Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osx 10.4.2 i Imac g5

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

problem med ...jodå originalinstallationsdiskar i min 1 år gamla Imac G5. " det går inte att installera systemet på din dator" säger felmeddelandet...(eller nåt ditåt... Vad göra? Tips? trix? felsökning?
Snothound i Malmö

Vilken sorts installation är det du ska göra?

Nyinstallation på formaterad disk? Arkivera och installera?

hela systemet... städat upp och vill ha nytt system...

Men om du redan har ett system på hårddisken som är av nyare version än på installationsskivan måste du antingen formatera om hårdisken med skivverktyget först eller välja arkivera och installera.

då är det antagligen det. Formatering... alltså..
känner mig lite grön...trots att man är med Mac sedan 10 år tillbaka. Man blir liksom van vid att allt som skall göras står i en liten grön ruta för "ja. detta vill du...det är positivt" och en röd ruta med " nej! vill du verkligen???" ÅS är det med mac och mig. Hur hittar jag till skivverktyg? finns det på disk och hur gör jag? Tack på förhand och tack till Rickard A som har tålamod /Snothound

Ja är det så att du har backup på allt på en annan disk och vill få ett nytt fräsch system så kan du göra en "Erase and install". Det är ett val man gör i installationsguiden. Då försvinner allt som finns på disken sen tidigare.

Om du är osäker föreslår jag att du tittar in här:
http://www.apple.com/support/tiger/install/

Där finns bland annat en installationsguide:
http://manuals.info.apple.com/en/Tiger_Install_Setup_Guide.pdf

kanonsnällt! ska kolla in länkarna... Tur att man har två datorer när man ger sig på sånt här..
Tack än en gång sålänge!
men visst är det konstigt med avsaknad av ovan nämnda oich tidigare användarvänlighet...eller är det bara jag?
/snothound

Så har det alltid varit med Mac OS, även under Classic tiden.
Felmeddelandet är lika kryptiskt som då.

Du måste alltid formattera för att få dit ett äldre system än det du har på disken.

hur formatterar jag min HD? Om jag ska bussa skivverktyg på den från disk....? eller boota från en cd/dvd...? ska man bränna/kopiera HD till en DVD och starta från den och köra skivverktyg.
Hmm, känner mig plötsligt helgrön vad det gäller min Imac...

Ursprungligen av snothound:

hur formatterar jag min HD? Om jag ska bussa skivverktyg på den från disk....? eller boota från en cd/dvd...? ska man bränna/kopiera HD till en DVD och starta från den och köra skivverktyg.
Hmm, känner mig plötsligt helgrön vad det gäller min Imac...

1. Om du bara vill installera ett nytt fräscht system räcker det att välja "Erase and install" i installationsguiden. Då görs en snabbformatering före installation av systemet. Det räcker utmärkt för ditt ändamål.

2. Vill du istället göra en formatering och kanske partitionera hårddisken före installation startar du från cdn/dvdn. När du kommer till installationsguiden väljer du Disc Utility som finns under menyn Utilities. Då startar vanliga Disc Utility (Skivverktyg) och du kan formatera, partitionera mm. Du kan även säkerhetsformatera, dvs data skrivs på disken ett antal ggr så det som funnits där innan blir i stort sett omöjligt att återskapa.

Tack! ska pröva imorgon... men nu efter all tips hittar jag runt på Osx diskarna! Det verkar funkar men vi får se imorgon. tack än en gång och en trevlig kväll!/Snothound

och det gäller inte att få ett äldre : det gäller från Jaguar till Tiger, men ändå storstädning av H:dn...
/Snothound

Osx Tiger på min Imac? Nej, det funkar inte! Hur gör jag? har raderat, och partionerat. vad är nästa steg? Valet erase and install finns inte. Det verkar som om det enda valet är "Varning! Den här programvaran kan inte att istalleras på den här datorn" och skivverktyg, raid partionera osv...
som ni förstår är det hela är mycket frustrerande.
Provade dock med att installera jaguaren igen och det funkar. konstigt nog.. /Snothound som är jättetacksam för massor av tips!!

Det låter lite grann som att det är en installationsdisk till en annan datormodell än den du har som du försöker använda.

Kan det stämma? De är nämligen gjorda så att de bara funkar till datorn de levererades med. För om din iMac är ett år gammal levererades den med Panther och då behöver du antingen uppdateringskivor som kräver att Panther redan finns på disken eller ett helt system köpt i kartong.

det är kanske det som är problemet... imacen är ta, mindre än ett år gammal och diskarna en månad gamla och hör dessutom till den senare modellen av Imac...
men system som system...eller kanske inte...
Är de helt modellbundna nu eller finns det uppdateringsdiskar..?

Ursprungligen av snothound:

det är kanske det som är problemet... imacen är ta, mindre än ett år gammal och diskarna en månad gamla och hör dessutom till den senare modellen av Imac...
men system som system...eller kanske inte...
Är de helt modellbundna nu eller finns det uppdateringsdiskar..?

De skivor som levereras med datorerna har varit modell-bundna i jag vet inte hur många år. Min första mac från år 2000 levererades med modell-bundna installationsskivor.

Hur som haver. I ditt fall är det detta som är problemet. Lösningen är väl att köpa en kartong med operativet i butik?

Några uppgraderingserbjudanden finns det dock inte.

och panther finns ju originaldisk det med som följde med Imacen vid köpet...

Tack för guidngen Rickard A.
lite knasigt att det skulle bli så när man för en gångs skull försöker sig på helinstalltion av Osx,
men å andra sidan blev ju datorn storstädad och det är inte helt fel.
Jo, jag smiter nog iväg till affärn och köper en uppgradering så småningom, men nöjer mig med en storstädad panther tills dess...
kunskaperna är ju dessutom uppgraderade
/Snothound

1
Bevaka tråden