Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kernel_task

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-20 11:32

Hejsan!
Jag har installerat Tiger på ett antal gamla "blå" G4:or, och det har fungerat bra.
Men nu har jag huggt i sten på en maskin. Hela installationen fortlöper utan problem och maskinen bootar upp som den ska, men sen är den råslööööö.

Jag gick in i Terminal och slog kommandot "top" och fick då upp en vital process "kernel_tas"
som av någon anledning har hög tomgång hårdkör konstant och snor mellan 70-90% av cpu:n.

Bootar man om maskinen med shift nere så är den precis som den ska vara, pigg och fin.
Så det verkar som om det är någon komponent som inte kommer överens med hårdvara, eftersom kerneln inte har några problem att köra på hårdvaran när all "overhead" är borta.

Så här ser processen ut i top:
0 kernel_tas 73.6% 5:29:40 38 2 1318 9.35M 0K 45.9M 584M
Och här håller den sig realtivt lugn

Jag har testat följande:
Installerat om systemet 2 ggr
Plockat ur luriga minnesmoduler, har nu endast 1 512:a kvar.

Förslag på lösningar mottages tacksamt.

Mvh
Henrik

Gå in på Verkygsprogram/Skvverkyg och sen klicka på hårddisken och välj reparera behörigheter, det fixar nog biffen.

Jag har ingen lösning på problemet, och kan väl egentligen ingenting om kernel_task (mer än att det dyker upp mängder av hårdvarurelaterade problem vid sökning på Google), men jag har ett förslag.

Om du har Developer tools installerat (finns annars att installera från Xcode-cd:n som följde med Tiger, eller kanske någonstans ifrån programmappen), kan du köra Shark i /Developer/Applications/Performance Tools/ . Kör sedan Time Profile på "Everything", när kernel_task är jobbig. Antar det räcker med några sekunder, nån minut ger kanske mer "sanna" resultat.

Kolla sen processen mach_kernel [0] (som borde vara == kernel_task, som ju också är pid 0), och kolla vilka metodanrop det är som äter mest processor. Mha det, lite intuition och Google kanske det går att lista ut vad som krånglar. (Men du behöver nog inte kolla på machine_idle_ret, för den verkar vara tomgångsprocessen.)

Hoppas det hjälper!

1
Bevaka tråden