- Borttaget
- Oregistrerad ●
Undrar om Apple sparar all info nu om vilka låtar som spelas...eller om det gjordes inna också...
Vilken fin avatar du har "Panic" Min favoritplattform!
Enligt Cory Doctorow verkar iTunes skicka information om spåren du spelar till Apple för att kunna visa minibutiken...
Hur nedgraderar man till iTunes 6.0.1?
Hmm... Ja det stämmer. Men testar man detta med t.ex. Little Snitch ser man att det går att stänga av: Det sänds ingen information till Apple om man minimerat/stängt av Music Store.
Det var ju skönt.... en liten tröst...
Men om man använder iTunes music store, men inte vill att Apple ska kartlägga ens beteendemönster?
Det är bara att minimera reklamrutan i biblioteket så skickas ingen information till Apple.
Edit: Inser att det är ett mynt med två sidor, man kan inte få både rekommendationer baserade på sitt musiklyssnande från iTMS samtidigt som man inte skickar någon information dit.
Det är bara att minimera reklamrutan i biblioteket så skickas ingen information till Apple.
Edit: Inser att det är ett mynt med två sidor, man kan inte få både rekommendationer baserade på sitt musiklyssnande från iTMS samtidigt som man inte skickar någon information dit.
Samma diskution finns här och där är en del ganska upprörda, tydligen så kontaktar iTunes INTE ITMS om man klickat på den lilla ikonen:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060111071001306#comments
Eller härifrån där osxhints fick sin källa:
Hohoho!
Hohoho!
Hmm... tomtar på loftet? Påminner om att jag inför julen hittade en låt från Monty Pythongänget som hette "Ho Ho, Fucking Ho!" - deras variant av Jingle Bells.
Oftopic:
(Chorus)
Ho ho fucking ho,
What a crock o' shit,
We all work for Santa Claus,
We've had enough, we quit.
Cos we do all the fuckin' work while he stars in the show,
Stick yer Christmas up yer arse, ho ho fucking ho.
I'm Rudolph and I quit.
Just who's he think he is?
That little fat cunt sat back in the sleigh,
crackin' that fuckin' whip.
And me stuck up the front, with these other useless cunts,
(Chorus)
Ho ho fucking ho,
What a crock o' shit,
And what about us elves,
we've had enough as well,
workin' in that freezing factory, it's cold as fucking hell,
we work until we drop, with our bollocks freezin' off,
stick yer Christmas up yer arse, ho ho fucking ho.
(Chorus)
Ho ho fucking ho,
What a crock o' shit,
I'm Santa Claus' wife,
I know what he's really like,
sneakin' into them little kid's rooms
he's a fuckin' paedophile,
A devious old drunk,
and I'm married to the cunt,
So stick yer Christmas up yer arse, ho ho fucking ho.
(Chorus)
Ho ho fucking ho,
What a crock o' shit,
Jag har inte testat att ha minibutiken uppe när jag spelar något ännu, men om den föreslår rätt musik ibland, så är det nog en trevlig funktion.
Men jag har ändå en invändning. En av de saker som verkligen kan övertyga folk att switcha är frånvaron av spyware på Mac. Därför vore det nog klokt av Apple att hålla benhårt på att själva inte införa tveksamma funktioner. Nu är ju inte det här så allvarligt, eftersom inga uppgifter sparas, och man enkelt kan slå av det. Men för att undvika alla tveksamheter, så kunde de ha lagt in ett meddelande som poppar upp när man installerar iTunes första gången, eller när man uppgraderar till den nuvarande versionen, som informerar kort om vad mini store gör, och som låter en välja om man vill visa eller dölja den från början. (Naturligtvis med nuvarande möjlighet att senare slå av eller på den.)
För mig personligen spelar det ingen roll, men många är misstänksamma och känsliga när det gäller liknande saker, och på så sätt skulle det inte råda några tvivel.
Det står om funktionen på iTunes förstasida, iTunes playlistsida och iTunes nedladdningsida...
Det står om funktionen på iTunes förstasida, iTunes playlistsida och iTunes nedladdningsida...
kruxet är att man då MÅSTE ta sig dit för att få den informationen...
/kahsay
När något är så uppenbart som detta så bör man inte skylla på sin egen lathet och därmed kalla det för spyware eller liknande. Tro nu inte att jag inte bryr mig om min integritet online för det gör jag (jag donerar dessutom lite pengar till EFF då och då för deras sak). Vi har ju alla hört talas om pojken som ropade "Vargen!", eller hur?