Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook i april-maj?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

...Apple är på banan med sina första Intel burkar 6 månader innan...

Det kan vara så men det kan även vara PR-apparaten som talar... De kan t ex ha sagt mitten 2006 med flit med vetskapen att de kan åstadkomma en big bang om de "överraskar" med ett släpp 6 månader tidigare. Det kan ha varit planerat från början.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-21 17:21
Ursprungligen av draags:

Varför hör man helt plötsligt klagande angående Firewire och då 800 som inte många pc tillverkare har.

Det är även ovanligt med firewire 400 på en pc burk och om det finns så är det 4 poliga och inte 6 polig.

Nu hoppar Apple över 800 på sina bärbara och det blir ramaskri - sen inser man att det troligtvis kommer kort för detta och då dubbla 800 portar som kan köras som en raid.

Hur många kör här firewire 800?

Troligtvis inte de som enbart klagar.

Självklart ska man vara kritisk men för sjutton - Apple är på banan med sina första Intel burkar 6 månader innan. Sen så handlar det om kompromisser angående storlek, tyngd osv och om då något ryker på grund av detta måste väl ändå förstås.

Jag var inte med på den tiden då Apple skrotade diskettstation men jag antar att det fanns de som skrek som nu när apple skrotar exempelvis modem.

Ska Apple tas på allvar av proffsfotografer då ska då behålla FW 800 och inget annat. Det är på proffssidan som det dyker upp fler och fler kameror med FW och det har inget med vad pc kör för gränssnitt att göra. I praktiken (ej på papperet) är FW övelägst allt annat.

Jo

Om det nu kommer nya iBöcker i april så är del väl dags nu att köpa sig en G4, man kan väl inte förvänta sig att intel kommer fungera helt ut förrän om ett par år.

Och Apple kommer väl fortfarande släppa Universal-binaries...?

Apple kommer att släppa en konsument serie före höst terminen börjar i USA. Många som köper en dator strax före så jag är säker på att apple inte vill missa detta.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 19:01

Kan ju hoppas på ny design. Den pc-plast gråa är ju inte direkt klädsam. Obegripligt hur de först kunde ge ut en snygg vit ibook med aluminium på insidan och sedan gå över till den där fula beiga plasten. Vild strejk på designavdelningen?

Men firewire borde finnas kvar, jag vill ju inte skrota mina tillbehör bara för att Apple blivit helt galna. Enligt mig är firewire överlägset USB2, även om USB2 enligt praktiken skulle kunna vara snabbare än firewire 400 är det sällan så. Nu har jag främst använt olika hårddiskar. När jag köper en ny hårddisk nästa gång så blir det självklart en firewire 800.

apple måste sänkar priset på den billigaste bärbara! idag kostar 12" iBook 10 000 kronor!? apple måste ha ett bärbart alternativ runt 6000 kronor.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 20:50
Ursprungligen av el gringo:

apple måste ha ett bärbart alternativ runt 6000 kronor.

varför då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-17 23:51

Hoppas att det stämmer! Skulle vara fint med en ibook till sommaren

Jag sätter mina slantar på namnet MacBook helt enkelt. Samma namn med tillägget Pro fattar ju alla är snäppet dyrare/bättre/snabbare.

Sen glider väl MacBook in på ungefär samma processorhastigheter vi har nu på MacBook Pro men samtidigt uppdaterar de Pro till 2,3 Ghz (som ju redan finns hos konkurrenter).

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-01-19 15:21
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag sätter mina slantar på namnet MacBook helt enkelt. Samma namn med tillägget Pro fattar ju alla är snäppet dyrare/bättre/snabbare.

Sen glider väl MacBook in på ungefär samma processorhastigheter vi har nu på MacBook Pro men samtidigt uppdaterar de Pro till 2,3 Ghz (som ju redan finns hos konkurrenter).

Jag tror inte att ibooken får dualcore, det skulle nog vara lite för dyrt. Hoppas på att den blir billigare och använder Intel core single eller vad den nu heter

Mycket möjligt att det kan vara så.

PR apparaten är säkert igång hela tiden och allt det som prästen Jobs rablar ska man självklart sätta i karantän innan man tar det för en sanning.

Men FW 800 har väl dock inga proffskameror än eller?
Och om jag inte ser fel så har de inte tagit bort FW400 från Macbook Pro.

Detta borde olika proffskameror och inte ens för den prislappen har de FW800 -Dåligt!

http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=108&product_id=6564
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=109&product_id=5037
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=110&product_id=5791

Malen visa mig en kamera med FW800 och jag tar tillbaka det jag sagt.

Det man kan tycka är att det är för få FW och USB, men Apple har säkert ett svar på detta.

Att de lanserar datorn som Pro och gör reklam för Front row tycker jag däremot är märkligt, det känns mer konsument hemma grej.

