Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya IWeb - kräver .mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kräver nya iWeb ett .mac-abonnemang? Kan man inte exportera till sin egen domän? Finns inga "pro"versioner?

Christina

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-19 13:18

Nej, iWeb kräver inte .Mac-abbonemang.

Går att ftp:a till egen domän men bildvisning med Ajax-funktionen kommer då inte att fungera. Någon pro-version finns det inte. Exportering lär bara gå till .Mac, du kan alltså spara till t.ex skrivbordet innan du ftp:ar. FTP-funktion finns inbyggd i OSX så det är inte nödvändigt med ett ftp-program.

Aha, vad är Ajax-funktionen..? Okej, så jag kan använda iWeb även utan .mac-abonnemang. Det är ju strålande..!

Christina

Ursprungligen av Olle@mac:

Går att ftp:a till egen domän men bildvisning med Ajax-funktionen kommer då inte att fungera. Någon pro-version finns det inte. Exportering lär bara gå till .Mac, du kan alltså spara till t.ex skrivbordet innan du ftp:ar. FTP-funktion finns inbyggd i OSX så det är inte nödvändigt med ett ftp-program.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 22:18

Olle, kan du förklara lite närmare hur det funkar i OSX med ftp? Låter mycket intressant, då jag bara vill ha ftp till iWeb, inget avancerat...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-19 22:44
Ursprungligen av adzam 1:

Olle, kan du förklara lite närmare hur det funkar i OSX med ftp? Låter mycket intressant, då jag bara vill ha ftp till iWeb, inget avancerat...

Vi ska väl förtydliga oss lite: Om man med inbyggd ftp-funktion avser den i Finder så kan den bara läsa - inte skriva. För att skriva får du ta till en separat applikation i form av Transmit, Fetch, Cyberduck etc eller via Terminalen/xterm/motsvarande i ett skal (bash, tcsh etc) kör en ftp-klient (den som följer med OSX eller ncftp exvis).

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-19 14:06

Annars är CyberDuck ett gratis och grymt bra FTP-program. Hittas på versiontracker.com

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-19 22:43

Ni får göra som jag då. Sätta upp en egen .mac server. Fungerar faktiskt fint, kan man använda Apples backup etc. samt iDisk...

http://www.drijf.net/dototto/

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-07 21:55

.mac?? Liknande?

Ursprungligen av Sidde:

Ni får göra som jag då. Sätta upp en egen .mac server. Fungerar faktiskt fint, kan man använda Apples backup etc. samt iDisk...

http://www.drijf.net/dototto/

Menar du att du sätter upp en egen .mac funktion på din egen server?
Funkar iWeb då?
Då bör man väl kunna koppla upp MySql, PHP etc kopplat till hemsidan man lägger upp via iWeb som man lägger på egen server?
Går det?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-07 22:48
Ursprungligen av JanS:

Menar du att du sätter upp en egen .mac funktion på din egen server?
Funkar iWeb då?
Då bör man väl kunna koppla upp MySql, PHP etc kopplat till hemsidan man lägger upp via iWeb som man lägger på egen server?
Går det?

Jag har inte testat hur det fungerar med iWeb. Men iDisk och Apple backup fungerar allafall.
Jag har alltså gjort en egen .mac
Ställer in idisk.mac.com och www.mac.com till min dator i klientdatorernas /etc/hosts

1
Bevaka tråden