Håller inte riktigt med Danne V här. Skatteverket bryr sig definivt om vad man gör och att sköta sina skatter etc är i det här sammanhanget lika med att (som Konrad säger) bara ta kostnader i företaget som är relaterat till verksamheten. Är du fotograf så är det OK att köpa en massa kameror, men är du musiker så kan skatteverket ifrågasätta dessa kostnader i företaget.
Om det bara gäller intäkter däremot så spelar det nog ingen roll vilken typ av tjänst man fakturerat.
Visst. Dom kan ifrågasätta. Men inte hindra dig om du kan visa klara papper.
Om du har registrerat dig som bagare och bakar bullar 364 dagar om året, men en dag får en chans att köpa och sälja 500 getter med god förtjänst (alltså inte med förlust), så går det alldeles utmärkt att dra av kostnaderna för halm och transporter eftersom du också deklarerar och skattar för inkomsten.
Lägg märke till att det handlar om ett tillfälligt jobb.
Skälen är givetvis politiska och går ungefär ut på att dom 1) annars skulle uppmuntra folk att göra svartaffärer och därigenom 2) missa skatteintäkter och 3) skulle bidra till sämre ekonomi eftersom en grundförutsättning för en välmående stat är att så mycket pengar som möjligt "roterar" (dvs omsätts) så ofta som möjligt.
Ett extremt, men tydligt exempel: Om det kom in en oljeprins från Saudi och ville köpa min verksamhet för en miljard, så skulle jag i så fall inte få sälja och dra av försäljningskostnader för Skatteverket eftersom jag inte har registrerat att jag säljer företag och kontorsutrustning. Du hör hur knäppt det låter, va?
D