Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sjutton blev den långsamma servern snabbast?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-19 01:17

Jag har en Mac OS X Server 10.4.4 som körs på en G3 400 med 768 MB. På den har jag PHP4 och MySQL5. Jag har lagt in en Wordpressinstallation där med WP2 med några artiklar och plugins.

Samma WP-installation har jag lagt in på en iMac G4 700 med 768 MB. Där kör jag PHP5 och MySQL5, men under Mac OS X client 10.4.4.

När jag nu kollar på sajterna tar det ungefär 1 till 1,5 sekunder att generera sidan på iMacen, medan det tar ungefär 0,5 till 0,9 sekunder på G3:an.

Hur kommer det sig?

Hur kan jag snabba upp installationen på iMacen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 00:33

serversystemet är mer optimerat för vissa typer av operationer, ex bakgrundstjänster och sånt.

testa att kitta upp maskinerna identiskt med samma version av php, mysql och allt sånt så skall du se att g4:an bör vara snabbare.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-23 09:43

Ok, det är olika version av PHP. Men att version 4 skulle vara så in i bomben mycket snabbare än femman kan jag inte se som rimligt.

Och kan verkligen operativsystemet vara så vansinnigt optimerat? Det är ju för sjutton nästan en dubbelt så snabb proc i iMacen, och dessutom en G4 med betydligt mer level2 cache, altivec osv.

Men kan det vara hårddisken som spökar? Den är inte av samma märke på maskinerna. Kan det göra sån skillnad?

Jag provade också att installera samma WP på en Linux Debian på en 1,5 GHz P4 med PHP4 och MySQL4. Där genereras sidorna på 0,2 till 0,3 sekunder. Vilket känns rimligt jämfört med G3:an. Men iMacen borde ligga på 0,4 till 0,6 max tycker jag.

Känns mycket märkligt det här...

PHP5 är buggit. Om det är långsamt vet jag inte.
Men tänk på att PHP4 funnits med ett tag nu medans PHP5 är så gott som nytt.

Hårddiskarna kan säkerligen göra sitt till det med. 5400 vs 7200 varv.
Många faktorer som spelar in.

Kopiera den snabba installationen (från G3an) på en extern FireWire-disk och prova att boota upp den snbba datorn (G4an) med det snabba systemet, så får du se hur mycket snabbar det går.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-23 10:37

Bra idé ace. Ska prova med det. Jag rapporterar hur det går.

Hur gör man om man vill köra en webserver där sidorna och databasen ska finnas i RAM-minnet för en ännu snabbare webserver. Tänkte maxa datorn jag har med 4 gb ram..

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-27 12:52

Nu har jag provat lite varianter (men inte med samma system på olika datorer), och det verkar som att det inte är hårddisken som är flaskhalsen. På G3:an får jag ungefär 23 i Xbench, och på iMac:en får jag runt 50 poäng vid hårddisktestet.

Jag har även provat att göra en installation på min iBook 1,2 GHz med 768 MB i. Även där kör jag PHP4 och MySql5 (samma som G3:an). Jag får bara aningens snabbare sidgenerering på iBooken jämfört med G3:an.

Ungefär så här ser det ut:
G3 400MHz - 0,7 sek
iMac G4 700MHz - 1,2 sek
iBook G4 1,2GHz - 0,6 sek

Tycker det här är helmysko...

Kanske beror på de korta pipelines som G3an har, den hade väl bara 4 har jag för mig.
Den senare G4an, dne som du har, har väl 7st.
Men visst, låter helt skumt.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-01-31 14:05

Kalle: du har inte provat det som ace föreslog?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-04 11:18

Jag har inte provat Aces förslag ännu.

Men däremot har jag provat en annan grej. Jag installerade Mysql5 och PHP4 på en PM G5 dual 2.0 GHz med 1 GB ram och 10.4.4 klient. En rätt fet burk alltså.

Där fick jag sidgenereringar på 0,3 sek i snitt. Visst, snabbare än de andra maskinerna, men endast drygt dubbelt så snabbt som G3:an! Är inte det märkligt, så säg?!?

Näst steg i mina tester är att göra en helt ren installation av Tiger server och se vad jag får för resultat på olika burkar med den. Om det nu är så att serveroperativet är bättre på att utnyttja hårdvaran.

Jag återkommer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-16 15:14

http://www.mamp.info/en/home/

testa det också och se hur det går med MAMP istället..

/glemme

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-16 15:14

http://www.mamp.info/en/home/

testa det också och se hur det går med MAMP istället..

/glemme

1
Bevaka tråden