Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Media Player funkar inte i Tiger

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag uppdaterat till Tiger (från 10.3.9) funkar inte Windows Media som det skall när jag vill titta på webfilmer. Meddelandet "Ett fel inträffade när en unik tmp-fil skulle skapas" dyker upp. Har inte hänt förut och WMP funkar fö som den skall när jag tittar på andra filmer (från hårddisken).

Dra ner en ny installerare från www.microsoft.com/mac och installera om det så funkar det garanterat.

  • Medlem
  • 2005-07-09 17:51
Ursprungligen av Anders Täpp:

Dra ner en ny installerare från www.microsoft.com/mac och installera om det så funkar det garanterat.

Det gör det inte för mig, men jag har inte brytt mig om att försöka fixa det...

Jag har hjälpt 3 personer igång med Win Media Player bara genom att installera om. Det är det första man kan testa. I ditt fall skulle jag radera program och preferensfiler och köra Cocktail och sen installera om.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har hjälpt 3 personer igång med Win Media Player bara genom att installera om. Det är det första man kan testa. I ditt fall skulle jag radera program och preferensfiler och köra Cocktail och sen installera om.

Gjorde så men funkar ändå inte, samma felmeddelande som ovan. Jag använde Cocktail (för första gången) till att deleta den gamla Mediaplayern, skulle jag gjort något annat?

  • Medlem
  • 2005-07-10 02:14
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har hjälpt 3 personer igång med Win Media Player bara genom att installera om. Det är det första man kan testa. I ditt fall skulle jag radera program och preferensfiler och köra Cocktail och sen installera om.

Jag hade visst redan gjort det där, men glömt det... så ofta använder jag WMP.

Du behöver inte "deleta med Cocktail". Man städar med Cocktail med ta bort filer gör man i Finder. Lägg i papperskorgen och töm på vanligt vis. Funktionen i Cocktail är tänkt för fall då papperskorgen vägrar tömma sig.

Kan du prova några olika webbläsare när du får problemet? Kolla om det är samma felmeddelande i alla webbläsare eller bara i Safari t ex?

Det ser ut som Win Media Player sparar temp-filerna i en mapp som heter Windows Media Player Temp. Mappen ligger osynlig i /private/var/tmp/folders.501/TemporaryItems/Windows Media Player Temp. Det får mig att fundera på filbehörigheterna. Har du testat att reparera behörigheterna? Det kanske är något strul med dessa på temp-mappen.

Andra tips kan vara att radera preference-filen (stäng av programmet först). Den ligger här: din hemmapp/Bibliotek/Preferences/Windows Media Player Prefs

Jag skulle köra en djuprengöring med Cocktail till att börja med. Tanka hem senaste versionen först. I programmet väljer du fliken Pilot. Ha alla rutorna ikryssade och välj Restart i bläddermeny Automatically. Den startar då om maskinen när den är klar.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-07-09 23:14

Hade också problem med Media Player efter uppgradering till Tiger. Tack för tipset med att ta bort Preference filen och ominstallera funkar perfekt nu.

/Leif

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du behöver inte "deleta med Cocktail". Man städar med Cocktail med ta bort filer gör man i Finder. Lägg i papperskorgen och töm på vanligt vis. Funktionen i Cocktail är tänkt för fall då papperskorgen vägrar tömma sig. Kan du prova några olika webbläsare när du får problemet? Kolla om det är samma felmeddelande i alla webbläsare eller bara i Safari t ex?
Det ser ut som Win Media Player sparar temp-filerna i en mapp som heter Windows Media Player Temp. Mappen ligger osynlig i /private/var/tmp/folders.501/TemporaryItems/Windows Media Player Temp. Det får mig att fundera på filbehörigheterna. Har du testat att reparera behörigheterna? Det kanske är något strul med dessa på temp-mappen.
Andra tips kan vara att radera preference-filen (stäng av programmet först). Den ligger här: din hemmapp/Bibliotek/Preferences/Windows Media Player Prefs
Jag skulle köra en djuprengöring med Cocktail till att börja med. Tanka hem senaste versionen först. I programmet väljer du fliken Pilot. Ha alla rutorna ikryssade och välj Restart i bläddermeny Automatically. Den startar då om maskinen när den är klar.

