Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stopptecken i Jaggan

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-03 17:30

När jag försöker starta min iBook i 10.2.3 så kommer bara äpplet upp. Inget snurrande kugghjul...

Några gånger när jag startat om så kommer det upp ett stopptecken istället.

Det går bra att boota i os9, och jag har zappat PRAM, resettat i open firmware, kört Norton, reparerat skivrättigheter men den vill i alla fall inte starta.

Vad kan jag göra?
(Vill inte gärna installera om. Den har ju funkat så bra hittills...)

Men har du provat skivverktyg då?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-03 19:42

Jajjemensan. Och det går inte ens att köra fsck eftersom jag inte kommer in i singleuser.

Skumt som faen...

Och du har inte tillgång till Drive10, det är ett bra program, bättre än Norton.

Du har inte gjort det misstaget jag gjorde en gång, att använda skivverktyget i Mac OS 9 för att reparera i X.
Fick köra min Drive10 2ggr för att rätta till min volymstruktur

Hittade denna sidan på supporten
Vet inte om du läst den, och om den ger dig någon väglednig
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464-s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 14:36

Kolla här.
Ungefär samma innehåll som Pocahontas länk, men lite mer godis

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-04 18:30

Nu har jag provat att installera om Jaguar. Det blev lite bättre. Nu kommer jag fram till en blå skärm iaf. Men det är kört att få den att boota klart.

Jag har följt instruktionerna i dokumenten ovan, utan resultat.

Någon som har något magiskt trick?

1) Zappa PRAM
2) Starta i Singel User Mode
3) Kör fsck -y
4) Upprepa tills inga felmeddelanden kommer
5) Skriv reboot
(inte exit)

I Single User, ta gärna med fler kommandon:

fsck -yf
mount -uw
SystemStarter
reboot

Den brukar läsa in saker bättre då.

Ursprungligen av Micke W:

1) Zappa PRAM
2) Starta i Singel User Mode
3) Kör fsck -y
4) Upprepa tills inga felmeddelanden kommer
5) Skriv reboot
(inte exit)

Ursprungligen av uterquechaos:

I Single User, ta gärna med fler kommandon:

fsck -yf
mount -uw
SystemStarter
reboot

Den brukar läsa in saker bättre då.

Bra tips för framtida sökningar i forumet... men förhoppningsvis så har Kalle redan löst sitt problem, för det här är en 3 år gammal tråd...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-05 12:56

"The volym iBook seems to be OK."

Sen skriver jag "Reboot", datorn startar om och samma sak händer; stannar vid blåskärm.

Nu har jag provat att installera om fem gånger. Samma fel hela tiden. Men det går bra att boota från cd eller os9...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 13:09

Vad har du för minne i maskinen? Har du satt i något precis? Airportkort?

Starta i Verbose läge så ser du vad som händer! (kommando + v)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-05 13:25

Minnet satte jag i för ett år sen när jag köpte burken, och den har funkat klanderfritt sedan dess.

När jag startar i Verbose mode så laddar den allt som den ska, växlar över till GUI och sedan låser den sig vid en blåskärm.

Hade varit läge att prova Drive 10 här.

Det första jag skulle göra är att formatera om disken, installera om systemet från en ANNAN CD-skiva, det kan vara nåt fel på skivan.
Minnet är trots allt ett hett tips. Börja med att skruva bort skyddsplåten för minnet. Starta med plåten borta. Medan plåten är borta kan du naturligtvis trycka till minnet också.
Det finns nåt tjall med iBooksen och skyddsplåten. Ibland vill de inte känna av minnena men det hjälper med att plocka bort plåten. Vi har nästan 200 iBooks så jag har sett detta ett tiotal gånger.

Fick du inte med ett testverktyg Apple Hardware Test när du köpte din iBook. Ligger bland de övriga CD-skivorna som medföljde datorn

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-05 17:59

Nu har jag kört Drive 10, tagit ut minnet och provat. Ingen lycka... Exakt samma symtom.

Måste väl ge mig på att grundformattera disken och försöka den vägen. Surt som attan...

Tycker ändå att det är ett märkligt fel. Eftersom det går utmärkt att boota i os9, på cd och från extern HD. Skumt...

Låter märkligt, att inte Drive 10 sa något.
Du hade inte Hårdvarutestverktyget?

I mitt tidigare inlägg, där det var en beskrivning om att plocka bort typsnittsmappen i 9:an gav ingenting?

Grymt att behöva göra en formatering, hoppas att du tagit backup på det mesta i vart fall.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-05 20:06

Det är ju det som är lite knäppt; det går bra att boota i 9an så jag kan ju komma åt alla filer utan problem. Det verkar inte vara något diskfel alls, utan min gissning är att något inte står rätt till med bootfilerna för OSX. Trodde att det skulle ordnas med en ominstallation, men tji fick jag...

Jag testade att byta ut samtliga typsnitt i os9, men ingen skillnad.

Ska jag vara lite pessimistisk så tror jag inte att en lågnivåformattering heller hjälper, men jag ska göra en och testa.

(Men nu ska jag på krogen. Får mecka mer imorgon.)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 20:21

Det kan vara fel på disken. Mac OS 9 är ju inte lika känslig som X är. har du kört Diskwarrior med?

Det går väl att installera om Mac OS X utan att behöva formatera
Har inte provat det själv i X, men i 9:an kunde man ju skapa en ny Systemmapp, och den gamla kallades just för "Gammal Systemmapp"

Skadar ju inte att försöka att installera om och se vad som erbjuds.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-06 12:21

Det är just det jag provat. Att installera om utan att formattera. Men det blir samma fel då med...

Ska prova med DiskWarrior innan jag formatterar.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 16:14

Kom på en sak. Hur är det att starta med nätadaptern i men utan batteriet i?

1
Bevaka tråden