hur kaniner förökar sig och fann att om vissa villkor är uppfyllda så blir antalet ungar alltid ett fibonacci-tal, alltså en, två, tre, fem eller åtta ungar. Antalet kronblad på en blomma är nästan alltid ett sådant tal. Och nu kommer vi till ananasen. Om man betraktar en ananas uppifrån är antalet spiraler alltid ett fibonacci-tal. Här en illustration:

Det är som sagt inte någon lösning på Caves problem. Det är bara lite kul och kanske något att ta hänsyn till när din låda skall skapas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 16:43
Ursprungligen av marta:

Det här är ingen lösning på problemet, men intressant ändå. En italiensk matematiker vid namn Fibonacci (han levde på 1200-talet) tittade på en matematisk serie som ser ut så här: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21,… alltså nästa tal i serien är summan av de två föregående.

Sedan har man kikat i naturen och upptäckt att väldigt mycket handlar om dessa tal. Fibonacci själv tittade på hur kaniner förökar sig och fann att om vissa villkor är uppfyllda så blir antalet ungar alltid ett fibonacci-tal, alltså en, två, tre, fem eller åtta ungar. Antalet kronblad på en blomma är nästan alltid ett sådant tal. Och nu kommer vi till ananasen. Om man betraktar en ananas uppifrån är antalet spiraler alltid ett fibonacci-tal. Här en illustration:

[ATTACH]7126[/ATTACH]

Det är som sagt inte någon lösning på Caves problem. Det är bara lite kul och kanske något att ta hänsyn till när din låda skall skapas.

Bilden visar väl en grankotte?

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-06 17:16
Ursprungligen av vanilj:

Bilden visar väl en grankotte?

Ja, djä…! Det var uppmärksamt av "vanilj"! Fast det är en tallkotte. I min skrift (Hoggatt; "Fibonacci and Lucas Numbers") resoneras det på samma ställe om såväl tallkottar som solrosor och ananas.

Kommentar till Cave: När man ställer en fråga som ingen kan besvara, börjar man lätt prata om något annat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-13 11:20

Niklas!

Din idé fungerade bra! Tack för hjälpen!

Marta, tack för din matematiska input ..den var intressant!

1
Bevaka tråden