Samma fel även i Firefox.

Jag kunde inte tömma papperskorgen på vanligt vis, därför använde jag Cocktail. Filer användes, klagade finder på, vid första tömningsförsöket.

Hittar inga pref.filer alls nu faktiskt. Inte på nåt av dina två föreslagna ställen. Kastade ju orginalet vid mitt första ominstallationsförsök, men det har inte dykt upp några nya.

Har djuprengjort med Pilot. Har därefter ominstallertat igen. Samma felmeddelande och inga prefs.filer nånstans. Har inte testat att reparera behörigheter, gör det i em.

Tar ni bort preference-filen så bör ni även komma ihåg att öppna programmets inställningar och ändra anslutningshastigheten till bredband. Tror den står på modem-fart som default.

Såg ett tips på ett annat ställe nu som sa att temp-felet uppkommer om man har både Safari och Internet Explorer startade samtidigt.

Det finns för övrigt två preference-filer att ta bort. Jag missade den här: din hemmapp/Bibliotek/Preferences/com.microsoft.mediaplayer.plist

Sparar den inte prefs-filerna och även ger felmeddelande att den inte kan spara temp-filer så låter det som problem med behörigheterma. Kör Apple Skivverktyg nästa gång du reparerar dessa.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Sparar den inte prefs-filerna och även ger felmeddelande att den inte kan spara temp-filer så låter det som problem med behörigheterma. Kör Apple Skivverktyg nästa gång du reparerar dessa.

Gjort nu, men funkar fortfarande inte. Denna nyinstallation gav i alla fall en av prefs.filerna tillbaka (hemmapp/Bibliotek/Preferences/com.microsoft.mediaplayer.plist). Den andra du nämnde, saknas fortfarande

Jag testade att starta mitt program efter att jag tagit bort preference-filerna. Det finns för övrigt en tredje sådan kallad Windows Media-favoriter.

På en start + quit så skapar den 2 filer; Windows Media Player Prefs och den som heter Windows Media-favoriter.

Med andra ord den som skapas i ditt system skapas inte i mitt system.

Kan du testa hur det funkar om du gör en ny användare?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag testade att starta mitt program efter att jag tagit bort preference-filerna. Det finns för övrigt en tredje sådan kallad Windows Media-favoriter. På en start + quit så skapar den 2 filer; Windows Media Player Prefs och den som heter Windows Media-favoriter. Med andra ord den som skapas i ditt system skapas inte i mitt system.
Kan du testa hur det funkar om du gör en ny användare?

Ja det är märkligt. Jag har förresten också favorit-prefsen, men inte den förstnämnda. Funkade inte heller med en ny användare. Börjar misstänka att felet uppstått då jag efter en clean inst. av Tiger, flyttade hela min användare från backupdisk och därefter installerade WMP. Måste vara nån gammal inställning som följde med och som nu spökar.

Om det inte funkar med en ny användare så är det något djupare i systemet som spökar, inte något i din hemmamapp. Det gör det hela lite knepigare helt klart.

Det enda jag kan komma på på rak arm som Win Media lägger i huvudbiblioteket är internet-pluggen (/Bibliotek/Internet Plug-Ins/Windows Media Plugin). Testa att ta bort den innan du installerar programmet. Kanske även experimentera med att flytta pluggen till ditt eget bibliotek.

