Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket plats tar skivomslag i iTunes databas?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla

Nu när man har skrapat ihop en ansenlig iTunes databas med ca 6 500 låtar och även införskaffat en iPod photo så börjar jag fundera på om jag ska ta tag i det här med att lägga till skivomslag oxå. Har sökt lite i ämnet men inte hittat alla svar.

Har förstått att ett smidigt sätt är att använda programmet Fetch Art - är det det bästa?

Sedan undrar jag vad som egentligen händer när jag använder programmet. Laddar den ner en jpg fil till varje mp3fil (som tillhör albumet) eller läggs det bara till en enda gång nånstans?

Undrar helt enkelt med hur mycket man bör vara beredd på att dabasen sväller med om den från början är ca 35Gb. Nån som har lite kunskaper om detta?

Tack

Det verkar som om iTunes skarvar på skivomslaget i mp3:an. Ibland när man får mp3:or av kompisar så följer skivomslaget med även om det bara är en enda fil man laddar in. Jag har gjort lite tester och kommit fram till att själva mp3:an växer med exakt lika mycket som bilden är stor, ett skivomslag på 50kB gör att mp3:an blir precis lika mycket större. Det som är dumt är att fastän flera låtar delar på samma skivomslag så måste iTunes lägga till det i varje fil vilket gör att din bild på 50kB kommer läggas till i kanske 12 låtar = 600kB så visst äter dessa lite plats men inte så farligt mycket. Man kan ju hitta ganska små bilder som man lägger in.

Jag kan rekommendera Clutter.

Och precis som aquilas20 skriver så läggs bilden direkt på mp3/aac-filen. Normalt sett är ju bildfilerna dock mellan 50-100 kb. Så om du lägger till omslag på alla filer och vi räknar högt växer iTunesbiblioteket med 6500*0,100 MB, alltså 650 MB.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-27 13:00

Hur stor bild behövs då för att använda den i itunes eller i poden? De går väl anpassa bilderna så de blir tillräckligt små ??

Ursprungligen av Matteus:

Hur stor bild behövs då för att använda den i itunes eller i poden? De går väl anpassa bilderna så de blir tillräckligt små ??

Jag skulle vända på frågan: Hur liten fil är du beredd att lägga i din musikfil? Eftersom man ofta inte ser omslaget större än ca 100x100 pixlar (såvida man inte har en vana att klicka på omslaget för att se den i större storlek) så lägger jag inte in någon mindre än så.

Sofa fungerar utmärkt till att ladda ner skivomslag i iTunes.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-27 19:11

Jag använder CoverFlow, och har större bilder (1024x1024) för att få bra kvalitet där. CoverFlow laddar också ner omslag eller söker åt en på Google med mycket bra resultat.

I jpg format tar en bild upp ca 300-400kb. Visst kostar det lite utrymme, men inte så mycket om man jämför med vad låtarna tar upp. Har drygt 30Gb musik och är lite småsugen på en 60Gb iPod Video... Tycker det är värt den kostnaden för att ha möjlighet att dra upp bilderna lite större.

Senast redigerat 2006-01-28 20:50
1
Bevaka tråden