Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För liten storlek på objektiv på små digitalkameror

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-17 15:00

Varför konstruerar inte digitalkameratillverkare sina små kameror med större objektiv istället för att klämma in fler pixlar som ger ökade brusnivåer?

Jag tror att man med bibehållen storlek skulle kunna klämma in betydligt större objektiv vilket möjliggör bättre kvalitet på bilderna eftersom de då kan släppa in mer ljus.

Har jag inte förstått hur kameror fungerar eller är det helt enkelt en kostnadsfråga som inte motsvarar lita mycket i marknadsföring som vad fler megapixlar gör? Vilket för de flesta konsumenter är inte är speciellt intressant eftersom de sällan skriver ut större bilder än 13*18.

Instämmer.

Det är med megapixlar som med megahertz och hästkrafter: Perfekt att locka kunder med, men alla som egentligen är insatta i det hela vet att det finns så många andra faktorer som är viktiga också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 15:40

Är det inte att CCD borde vara större i mm istället för bara öka antalet pixlar på samma yta? Den lilla ytan ger bruset? CCD är pyttesmå jämför med analogkamerans film. Att öka pixlar kan väl jämföras med att göra finkorningare film. Svaret på CCDns storlek i mm är dock tillverkningskostnaden. Digital systemkamerors CCD är i storlek med APS-film. Några är i 35 mm storlek.

Ljusinsläppet är det väl inget större fel på? Betydligt bättre än kompaktkameror med film, speciellt i jämförelse med 35mm film.

Själv kör jag analogt tills digitaltekniken har satt sig och CCD kommer upp i storlek med negativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 16:06
Ursprungligen av Oloff:

Är det inte att CCD borde vara större i mm istället för bara öka antalet pixlar på samma yta? Den lilla ytan ger bruset? CCD är pyttesmå jämför med analogkamerans film. Att öka pixlar kan väl jämföras med att göra finkorningare film. Svaret på CCDns storlek i mm är dock tillverkningskostnaden. Digital systemkamerors CCD är i storlek med APS-film. Några är i 35 mm storlek.

Ljusinsläppet är det väl inget större fel på? Betydligt bättre än kompaktkameror med film, speciellt i jämförelse med 35mm film.

Själv kör jag analogt tills digitaltekniken har satt sig och CCD kommer upp i storlek med negativet.

Canono 5D?

/Tangen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-01-17 16:50
Ursprungligen av Tangen:

Canono 5D?

/Tangen

Har du en sån?

Ursprungligen av onnyt:

Har du en sån?

Inte bara bruset påverkas. Det är hopplöst tråkigt att fotografera med en D70 som har 1.5x
beskäring med sin lilla CCD. Att kalla detta för en "brännviddsförlängning" är rena skämtet.

Mindre CCDer gör att det blir svårare att få vid vinkel vid fotografering inomhus utan
att använda optik som förvränger motivet.

Mindre CCDer gör också att det är svårt att få ett kort skärpedjup på rimliga bländarstorlekar
när man fotograferar exempelvis porträtt.

EOS 5D och 1D är räddningen för de som har plånböcker tjocka som tegelstenar men
vi andra får snällt vänta. Och nikon lär knappast ens försöka, så hoppet ligger på Canon
och Kodak.

/Kebarb

  • Medlem
  • 2006-01-17 18:36

Nu är Canon EOS 5D enligt min mening inte att betrakta som en liten digitalkamera. Men jag tror att man kan få både större CCD och objektiv i ficksmå kameror.

Finns det någon sådan kamera överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 18:50
Ursprungligen av MP:

Nu är Canon EOS 5D enligt min mening inte att betrakta som en liten digitalkamera. Men jag tror att man kan få både större CCD och objektiv i ficksmå kameror.

Finns det någon sådan kamera överhuvudtaget?

Det finns vissa kameror som är LITE större än de andra men det är långt ifrån film-storlek. Dock osäker på om den större storleken beror på att fler megapixel skall få plats.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 19:09

Skulle tro att det är lättare att konstruera ljusstarka objektiv om CCDn är av ungefär småbildsstorlek. Det har ju kameratillverkarna gjort under lång tid. Små chip > korta brännvidder > små linser > små toleranser. Finns det några ljusstarka, bra objektiv för pytte-CCD?

Canon är väl den enda tillverkaren med ett riktigt "småbildsCCD? En sådan skulle jag vilja ha, även om den inte har högre upplösning än sina konkurrenter.

En nackdel med små chip är att skärpedjupet blir för stort. Även med zoomen intställd på porträttbrännvidd (motsvarande 100 mm på småbild) blir bakgrund (och förgrund) för skarpa och för påfallande. Med en riktig 100 mm och stor bländare kan man få betydligt bättre porträtt.