Senast redigerat 2006-01-21 19:58
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-22 16:01
Ursprungligen av draags:

Men FW 800 har väl dock inga proffskameror än eller?
Och om jag inte ser fel så har de inte tagit bort FW400 från Macbook Pro.

Detta borde olika proffskameror och inte ens för den prislappen har de FW800 -Dåligt!

http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=108&product_id=6564
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=109&product_id=5037
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=110&product_id=5791

Malen visa mig en kamera med FW800 och jag tar tillbaka det jag sagt.

Det man kan tycka är att det är för få FW och USB, men Apple har säkert ett svar på detta.

Att de lanserar datorn som Pro och gör reklam för Front row tycker jag däremot är märkligt, det känns mer konsument hemma grej.

Om det räcker med ett - så har du det här (men det finns fler)
Hasselblad H2D-39 gå in på detaljerna i "Read more..."
http://www.hasselblad.se/index.asp?pageURL=/launch0106/h2d39.asp?secId=1143&itemId=3849

Som jag sa innan - jag pratar om proffskameror inte konsumentgrejer eller om leksaker som iPod och dyl.
Ska Apple tas på allvar av proffs så får de skärpa sig och tänka 2x innan de gör något dumt.
Är det bara pengar de tänker på (små pengar) då är det bara att gå i Dells fotspår.

Ok. 1-0 till Malen. Det finns en kamera med FW800. Man kan dock undra vad den kameran kostar.

Och det kommer komma 1394b FW800 HD kameror under året.

Men som jag förstår det kommer det kort där FW800 kommer finnas och då även möjlighet med en sådan i Raid utförande. Och betalar man den kostnaden som en Hasselblad kostar har man säkert råd med ett sådant kort.

Och Malen - Jag undrar vad Proffsen nu ska välja för märke om de inte väljer en Apple dator?

För så många bärbara datorer finns det inte med just 1394b FW800.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 01:32
Ursprungligen av draags:

Ok. 1-0 till Malen. Det finns en kamera med FW800. Man kan dock undra vad den kameran kostar.

Och det kommer komma 1394b FW800 HD kameror under året.

Men som jag förstår det kommer det kort där FW800 kommer finnas och då även möjlighet med en sådan i Raid utförande. Och betalar man den kostnaden som en Hasselblad kostar har man säkert råd med ett sådant kort.

Och Malen - Jag undrar vad Proffsen nu ska välja för märke om de inte väljer en Apple dator?

För så många bärbara datorer finns det inte med just 1394b FW800.

När Apple har vinkat: här kommer ett gränsnitt som proffsen och alla andra kan nyttja och sedan skrotar man hela projektet efter ett halvt år eftersom pc har det inte (?) vad ska man tycka om Apple?
Jag kan slå vad om att 95 av 100 säger - lita aldrig på vad Apple säger och gå aldrig deras väg för man vet aldrig var man hamnar. Och det kan betyda bara en sak - att Apple förpassas till leksaksavdelningen. Och det vill varken Apple eller vi, eller hur?

Vad en Hasselblad kostar har väl lika stor betydelse som vad en Mark Levinson kostar. Ingen bryr sig när det handlar om kvalitet. Har man inte råd så gör man inte en oktoberrevolution på grund av detta. Man jobbar lite över, börjar sälja tidningar och lägger undan pengarna... Eller så skiter man i det och köper en Dell

Malen jag kan instämma att Apple inte bör tumma på kvalitén när det gäller det övre segmentet Pro datorer. Vi kan hoppas att detta kommer att förändras. Om tex Apple säljer ett kort med dubbla FW800 så bör även pro användare vara nöjda.

Jag har ingen större Pro kunskap gällande vad Fotografer önskar i en bärbar dator däremot vad Jag som filmare skulle önska och då ser framtiden ljus ut med FW800 i nya billiga HD kameror.

Jag tror då inte att Apple kommer att slänga 1394b ur sitt sortiment - utan det kommer att finnas i framtida Macar. Det kan jag nästan satsa en slant på.

Men jag tror inte att man köper en Dell för att Apple i sin första Intel dator har 1394b, modem eller s-video.

Att Apple sloppat 1394b i denna bärbara är dock ett grovt misstaget i jämförelse med de andra som inte känns direkt Pro relaterade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 12:45
Ursprungligen av draags:

Malen jag kan instämma att Apple inte bör tumma på kvalitén när det gäller det övre segmentet Pro datorer. Vi kan hoppas att detta kommer att förändras. Om tex Apple säljer ett kort med dubbla FW800 så bör även pro användare vara nöjda.

Jag har ingen större Pro kunskap gällande vad Fotografer önskar i en bärbar dator däremot vad Jag som filmare skulle önska och då ser framtiden ljus ut med FW800 i nya billiga HD kameror.

Jag tror då inte att Apple kommer att slänga 1394b ur sitt sortiment - utan det kommer att finnas i framtida Macar. Det kan jag nästan satsa en slant på.

Men jag tror inte att man köper en Dell för att Apple i sin första Intel dator har 1394b, modem eller s-video.

