Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förändra skärmsläckare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2006-01-30 23:22

Finns det något smart sätt att "förändra" redan befinntliga skärmsläckare på. Har en helt fantastisk skärmsläckare jag nu skulle vilja ha en bakgrund på, alt. bara en annan färg (det finns inte med i dess sinställningar).

Skulle vara nderbart att få detta fixat...

//Filip

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 23:45

Jo, om du rotar bland systemfilerna, så finns det faktiskt ett program där nånstans som du kan använda för att både skapa egna släckare eller ändra befintliga.

Ska kolla vart den finns....återkommer (om inte nån annan hinner före, som jag hoppas...)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-31 00:11

Detta är kanske jox som inte alla installerar, inte vet jag.
Men kolla i HD/Developer/Applications/Graphic Tools och sparka igång "Quartz Composer". Det är programmet jag menade.
Om du inte har det, så finns det troligen att installera från din installationsskiva.

• Medlem
  • Öland
  • 2006-01-31 17:22

tack så hemskt mycket, skall genast kolla igenom detta

• Medlem
  • Öland
  • 2006-01-31 17:45

hmm kollade nu, verkar som att den jag vill ändra inte funkar med det... filändelsen är .saver och inte .qzc som det är på de andra...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-31 18:08
Ursprungligen av Filip:

hmm kollade nu, verkar som att den jag vill ändra inte funkar med det... filändelsen är .saver och inte .qzc som det är på de andra...

Ja jäklar....va synd.
Kanske det går att konvertera på nåt sätt? Har du Googlat på t.ex. qzc och annat?

• Medlem
  • Öland
  • 2006-01-31 19:44

jo jag har ju det, men inget hittat...

grejjen är den att jag har skärmsläckaren clocksaver där bakgrunden är svart, men jag vill använda den med programmet backlit för att lägga den på skrivbordet (som vanlig bakgrund) och då kunna ändra bakgrund eftersom det blir så "mörkt" med svart bakgrund

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-31 21:31

Du kan kanske maila upphovsmannen (-kvinnan), bre på rejält med smicker om hur du inte kan leva utan släckaren, men om han/hon kan tala om hur man ändrar bakgrunden med Quartz Composer eller hur mycket han/hon vill ha för att hjälpa en stackars fattig svensk student som bor i en kartong tillsammans med 28 svältande syskon.....

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-31 22:01

PS.
Jag laddade ner och kollade just den släckaren. Den är ju inte byggd som jag trodde, utan är rent "matematisk". Du behöver troligen "inte mer" än än att öppna släckaren med BBEdit (som ju kan öppna "hidden files") och ändra svart till valfri färg.

Om du har t.ex. Resorcerer så kan du också öppna själva släckaren och ändra detta.

I paketet man laddade ner så finns bl.a. en fil som heter "ClockView.m" och i den finns det en massa parametrar, bl.a. just färgerna. Men var den filen sedan tar vägen efter installationen vete fåglarna...troligen är det bara en demo av hur konfiguration inuti själva släckaren ser ut.

• Medlem
  • Öland
  • 2006-02-01 17:22

ibland (så som nu) önskar jhag att jag vore lite bättre på ren programering... känner att jag bara springer omkring och famlar. Men jaja, kanske någon här läser denna råd och beslutar sig för att hjälpa mig...

Det bästa skulle vara om man kunde byta bakgrundsfärg eller allra helst: ha en bild som bakgrund...

Filip

1
Bevaka tråden