Ännu större möjligheter till kreativt fotograferande får man med mellanformat. Den digitala Hasselbladaren är min drömkamera ...

Finns förstås en anledning till att bra objektiv inte är 1x2cm stora. Små kameror används för snapshots, de som använder dem för det gör rätt och de som tror att de kan få systemkamerakvalitet i ett mindre och billigare format gör fel. Bra optik är inte bara större, utan också dyrare för tillverkarna samtidigt som det är svårare att marknadsföra än megapixlar. Finns en del alternativ dock, antingen digitala systemkameror eller "semiproffs"-kamerorna med större men icke-utbytbar optik. Måste säga att till just snapshots eller foton som inte ska skrivas ut stort är små kameror kanon. Använder min analoga eos enbart när jag måste ha total kontroll över inställningar, särskild optik eller till viktigare bilder. Liten digitalkamera och photoshop funkar bra i väldigt många situationer om man använder rätt inställningar och är försiktig i ps.

  • Medlem
  • 2006-01-19 23:42

Det är just det som är problemet.

Jag hade tidigare en systemkamera som tog underbara bilder när den väl kom fram. Den kom sällan fram eftersom den var så stor och otymplig att ta med sig. Därför skaffade jag en kamera som får plats i fickan=kommer med mej ut. Den blir det bilder med. Även om en stor systemkamera är bättre så finns det som jag ser det ingen anledning att inte göra det bästa möjliga av de förutsättningar som finns (liten kamera).

Jag tror att de flesta normalanvändare vill ha kameror som får plats i fickan. Många av dessa bryr sig om hur bilderna blir. Ganska många kan tänka sig att betala mer för en kamera som ger bättre bilder.

  • Medlem
  • 2006-01-19 23:53

Jo, visst är det lite konstigt att det inte "går" att producera en digital småbildskamera, som ser ut som de analoga gjorde. Jag tror iofs att många skulle uppleva dem som för stora idag. Marknaden verkar ligga antingen hos extremt små kameror med tveksam kvalitet, eller större SLR med bättre kvalitet. Sedan finns segmentet "superzoom" också som väl hamnar någonstans mittemellan, fast även de med risiga sensorer.

För femtusen tror jag absolut att det skulle gå att producera en mindre kamera med bra optik och sensor, men ingen verkar vara intresserad.

Men om man jämför med analoga kompaktkameror är det en annan sak, det sitter väl inte mycket bättre optik i dem? Minns att olympus myII tog rätt bra bilder, men absolut inte i närheten av en systemkamera. Jag tror att ska man göra en bra digitalkamera måste storleken upp en bit från ixus-varianterna. Mer som canon pro-1 eller Lumix z5, det går helt enkelt inte att tillverka liten och ljusstark optik. Jag vet inte sådana kameror står sig, men de ska väl vara bättre än de minsta? Lumixen eller liknande skulle jag kunna tänka mig att bära runt om den var avsevärt bättre än småkamerorna.

  • Medlem
  • 2006-01-20 10:12

Nikon gjorde en liten rackare som hette Ti, eller liknande, med någon form av analoga visare. Den tog bra bilder, men kostade också tio papp.

My (med fast optik) tar väldigt fina bilder om man jämför med nästan vilken kamera som helst.

Leica har också producerat en del relativt små gluggar, och de är alltid bra.

Där har du en poäng... det vore en fördel om det fanns fler alternativ med fast optik och färre med "15x zoom". Väljer man rätt brännvidd kan det bli riktigt bra utan att priset går upp, tänker tex på mitt canon ef 50mm 1,8 som är ruskigt bra, kostar heller ingentig eftersom det är en enkel konstruktion och brännvidd. I övrigt är det nog som så att man får vad man betalar för, ska det bli riktigt bra stannar priset förmodligen inte på 2-3000kr.

Måste dock ta småkamerorna i försvar. Min Fujifilm F10 tar ok bilder men inte mer, det räcker dock till det mesta utom väldigt specifika situationer. Fördelarna väger upp: bra byggd (till skillnad från många "semipro"-modeller), tillräckligt lågt pris för att man inte oroar sig när man har den med sig, extremt snabb, mkt bra vitbalans, lång batteritid, kompakt. Jag hade fullkomligt kastat mig över en F10 med fast optik och manuella inställningar.

  • Medlem
  • 2006-01-20 10:52

Jag köpte F11 (från Tyskland) till min flickvän, och den har manuella inställningar. Helt klart bra bilder, inom en liten sensors uppenbara begränsningar.

1
Bevaka tråden