Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har reparerat min T630 själv!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 21:21

Tänkte beskriva hur jag gjorde för att "reparera" joysticken på min Sony Ericsson T630, ifall någon annan drabbats av detta jobbiga fel! Problemet som jag hade var att joysticken inte klarade av att scrolla nedåt. Verkade mest som ett grovmekaniskt problem, då joysticken föreföll "ta i" plasten som sitter runt den...

1. Montera ned telefonen till steg 4 på http://users.skynet.be/limbort/gsm/
2. Lägg mobiltelefonskalets front (plast utan elektronik i) på ett oömt underlag.
3. Borra med en 8mm-borr upp hålet som joysticken sticker ut ur.
4. Montera ihop igen.

Måste säga att det är trevligt att reparera sina egna el-prylar. Speciellt om man får använda borr, och garantin har gått ut!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 13:19

Kul, vet inte om det är samma problem på min T630 där joysticken fungerar slumpmäsigt, ibland helt ok, ibland inte nedåt, ibland inte alls... men ska pröva om ditt tips med borr kan fungera:-)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-19 18:27

tonbe370: har samma problem som du men med min T610

  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 20:27

Jag plockade isär den igår men storleken på hålet verkade inte vara problemet i mitt fall, fanns gott om plats runtom, så skippade borrningen och gjorde bara rent den istället.

Men efter jag satt ihop den prövade jag att ganska hårdhänt trycka joysticken i olika riktningar några ggr, och faktiskt så verkar joysticken fungera bättre efter det lilla våldet. Dock inte testat så mycket då den fungerar mest som reservmobil.

Ett förtydligande till monteringsanvisningen ovan. Har plockat isär en T630 tidigare med hjälp av en T610-anvisning men det var typ ett år sedan så hade glömt hur man enklast fick bort det övre höljet i steg 2 som kan var lite trixigt... Om man efter man tagit bort gummit vid kameran, försiktigt pillar upp plastskyddet runt linsen med typ en mejsel, så har man sen utrymme att lyfta höljet rakt framför kameran och skjuta av det. Annars är det lätt hänt att höljet blir skadat när man försöker lyfta det vid sidan om kameran.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-25 16:41

Joysticken på min K500 vill inte vara med och leka ibland. Jag brukar också trycka med en hel del våld i den riktning som inte fungerar för tillfället - och då funkar den galant i någon vecka till

Har samma problem med min k700, joystickkonstruktionen verkar vara designad för att hålla garantitiden ut och inte så mycket mer. Får se om jag ids plocka isär och rengöra den innan jag skaffar en P990

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-07 13:40

Min T68i åkte in för joysticken två gånger, min T630 har åkt in tre gånger. Joysticken känns värdelös minst sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 15:41

Våld löser alla problem, enklast så som Socker Conny ungefär...

1
Bevaka tråden