Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nära blind vid Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick för en stund sedan en minst sagt otrevlig överaskning när min skrivbordslampa ( modell IKEA hallogen ) imploderade mitt i ansiktet på mig - otroligt glad över att jag hade mina glasögon på mig. En stor del av glasbitarna blev i storlek typ sockerkristaller och är lätt rädd för att en del av detta glasdamm flög in i Superdriven på min nya iMac 20", var bara 2-3 centimeters höjdskillnad mellan lampan och där man petar in DVD-skivorna. Möjligen finns det även en del splitter i de små luftintagen på den externa fw-disken.. lär jag väl märka med tiden. Har damsugit men likt förbaskat så hittar jag pyttesmå glasbitar

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-21 18:44

Det är den största fördelen med att ha brillor på sig till vardags, att man har ögonen någorlunda skyddade hela tiden utan att behöva tänka på det. Själv har jag varit nära att mista synen vid ett flertal gånger pga. slarv med skyddsbrillor

Krossat glas är läskiga grejer. En gång när jag var elva år gammal vaknade jag med hög feber. Promenaden från sovrummet till köket för att dricka något på morgonen slutade med att jag svimmade efter halva sträcken och krossade en tavla med ansiktet i fallet. Märkligt nog fick jag inga ärr i ansiktet.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2005-11-10 20:03

En halogenlampa ger 190 microtessla och fnasig hy.
100 gånger mer än en CRT-skärm.
Kusligt eller vad

Ursprungligen av nabben:

Kusligt eller vad

Va?! Har du någon källa där man kan hitta mer data?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-16 16:05
Ursprungligen av Svante S:

Va?! Har du någon källa där man kan hitta mer data?

Halogenlampan avger UV-strålning, därav påverkar huden.
Men numera är alla har glasskivan framför halogen, därmed filterar bort UV.
Ofarligt alltså.

Ursprungligen av nabben:

Kusligt eller vad

Magnetfält ger inte torr hud, det är en klassisk 80-talsmyt som uppstod när hälsohysterin bytte fokus från amalgam till bildskärmar. Ingen tänkte på att undersöka inomhusklimatet, och märkligt nog försvinner den sortens "bildskärmsorsakade" problem nästan helt om man ökar luftfuktigheten. Svaga magnetfält har dessutom inte entydigt kunnat kopplas till några andra hälsoeffekter heller för den delen, så det finns betydligt viktigare saker att bekymra sig över ifall man prompt vill gå omkring och vara rädd hela livet.

Hemskt, men bra att du iaf klarade dig Olle.
Undra vad man kan göra att allt småsplitter..möjligen att du öppnar datorn och FW hårddisk kabinettet och gör rent innuti.

Ursprungligen av apple4ever:

Hemskt, men bra att du iaf klarade dig Olle.
Undra vad man kan göra att allt småsplitter..möjligen att du öppnar datorn och FW hårddisk kabinettet och gör rent innuti.

Och då ryker eventuell garanti, samt att det inte är säkert att du får ut allt glassplitter. Jag tycker du ska kontakta ditt försäkringsbolag och låta en auktoriserad verkstad sköta rengöringen av datorn.

Ursprungligen av Olle@mac:

Fick för en stund sedan en minst sagt otrevlig överaskning när min skrivbordslampa ( modell IKEA hallogen ) imploderade mitt i ansiktet på mig - otroligt glad över att jag hade mina glasögon på mig. En stor del av glasbitarna blev i storlek typ sockerkristaller och är lätt rädd för att en del av detta glasdamm flög in i Superdriven på min nya iMac 20", var bara 2-3 centimeters höjdskillnad mellan lampan och där man petar in DVD-skivorna. Möjligen finns det även en del splitter i de små luftintagen på den externa fw-disken.. lär jag väl märka med tiden. Har damsugit men likt förbaskat så hittar jag pyttesmå glasbitar

Hm det var möjligtvis inte den billigare varianten kallad Espressivo eller nåt sådant, plastfot i olika färger?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Hm det var möjligtvis inte den billigare varianten kallad Espressivo eller nåt sådant, plastfot i olika färger?

Nej - den är i borstat matt stål, frostat vit skärm och till utseendet påminnande om ett frågetecken. Har inte tagit mig tid att lämna in den för kontroll... är dessvärre lite osäker på ifall det verkligen var hos IKEA som jag köpte den... möjligen så köpte jag den vid en stor möbelaffär som ligger nära Rångedala ( 2,5 mil från Borås )

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 23:21

inte Explosivo då?
(sorry)

Om lampan var från Ikea så borde det stå något om det på undersidan av lampfoten. Var det möjligen denna lampa (se bilaga)? Den heter isåfall KROBY o är definitivt en IKEA lampa.

Senast redigerat 2005-12-07 12:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-16 07:12

Borde man inte kunna annäla det?
Skulle en skärm smälla rakt up i fejset på dig skulle du nog anmäla det iaf.
Enda nu är la egenkligen att du inte skadade dig...som tur var.
O andra sidan kan ju iMacen tagit skada...

Har du bilder på lampan ifråga?

Ursprungligen av Bluefish:

Har du bilder på lampan ifråga?

Det är bara att gå in på Ikea.se o söka på varunamnet så får du fram en bild. Märkte själv, efter att jag postat här, att denna tråd var ganska gammal så det är inte säkert att Olle kommer hit o tittar. Jag gjorde en sökning på Ikea o fick fram detta (http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&productId=63919)

\CeM

1
Bevaka tråden