Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statistikprogrammet R och macar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag kör sen några månader tillbaka statisikprogrammet R på min powerbook (fantastikst program).
Finns här R folk på forumet?
Själv använder jag R för microarray analys (biologi, gener o sånt). Ganska enkel statistik men mycket stora matriser (använder mest paketen limma, marray, mm).
Tyvärr är namnet på programmet för kort för att kunna användas i sökningar här på 99mac.

Johannes

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-13 17:41

--Raderat--

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-13 17:43
Ursprungligen av powerplant:

Hej,
Jag kör sen några månader tillbaka statisikprogrammet R på min powerbook (fantastikst program).
Finns här R folk på forumet?
Själv använder jag R för microarray analys (biologi, gener o sånt). Ganska enkel statistik men mycket stora matriser (använder mest paketen limma, marray, mm).
Tyvärr är namnet på programmet för kort för att kunna användas i sökningar här på 99mac.

Johannes

Intressant!

Jag har laddat hem R för att lära mig det, men har inte hunnit titta på det så mycket än. Första intrycket var i alla fall positivt. I vanliga fall använder jag sas, men det finns ju inte till mac os x.

Kan det fullt ut ersätta andra statistikprogram såsom sas och spss? Ibland har jag testat andra program, men det slutar ändå alltid med att jag går tillbaka till sas. Kanske R kan vara ett alternativ...

tro mig,
R smiskar SAS
Jag flyger till månen med R men det är inte användar vänligt. De flesta statistiker jag läser om skriver sina nya metoder i R. Om man som jag måste följa de ny rönen i statistik så fanns det inga alternativ förutom att programera själv (och då hade jag nog valt att göra det i R miljön)

Det är väl värt besväret att lära sig det
johannes

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-13 17:56

Jag håller också på en del med R, faktiskt också analys av microarrayer etc, tycker R är otroligt bra alternativ till de kommersiella statistik programmen. Den mesta av det jag stött på går att göra, och fram för allt det är en växande community bakom som utvecklar och hjälper till med eventuella problem. Dock verkar det finnas ngn form av begränsning i minnesanvänding som gör att en del stora dataset inte går att analysera fullt ut ( inget jag stött på själv men...)

/thomas

Jag tror R i denna version bara kan använda två gigg minne och en processor.
Min hårdvara är mer begränsande
JH

1
Bevaka tråden