Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättare till Exchange

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag vet inte riktigt om detta är rätt avdelning för denna fråga.

Jag har en kund som under många år har kört PC i Windows miljö med ungefär 50 klienter. De har tidigare valt att köra Exchange Server för att kunna backa upp sina mail och synka sina kalendrar mot varandra.
Nu har emellertid M$ ändra sina villkor för Exchange vilket gör det svindyrt att uppgradera.
Jag har givit min kund rådet att kolla på Xserve för att se om den kan ersätta funktionaliteten i Exchange.

Följande krävs av kunden:
Klienterna skall i huvudsak köra vidare med Win XP
Lagring av mail på servern.
Kalenderfunktion med möjlighet att dela kalendrar.
Kontakter med möjlighet att ha gemensamma kontakter.
Personliga kontakter adressbok
Möjlighet att via klient e-mail programmvara synka mot telefoner.
Backup med möjlighet att lägga tillbaka enstaka mail i en mailbox

Vissa av dessa frågor är ju inget problem exempelvis om användaren kör IMAP istället för POP.

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta?
mvh
Carsten

Efter egna eftersökningar har jag inte hittat nåt bra system för delade kalendrar/adressböcker till OSX Server

Ursprungligen av Johan S:

Efter egna eftersökningar har jag inte hittat nåt bra system för delade kalendrar/adressböcker till OSX Server

För adressboken borde man kunna använda LDAP som ju också är en del av Mac OS X, men kalenderbiten är besvärligare, tror jag.
jag tror säkert att kunden kan tänka sig en webblösning för kalendern om det finns någon sådan.

Ursprungligen av macaholic:

jag vet inte riktigt om detta är rätt avdelning för denna fråga.

Jag har en kund som under många år har kört PC i Windows miljö med ungefär 50 klienter. De har tidigare valt att köra Exchange Server för att kunna backa upp sina mail och synka sina kalendrar mot varandra.
Nu har emellertid M$ ändra sina villkor för Exchange vilket gör det svindyrt att uppgradera.
Jag har givit min kund rådet att kolla på Xserve för att se om den kan ersätta funktionaliteten i Exchange.

Följande krävs av kunden:
Klienterna skall i huvudsak köra vidare med Win XP
Lagring av mail på servern.
Kalenderfunktion med möjlighet att dela kalendrar.
Kontakter med möjlighet att ha gemensamma kontakter.
Personliga kontakter adressbok
Möjlighet att via klient e-mail programmvara synka mot telefoner.
Backup med möjlighet att lägga tillbaka enstaka mail i en mailbox

Vissa av dessa frågor är ju inget problem exempelvis om användaren kör IMAP istället för POP.

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta?
mvh
Carsten

Kerio MailServer har det du är ute efter.

Ursprungligen av PrimaLittke:

Kerio MailServer har det du är ute efter.

Hm, skumt att man inte har hört mer om det, vi är ändå ÅF till Moreware som verkar vara den svenska distributören.
Detta måste definitivt kollas upp
Tusen tack för det tipset!

Senast redigerat 2006-01-28 12:41

Hm, undrar just vad denna rutan är till för

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-28 17:49

Now Contact och Up-to-date + en IMAP-server borde kunna funka.

http://www.nowsoftware.com/

Annars finns ju FirstClass

http://www.firstclass.com/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 21:07

Läs på MacWindows.com. Där finns ett flertal produkter och rapporterad praktisk erfarenhet av dessa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 00:12
Ursprungligen av macaholic:

Jag har en kund som under många år har kört PC i Windows miljö med ungefär 50 klienter. De har tidigare valt att köra Exchange Server för att kunna backa upp sina mail och synka sina kalendrar mot varandra.
Nu har emellertid M$ ändra sina villkor för Exchange vilket gör det svindyrt att uppgradera.
Jag har givit min kund rådet att kolla på Xserve för att se om den kan ersätta funktionaliteten i Exchange.

Håller med om att MS prissättning av Exchange är ruskigt dyr. Men har du tittat på nya Small Business Server 2003 R2? Där ingår Exchange samt Outlook till upp till 75 användare. Kostar ca 40.000 för 50 användare. I nya R2 har de höjd mail store limit från 16Gb till 75Gb.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/r2/default.mspx

Även om 40k känns mycket till att börja med tycker jag att man ska räkna in vad ett företag vinner/förlorar i produktivitet med vana Outlook användare...

Har aldrig hört talas om Keiro MailServer, bra tips! Någon som har eller haft erfarenhet av den?

// kimmo

TItta på Scalix, klarar du dig med en killer webmail så är det din produkt.
Självklart kan du ansluta med vanliga klienter, i developer få du 5 sådana konton och hur många mejlkonton som helst. Det är klientanslutningar som kostar pengar.

Jag har testat webbmailen och det fick mig verkligen att undra: Varför behöver jag ett mailprogram?
Det var snabbt och intiuativt.
Helt byggt i XHTML, CSS och AJAX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 09:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

TItta på Scalix, klarar du dig med en killer webmail så är det din produkt.
Självklart kan du ansluta med vanliga klienter, i developer få du 5 sådana konton och hur många mejlkonton som helst. Det är klientanslutningar som kostar pengar.

Jag har testat webbmailen och det fick mig verkligen att undra: Varför behöver jag ett mailprogram?
Det var snabbt och intiuativt.
Helt byggt i XHTML, CSS och AJAX.

Hur är Scalix prissatt? Verkar inte finnas någon partner i Sverige...?

// kimmo

Jodå det finns prata med Lindist i Stockholm.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-10 09:56

Eller kanske Zimbra? http://zimbra.com/products/

Instämmer i att man sannerligen börjar fundera på vad man ska ha en fet mailklient till?

Jag skulle kolla MeetingMaker från PeopleCube http://www.peoplecube.com/

Ett enligt min mening grymt kalenderprogram. Om än kanske en smula över er budget. Både klient och server finns för Mac/Windows och den kan integreras med LDAP.

Nu är Exchange mer än en mötesplanerare.
Det är en grupppprogramvara som kan göra en massa mer saker än hantera mail och gemensamma kalendrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 11:50
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nu är Exchange mer än en mötesplanerare.
Det är en grupppprogramvara som kan göra en massa mer saker än hantera mail och gemensamma kalendrar.

Som till exempel?

Public folders försvinner i nästa version såvitt jag vet.

  • Medlem
  • 2006-02-17 20:35

Tänk på användarna! Är det verkligen svindyrt med 40.000 för att 50 användare ska kunna arbea i den miljö de är vana vid? Att byta kommer att kosta mycket frustration och konsulttimmar.

Public folders kommer inte försvinna - snarare omvandlas.
Där i ligger en hel del av vad man kan göra med Exhchange men också vad man kan göra i kalendrar osv.

Tänka sig jag sitter och förespråkar exchange... haha.

First Class använder den skola jag jobbar på och det är ett trevligt välfungerande system som innehåller det som krävs. Däremot så vet jag inte om prissättningen är konkurrenskraftig.

Jag har kört Kerio MailServer på ett företag med ungefär 30 anställda med kalenderfunktionen igång. Fungerade skitbra, körde Exchangesprotokoll till Entourge bland annat. Dessutom en grym webmail! Slår allt jag har sett, så som MDaemon, OS X inbyggda, MS Exchanges, med flera.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 22:26

Har kört Kerio på jobbet i någon vecka nu. Verkar fungera bra och dessutom kan entourage synka med ical som i sin tur syncar med mobilen via iSync. Webmailen är mer än bara webmail. Den är allt du behöver!

1
Bevaka tråden