Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa trådlös uppkoppling mot skrivaren?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill att jag och min dam ska kunna nå skrivaren trådlöst från hela huset med våra respektive powerbooks. Jag har en laserskrivare (Samsung ML-7300N) med ethernet. Jag har en trådlös router (D-link DI-624). Vad krävs? Printserver? Genvägar?

Jag tycker det är klurigt.

  • Medlem
  • 2006-01-21 00:18

Printserver eller en Airport Express, det senare iaf om skrivaren även har USB-port. Printservrar är inte så dyra längre.

http://inwarehouse.se/searchresult.aspx?id=printserver

  • Medlem
  • 2006-01-21 01:02

Har skrivaren Ethernet är det väl bara att plugga in den med en kabel i routern, lägga till skrivaren på din och damens dator ("Lägg till" i programmet "Skrivarinställning") och sen köra?

Jag ska absolut prova att bara koppla in skrivaren i routern. Det låter nästan oförskämt smidigt. Tack för det, wlao! Återstår att borra hål i en vägg, men det är bara detaljer.

Inser att jag är lite sen att svara, men det ska funka utmärkt att koppla in skrivaren i routern. Hela grejen med skrivare med ethernet-port är ju att de ska kunna kopplas direkt till en router. För att detta ska funka, har de ofta någon slags inbyggd skrivarserver.

Har använt en Samsung ML-7300N inkopplad i vårt hemmanätverks Netgear-router, och kommer åt den både via Airport från min Ibook och ethernet från Powermac G5:an.

Om du skulle få problem med att skrivaren kraschar när du skriver ut från OSX, läs mitt inlägg i denna tråd.

Bifogar Apple-drivrutinen jag pratar om i inlägget. Packa upp zip-filen och placera PPD:n (den har ingen filändelse) i /Library/Printers/PPD:s/Content/Resources/en.lproj. Sedan ska PPD:n väljas manuellt. Efter att man valt skrivaren i listan på anslutna skrivare, ska man gå till popupmenyn "Skriv ut med", välja "Annat..." och navigera sig fram till filen i mappen ovan.

Idag har vi en HP Color Laserjet 4700dn. Mycket trevlig skrivare, fungerar bättre än Samsungen på alla sätt. En högupplöst bild som tog omkring en halvtimme (!) att skriva ut med Samsungen går på några minuter med HP:n. Men skrivaren var inte billig...

1
Bevaka tråden