Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes väljer fel låtordning

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 13:37

Hej!

Jag har sökt i alla inställningar men hittar inte vad som är felet - har ägnat helgen åt att dra ner min skivsamling till iTunes, och trots att alla taggar är rätt så spelar iTunes alla album i låtarnas bokstavsordning istället för i spårordning. Vad gör jag för fel?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 13:59
Ursprungligen av jorran:

Hej!

Jag har sökt i alla inställningar men hittar inte vad som är felet - har ägnat helgen åt att dra ner min skivsamling till iTunes, och trots att alla taggar är rätt så spelar iTunes alla album i låtarnas bokstavsordning istället för i spårordning. Vad gör jag för fel?

Har du skrivit in Track Number under Info? Om du gjort det och sorterar efter artist eller album ska den spela i spårordning.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 14:06

Klicka på artist menyn högst upp.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 14:29

Ah, tack för snabba svar - artistklicket did the thing!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:18

Jag har samma problem! Alla id3-taggar är korrekta, och i listan ser allt helt okej ut, men hur jag än gör så spelar iTunes låtarna i fel ordning. För mig hjälper det inte att sortera på artist eller album som det skrivs om ovan.

  • Medlem
  • 2005-04-28 13:25
Ursprungligen av Pierre Andersson:

Jag har samma problem! Alla id3-taggar är korrekta, och i listan ser allt helt okej ut, men hur jag än gör så spelar iTunes låtarna i fel ordning. För mig hjälper det inte att sortera på artist eller album som det skrivs om ovan.

Du har inte tryckt in "blandning" av misstag? Om själva listan är i rätt ordning, men iTunes "hoppar" mellan låtarna, kan jag inte se någon annan förklaring.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:31
Ursprungligen av SirN:

Du har inte tryckt in "blandning" av misstag? Om själva listan är i rätt ordning, men iTunes "hoppar" mellan låtarna, kan jag inte se någon annan förklaring.

*Rodnar*

Brukar aldrig använda den - därför såg jag inte heller att den var markerad.... Usch, så pinsamt. Men tack!

Blir det rätt om du väljer bläddringsläget, markerar ett album och klickar på kolumnen "Spårnr"? (Du kanske måste plock fram den kolumnen via Redigera -> Visningsalternativ.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 15:36

iTunes visar låtarna i bokstavsordning även om jag klickar på "Artist", lyckas inte spela dem i rätt albumordning.

Beror det på att original-mp3orna har namn i stil med "07-song.mp3" men iTunes importerade dem och döpte om dem, till typ "song.mp3" utan nåt nummer?

Vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 15:58
Ursprungligen av gudinge:

iTunes visar låtarna i bokstavsordning även om jag klickar på "Artist", lyckas inte spela dem i rätt albumordning.

Beror det på att original-mp3orna har namn i stil med "07-song.mp3" men iTunes importerade dem och döpte om dem, till typ "song.mp3" utan nåt nummer?

Vad göra?

Det spelar ingen roll att iTunes tog bort spårnumret i filnamnet eftersom det enbart är spårnumret i id3-taggen den går efter.
Kolla upp så att spåren är rätt numrerade där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 16:04
Ursprungligen av svampmoln:

Kolla upp så att spåren är rätt numrerade där.

Ja det finns inget ifyllt under "spår nummer" alls... Ska jag fylla i ID3 v2.4 och lägga till mp3-orna på nytt?

  • Medlem
  • 2006-01-17 18:53

Om iTunes döper om under importen, så saknades det nog lite taggar.

Detta kan du redigera i iTunes, markera en berörd fil och välj "Visa info" (Äpple-i). Du kan stega dig fram mellan låtarna utan att stänga info-fönstret.

1
Bevaka tråden