Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internet efter vila

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-14 13:51

Internet dör efter jag har haft datorn i vila på en powerbook med Airport. Det dök upp för en tid sedan, och jag har ingen aning om varför (det var inte i samband med en uppdatering av systemet). Ibland kommer den igång efter en stund, men det händer att jag blir tvungen att starta om, vilket känns lite väl mycket windows.

Dessutom rapporterar Apples brandvägg att jag har en annan brandvägg igång, vilket jag inte är medveten om. Den enda är routern, men den kan väl inte OS X känna av?

Några tips?

• Medlem
  • 2006-01-14 15:35

Nätverksinställningen tilldelar sig själv en felaktig IP-adress, trots att DHCP har funkat utmärkt tidigare... En omstart fixar alltid problemet.

Finns det några cache-filer man kan radera? Jag har testat att slänga alla plist-filer jag kunde hitta, som hade med nätverk att göra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 00:07

Har själv detta problem emellanåt. Tyckte inte om att behöva starta om Macen för att få kontakt med nätverket igen, och hittade efter lite meckande en lösning som krävde lite terminalhackande men som åtminstone besparade mig omstarten. Terminalkommandona för mig är:

sudo ifconfig en0 down

följt av

sudo ifconfig en0 up

Kör man trådlöst, som du, får man byta en0 till den beteckning som gäller för det trådlösa interfacet.

Förmodligen och förhoppningsvis finns det en "riktig" lösning på problemet., men jag har inte hittat något på vare sig Macfixit eller MacOSXHints.

• Medlem
  • 2006-01-15 13:40
Ursprungligen av helmer:

Terminalkommandona för mig är:

sudo ifconfig en0 down

följt av

sudo ifconfig en0 up

Kör man trådlöst, som du, får man byta en0 till den beteckning som gäller för det trådlösa interfacet.

Förmodligen och förhoppningsvis finns det en "riktig" lösning på problemet., men jag har inte hittat något på vare sig Macfixit eller MacOSXHints.

Stänger det inte bara av nätverket, och sätter på det igen? Det finns ju en knapp för att göra det för Airport, men det funkar inte för mig...

Jag vet att jag inte hade problemet innan jag installerade senaste blutooth-uppgraderingen. Vet någon om det går att nedgradera, för att testa om det kan bero på det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 14:12

Jo visst är det ett sätt att slå av och på nätverket, dock på en lägre nivå än vad man kan komma åt i systeminställningarna. Om jag förstått man-sidorna rätt är effekten som om man hade ryckt ut nätverkskortet och satt i det igen. Som sagt, det är ju ingen vacker fix men det är dock en fix som funkar (för mig) när man annars behöver starta om för att man inte får någon ny ip-adress då man klickar på förnya dhcp.

• Medlem
  • 2006-01-15 14:20

Jag har Apple care, så om det inte löser sig tänker jag lämna in den. Jag skiter i om det beror på mjukvara, firmware eller hårdvara... det får de fixa. Glöm att jag tänker sitta och skriva i terminalen femtio gånger om dan.

• Medlem
  • 2006-01-17 07:00

Problemet är löst sedan en tid... Tydligen hade jag missat några .plist-filer. När jag slängde alla jag kunde hitta igen, inklusive apple.com.airport.plist, så löste det sig.

Alltså: funkar saker inte som de ska; radera .plist-filer!

1
Bevaka tråden