Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 blir för varm med intern disk.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-01-17 09:43

Hej.

Har en två år gammal iBook G4 800MHz som för ett par veckor sedan skrev sönder filsystemet på disken. I vanlig ordning försökte jag fixa det hela och efter ett antal ominstallationer och trasiga filsystem så tänkte jag att hårddisken var trasig. Köpte en ny hårddisk, Samsung MP0804H, 80GB, 5400rpm, 8MB cache. Stoppade i den och tänkte att nu blir allt bra men så enkelt skulle det inte vara. Har kontrollerat både den nya och gamla hårddisken Tech Tool Pro och ingen av dem är trasig.
Som det ser ut nu så går det bra att köra datorn med en extern FireWire-disk men om man startar från den nya interna hårddisken så fryser Mac OS X när datorn efter ett tag blir väldigt varm. Datorn kan bli väldigt varm i båda fallen men bara med den interna disken som den hänger sig.

Kan jag ha kommit åt en temp-sensor när jag bytte disk?
Borde det inte gå med en 5400rpm-disk i en iBook G4 800MHz?
Finns det något mer man kan testa innan jag provar att byta tillbaka till den gamla hårddisken?

Ursprungligen av Rohan:

Borde det inte gå med en 5400rpm-disk i en iBook G4 800MHz?

Jo, nog ska det gå. Jag stoppade in en 5400 rpm-disk i en iBook G3/500 för över tre år sedan och den snurrar på fint fortfarande.

• Medlem
  • Eksjö
  • 2006-01-19 10:58

Har nu testat lite till och har kört programmet Temperature Monitor för att se vilka temperaturer min iBook håller. Jag har då bootat från en extern disk och efter en stund får jag ett meddelande om att min interna disk har slutat rapportera temperaturer till Mac OS X. Disken har då rapporterat temperaturer på ungefär 40-42 grader C under en tid. Det skulle förklara varför den kraschar med intern disk men inte med extern. Den tråkiga biten är att det 'måste' vara fel på logikkortet... eller har jag fel?

1
Bevaka tråden