Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för koll på privatekonomin

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-21 20:20

Hej alla glada!

Jag har försökt söka på forumet men inte hittat något lämpligt, om det redan finns en tråd om det här så ber jag om ursäkt. Det jag undrar är om någon har något tips på ett program för att hålla ordning på privatekonomin. Dels vill jag kunna ha koll på mina bankkonton, alltså uttag och insättningar men även utgifter och inkomster, kontant eller från kort, gärna i katigorier så att man vet vad det är man lägger sina pengar på. Någon som har något förslag? Det får gärna va något freewareprogram.

• Oregistrerad
  • 2006-01-21 20:48

hmm.. låter som ett job för kalkylblad:)

jag gjorde en sådan för några år sen, då jag hade varierande inkomster/utgifter men med vissa fasta poster.

Jag gjorde inkomster på ena sidan, utgifter på andra sidan, adderade varje kolumn för sig och subtraherade resultaten.

iofs ganska grovhuggen lösning, men du vinner på anpassningsmöjligheter.
Du kan tex ha separata kolumner för fasta/varierande inkomster/utgifter och gör du det avancerat klarar den även att föra över summor till nästkommande månader.

Mitt tips dock; för att slippa göra det 19 gånger, sätt dig ner med papper o penna och rita upp hur lösningen ska se ut och fundera innan du sätter dig o programmera.

Om du inte kan kalkylblad kan detta vara ett gyllene tillfälle att lära dig..
jag är iofs självlärd, men svarar gärna på frågor om du har svårigheter

Kan du lite om Excel så plitar du snart ihop något själv.
Haft min "hemmabokföring" i snart 13 år i Excel, och den har växt fram efterhand.

Annars finns det hur mycket som helst på Versiontracker

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-21 21:50

Excel är helt ok bara man lär sig formlerna, vilket inte är helt enklt. På jobbet använder jag Excel mest för registrering, och för att det är så lätt att bara dunka in info i de olika kolumnerna och tabellerna. Många andra gör det också har jag sett. Det är ju lite synd ändå, att man för det mesta inte använder det för det är avsett för. Ett bra program bara man lär sig att använda det!

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-21 23:03

iCash funkar hyfsat...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-22 01:59

Bifogad Likviditetsbudget-mall

Ursprungligen av egh01:

Hej alla glada!

Jag har försökt söka på forumet men inte hittat något lämpligt, om det redan finns en tråd om det här så ber jag om ursäkt. Det jag undrar är om någon har något tips på ett program för att hålla ordning på privatekonomin. Dels vill jag kunna ha koll på mina bankkonton, alltså uttag och insättningar men även utgifter och inkomster, kontant eller från kort, gärna i katigorier så att man vet vad det är man lägger sina pengar på. Någon som har något förslag? Det får gärna va något freewareprogram.

Tjena!
Testa denna fil om du inte vill betala för iCash - som är ett kanonbra program fast lite overkill för mig.

Filen jag skickar kan du modifiera - testa dig fram. Mina kunskaper i Excel är rudimentära så jag kan inte erbjuda någon support

gnucash

Hejsan,
Jag använder GNUCach, kompetent och gratis, använder iof X11, men är mycket enkelt att installera via fink.
MVH Jago

Fanns ett kassaprogram på Versiontracker idag.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14859

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-22 17:24

Tack för alla förslag ni kommit med, jag har inte hunnit kolla upp allt än men ska göra det när tillfälle ges. Kommer ni på något mer så är det bara hojta

1
Bevaka tråden