I ditt läge hade jag gjort något drastiskt som t ex att logga in som root och lägga ut båda preference-mapparna utanför sitt bibliotek, sen logga tillbaka som din användare. Vet inte om det är något att rekommendera. Du kan ställa till mer än du lagar som root. Tanken med det försöket är att preference-mapparna även innehåller osynliga filer. Genom att flytta ut hela mappen kan man testa vad som händer med en helt ren mapp. Det är dock bara som root man kan lägga tillbaka allt som det var innan.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det enda jag kan komma på på rak arm som Win Media lägger i huvudbiblioteket är internet-pluggen (/Bibliotek/Internet Plug-Ins/Windows Media Plugin). Testa att ta bort den innan du installerar programmet. Kanske även experimentera med att flytta pluggen till ditt eget bibliotek.

Testade båda men icke! Nu struntar jag nog i det här; det blir nog ändå en total ominstallation framöver. Får ser hur det funkar då. WMP är väl heller inget jag kommer att sakna så mycket ändå. Men irriterande är det, man vill ju att allt skall funka.

Tack iaf Anders för alla råd! Du är verkligen en av dem som bidrar stort till den goa 99mac-stämningen här på forumet.

150 inlägg! Vinner jag en en iPod och Coldplayresa nu?

Det finns en variant till. Det har börjat komma vägar förbi Media Player. Ett av dessa (som jag använder) är en mjukvara kallad Flip for Mac. Den gör det möjligt för QuickTime att spela Win Media-filer. Billigaste versionen av Flip for Mac kostar 10 dollar men du kan testa en demo först.

http://www.flipformac.com/buy.htm

Jag har den här installerad och det funkar förvånande bra. Sidor man tidigare fick trixa med att leta wmv-länkar i källkoden TROTS en fungerande Win Media Player är nu inga problem alls.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-09-05 22:18

Har en kompis med en imac g5 med Tiger som får samma felmeddelande i Windows media player, vi har provat att installera om ett flertal ggr men det hjälper ej. På min egen powerbook g3 med Panther fungerar det felfritt.

Jag har nog inget mer att tillföra men MS har diskussionsgrupper där man kan ställa frågor. På http://www.microsoft.com/mac/support kan man hitta mycket svar. Här är tråden angående Media Player: http://groups.google.com/group/microsoft.public.windowsmedia.player.mac

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-09-05 22:53

Tack i alla fall, men det blir tyvärr inte bättre av dessa länkar.... det verkar vara många som har samma problem. Undrar om det är imac relaterat eftersom alla som använder tiger inte har samma problem? Ställde om ljud midi inställningarna till 44.100 hz för att ispq videochat skulle fungera med ljudet, så det är redan gjort och har inget med wmp problemet att göra. Skulle tro att det är en imac bug.

Ursprungligen av Guz:

Skulle tro att det är en imac bug.

Jag har en pb12", 1,33 med Tiger och samma problem.

Även jag har samma problem med Windows Media Player i OS X 10.4.2 på en Powerbook 17" 1GHz. Tack för de senaste länkarna och de övriga inläggen i tråden Anders, du är en klippa! Förhoppningsvis löser jag det med din hjälp.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-09-06 12:33

Hittade en länk med lite nya lösningar som kanske kan fungera för wmp problem har inte hunnit testa själv eftersom det är kompisens mac som inte funkar men lycka till och berätta gärna om något av förslagen fungerade.
http://www.cortig.net/wordpress/?page_id=30

ah jag har samma problem.. funkade perfa på min 17" pb 1,33GHz innan jag raderade å installerade om hela Tiger...
testade att lägga WMP i anv-program... å även direkt i HD-program, men det hjälper inte... =(
DAAAMN jag som vill lyssna på mix megapol

Sen tråden var igång har programmet Flip4Mac mer eller mindre ersatt WinMediaPlayer för Mac OS. Har ni som har problem testat den lösningen istället?

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/flip4mac.mspx

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-01 01:22

Ladda hellre hem flip4mac från www.flip4mac.com för att få nyaste versionen, 2.0.1. Har för mig att microsoft fortfarande distribuerar 2.0.0 som olyckligt nog släpptes samma dag som apple uppgraderade osx och quicktime. 2.0.0 och nyaste quicktime är ingen bra kombination.

1
Bevaka tråden