Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

upload/svenska tecken med inbyggd ftp-klient

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 21:54

Hej, har två problem i tiger.
1. Den inbyggda ftp-klienten verkar bli irriterad när den ser svenska tecken, finns bra mycket mer än det som gör den vrång visserligen. Går det att lösa?

2. Går det på något sätt att ladda upp med den inbyggda klienten?

Ge mig inte svaret att jag ska köra en annan ftp-klient, för det gör jag redan vid sidan om, men det skulle vara trevligt om det gick att lösa med den inbyggda. Har samma problem i både panther och tiger, min tigerinstallation är fullt uppdaterad.

Min installation är engelsk, kanske kan det ställa till med problemen på ftp-klienten, ni med svenska inställningar kanske kan se om samma sak sker där.

Oavsett, att ett modernt fulluppdaterat operativsystem som tiger skall ha problem med det här som standard känns pinsamt, windows har troligtvis klarat det här sedan 95. Som om det inte var nog gjorde jag en bugreport för det här redan till panther utan att få någon respons från apple.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2006-01-29 22:05

Menar du ftp-funktionaliteten i Finder? Den använder jag aldrig...

Däremot kommandolinje-ftp:n i Tiger (säkert tidigare versioner också) laddar glatt upp filer med svenska tecken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 17:35
Ursprungligen av spot:

Menar du ftp-funktionaliteten i Finder? Den använder jag aldrig...

Däremot kommandolinje-ftp:n i Tiger (säkert tidigare versioner också) laddar glatt upp filer med svenska tecken.

Ja, det var den jag syftade på. Kommandolinjen kan jag givetvis använda, men det kan jag göra på de flesta linuxburkar med, vill att den i findern skall fungera väl.

Ursprungligen av Björn Leander:

2. Nej, den inbyggda FTP-klienten, som egentligen heter ftp_mount, gör precis vad den heter. Den monterar bara FTP-servrar. Den stöder dock inte uppladdning. Tyvärr.

Bara för att man monterar något är det inte synonymt med read-only?

Ursprungligen av Snigeln:

Bara för att man monterar något är det inte synonymt med read-only?

Det stämmer. Men vad jag menar är att jag ser det som lite fel att kalla mount_ftp för en FTP-klient, även om det egentligen kanske är det.

2. Nej, den inbyggda FTP-klienten, som egentligen heter ftp_mount, gör precis vad den heter. Den monterar bara FTP-servrar. Den stöder dock inte uppladdning. Tyvärr.

1
Bevaka tråden