Att Apple sloppat 1394b i denna bärbara är dock ett grovt misstaget i jämförelse med de andra som inte känns direkt Pro relaterade.

Det jag syftade på framförallt var vad rykterna sa att Apple skulle avveckla FW generellt till förmån av USB2 och det bekräftades delvis med att vi fick se endast FW 400 på den första Intel baserade Macen (som enligt min egen uppfattning är en konsumentdator med Proffspriset). Om det visar sig i framtiden att det var verkligen en iBook i en ny tappning då är det inget fel (kanske) att den har endast FW 400.

Vad skönt Malen, då är vi nog rätt överens ändå.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-23 15:09

Sweclockers skriver:

Intel lanserar billig dual-core processor i mars? måndag 23 januari av Jonas
X-Bit Labs skriver att Intel planerar att släppa en billig dual-core processor ur Pentium D-serien. Modellnumret blir 805 och det ryktas om att den kommer att vara klockad i 2,66GHz med en 533MHz systembuss och 1MB cache per kärna. Det intressanta är att priset skall vara en hel del lägre än $200 US dollar.

”Currently the least expensive Pentium D 820 dual-core chip costs $241 in 1000-unit quantities at Intel, the price-point not suitable for the mainstream market. By offering Intel Pentium D 805 for less than $200, the company will be able to sell more dual-core chips. The Pentium D 805 processor with low-speed processor system bus as well as moderate frequency is likely to receive lackluster welcome by computer enthusiasts, still users who demand general-purpose performance and deal with a lot of applications at once are expected to like the new product.”

Kanske får vi se den i iBooken/Mac Minin? Det känns ju inte helt omöjligt att Apple skulle köra Dual-Core på alla Intel-macar. Dual-core är ju verkligen på intåg att Apple brukar ju vara tidiga med grejer, och kanske deras datorer skulle verka lite "föråldrade" utan dual-core. Hoppas på dual-core iaf.

Men det är ju en Pentium, dvs den bygger på Netburst, som slukar massor med ström och blir väldigt varm. Jag tror inte Apple är intresserade av att använda den, särskilt inte i mini eller bärbara.

Kan HD:n i en bärbar skriva/läsa 800 Mb/s? Om inte så känns FW800 inte sådär livsnödvändigt för mig. Jag använder bara FW-disk som lagring för stora Logic projekt, aldrig att jobba mot i realtid. Jobbar ni direkt mot en extern disk?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 18:25
Ursprungligen av KG 16:e bernadotte:

Kan HD:n i en bärbar skriva/läsa 800 Mb/s? Om inte så känns FW800 inte sådär livsnödvändigt för mig. Jag använder bara FW-disk som lagring för stora Logic projekt, aldrig att jobba mot i realtid. Jobbar ni direkt mot en extern disk?

Datan behöver inte gå till HD'n, utan bara till processorn. Kör man från en extern HD, behöver man inte ens använda den interna.

Om inget mindre, så kan 7200 rpm hårddiskar, så vitt jag förstår, överföra data snabbare än FW400. Så, något snabbare är befogat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 09:00

Skulle förvåna mig ifall Apple inte har Dual Core.
Apple har ju haft dubbla processorer sedan QuickSilver tiden i Powermac burkarna.
Är defenetivt hög tid att se till att även dom bärbara har Dual Core.

Tycker inte alls om bytet med namnen på datorerna. Powermac och Powerbook har ju hängt med så otroligt länge vid det här laget!
Fattar inte varför dom vill byta det namnet, Powermacintosh kom 1994 och PowerBook 1991. ^_^

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-26 09:29

Bra med namnbyte...

Apple har inte "bytt" namn på den bärbara. De har ju kommit med en helt ny dator, inte så konstigt att de döper den till något annat än PowerBook. Det visar ju att det är en helt ny serie med nya datorer, dvs inte bara en ny revision.

Var det lika många som reagerade när Performa lades ner och PowerMac kom?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 11:47

Det finns en bild på www.macfeber.se som visar hur en ny iBook eventuellt skulle kunna se ut!

Mycket snyggt att den är lite tunnare, men jag hoppas vi slipper se widescreen, det ser verkligen elgiganten:igt ut.

Vad har elgiganten med widescreen att göra?

Men har de inte missat iSighten på bilden?

Jag associerar inte heller wide screen med Elgiganten. Inte med Siba heller. Fast jag tyckte ramarna kring skärmen var lite väl breda.

Ursprungligen av draags:

Vad har elgiganten med widescreen att göra?

Jag menar att det ser ut som om man blev pålurad en widescreenskärm av försäljaren på elgiganten. Widescreen är ju inne bland pöbeln.

Det verkar tyvärr som att Apple kommer att skrota 12" iBook.
http://www.appleinsider.com/article.php?id=1499

Mycket illa, hoppas bara det kommer en 12" powerbook eller att apple inser att vissa faktiskt föredrar valfrihet.

Bevaka tråden