Nautilus är väl en filhanterare till Någon x Windowm-baserad fönsterhanterare. Det går säkert att kompilera den till OSX, men då måste man köra en X Window-server också.. Och gärna en bra fönserhanterare med. Fiffigare vore väl om någon som bygger Finder-ersättare (SNAX tex?) bygger in Nautilus i din Cocoa-program. Det görs nog inte i en handvändning dock. Om jag hade varit utvecklare hade jag nog herre sneglat på Natuilus och byggt om funktionaliteten från scratch.. jag tror mycker i Natutilus är beroende av X, och det är nog alldeles för svårt att bygga om. Quartz, QuickTime och cocoa-funktioner som Drawers i samarbete kan nog göra något som är ballare än Nautilus.
NeXT Step och OpenStep använde sig av en skärmritarteknik som heter Display PostScript som även Sun laborerade med inann de fegade ur och satsade på det betydligt sämre X Window System. DPS funkade ungefär som Quartz men byggde på en dyr licens från Adobe.. DPS fanns med i Mac OS X Server 1.2, men sedan ersattes den av Quartz som saknar den dyra licensen från Adobe och innehåller en hel del annan godis.
Intressanta saker är att både DPS och Quartz har remote viewing-funktioner även om de inte är implementerade i Quartz än. I framtiden kan vi alltså vänta oss funktioner som man annars bara hittar i X Window System, dvs kör ett program på en dator och visa grafiken på en annan.