Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Earth!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 23:02
Ursprungligen av Picasso:

Karlstad ligger väl för nära Norge.....
Det ska bli kul när man har täckt upp hela världen! Jag tycker iaf att det är ett skithäftigt program.

Programmet är häfigt i sig, men det som är ännu häftigare är databasen som det hämtar info från.
Till och med en liten lergöl som heter Eglasjön här intill är namngiven, en plaskdamm i skogen.
Helt vansinnigt.
Det är hisnande att zooma ut med ett högerklick. Tjillevippen så är det bara en blå kula i rymden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-13 23:09

Ja, det är imponerande! Jag begriper inte hur det är möjligt. Undrar vad det är för databas, NASA?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 23:31
Ursprungligen av Picasso:

Ja, det är imponerande! Jag begriper inte hur det är möjligt. Undrar vad det är för databas, NASA?

Antagligen. NASA brukar nog vara ute i Eglasjön och provköra en massa saker har jag hört. Ibland brummar det mycket från det hållet, så det måste vara NASA.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-13 23:41

Hehehehee....:)
*sure*
Fast jag tror nog att de har delat med sig av en del kartbilder av icke-militär karaktär.
Vem är det som står för den övriga informationen?

Jag hittar inte källan längre, men Google lär köpa in bilder av civila företag. (Dock har dessa företag kopplingar till militären då de säljer bilder även dit).

Här finns en lista över företag som säljer sattelitbilder.

Edit: Hittade det. Det är Navteq och Tele Atlas North America som är huvudleverantörer. Svenska adresser har de fått från Lantmäteriet, vilket de skriver här.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 00:05

I Sverige lär Lantmäteriet vara anlitat för en del bilder. Det var nån som sa det, så jag vet inte säkert. Men mycket tyder på att det skulle kunna vara så med tanke på detaljrikedom och info på varenda jävla vägsnutt, gata, å och sjö i mina hemtrakter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-14 00:08

Ok. Jag funderar bara på varför vissa platser är mer "synliga" än andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 00:10
Ursprungligen av Picasso:

Ok. Jag funderar bara på varför vissa platser är mer "synliga" än andra.

Det är bara platser där betydelsefulla personer som jag som bor på som blir högupplösta. Är det blurrigt där du bor så är du bara en nolla.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-14 00:21
Ursprungligen av Konrad:

Det är bara platser där betydelsefulla personer som jag som bor på som blir högupplösta. Är det blurrigt där du bor så är du bara en nolla.

Jag är säkert en nolla och har aldrig påstått något annat, fast det finns en flygplats här.

Ursprungligen av Picasso:

Ok. Jag funderar bara på varför vissa platser är mer "synliga" än andra.

Se inlägg nummer 12 i den här tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 00:16
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Se inlägg nummer 12 i den här tråden.

Det ligger något i det har jag sett. Jag råkar känna till ett par "hemliga" militära flygstationer som också finns i högupplöst skick, men omgivningen är fullständigt ointressant.

Vi hittade huset mamma bodde i när hon var på språkresa i San Francisco för 34 år sedan. Rätt koolt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-21 04:48

Någon annan än jag som tycker att Stockholms gatunät är smått förskjutet? Har t o m installerat om, blir inte bättre. haha. Allt ser bra ut, men stritorna ligger 50 m åt höger...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-21 08:21

Vissa delar har mycket högre upplösning än de andra som också har hög upplösning. Bagdad t ex har extremt hög upplösning. Varför är lätt att räkna ut.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-21 23:42

Går det att lägga in egna koordinater någonstans och i så fall var?
Jag har en annan fråga också. Varför kan jag inte se hela sidan? Nedre delen hänger liksom utanför och jag ser bara halva menyn under kartbilden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-22 00:05

låter konstigt. Skärmdump?

Du kan lägga in egna punkter, jag har för mig med högerklick eller ctrl-klick. Finns i menyn också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-22 11:02

Så här ser det ut. Jag ska väl inte behöva flytta dockan varje gång jag använder Google Earth? Även om jag gör det, så fattas det ändå en bit längst ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 11:50

Tryck på den gröna pluppen uppe till vänster i fönstret.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-22 12:00

TACK! Ibland undrar jag om jag borde vara Mac-ägare egentligen.......*skäms*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 12:04
Ursprungligen av Picasso:

TACK! Ibland undrar jag om jag borde vara Mac-ägare egentligen.......*skäms*

Det skulle vara ännu värre om du var peze-tomte, för då skulle det varken finnas hopp eller hjälp.:rolleyes:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-22 12:27
Ursprungligen av Konrad:

Det skulle vara ännu värre om du var peze-tomte, för då skulle det varken finnas hopp eller hjälp.:rolleyes:

Nä, någon pc-tomte lär jag aldrig bli! Det räcker gott och väl med skiten jag är tvungen att använda på jobbet:eek:
Det skulle det vara bra om jag kunde lära mig det här lite snabbare ändå....känner mig fortfarande som en nybörjare fast jag haft PB:n i ett halvår!
*skäms ännu mer*:(

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-22 12:07

prova att anpassa fönstret i den gröna knappen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-22 12:13

Hur då "i den gröna knappen"??

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-24 23:46
Ursprungligen av Picasso:

Hur då "i den gröna knappen"??

"Med den gröna pluppen" skulle det vara. Jag får skylla på kylan..
Tur att Konrad var snabbare.

Google Earth är ett toppen-program. En grej som inte fungerar på Mac är när man zoomar in på en mindre ort, så finns inte vägar och deras namn med. Det gör det i PC-versionen. Förmodligen en bugg som kommer att fixas.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-24 23:52
Ursprungligen av Ian Curtis:

Google Earth är ett toppen-program. En grej som inte fungerar på Mac är när man zoomar in på en mindre ort, så finns inte vägar och deras namn med. Det gör det i PC-versionen. Förmodligen en bugg som kommer att fixas.

Det finns även i Mac-versionen. Kryssa i rutan "Roads" under "Layers" i vänstra fältet.

Senast redigerat 2006-01-25 00:08
Bevaka tråden