Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD avslutas oväntat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en G4 med dubbelprocessor och superdrive. Jag har kört lite hemvideo i iMovie 3 och ska nu bränna min första DVD i iDVD 2. Jag lägger över filmen i olika kapitel i iDVD2 och klickar på bränn. Först sker nån typ av konvertering och det funkar ett bra tag, man sen avslutas iDVD oväntat. Sen kommer det upp en dialogruta där det står att jag har matat in en tom dvd-skiva med frågan om jag vill mata ut mm. Dvd-skivan tycks vara intakt.
Är det nån som kan tipsa om vad som är fel?
Är det kanske omöjligt att bland iMovie3 och iDVD2?

Vad som händer, verkar det som i alla fall, är att iDVD kraschar, och systemets egen bränningsfunktion kopplas in, och frågar om du vill bränna. Men vad jag vet så kan systemets bränningsfunktion inte bränna DVDskivor, så den frågar om du vill mata ut den.

Om du kör svenskt OS X, prova att byta språk på iDVD. Kan vara nån sån lätt bugg.

[ 10. februari 2003, 13:39: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Om det inte är det, kolla så att alla media du använt är rätt storlek. Inga PAL-storlekar i ett NTSC-projekt, och tvärtom.

//EDIT- Dessa jäkla stavfel...

[ 10. februari 2003, 13:40: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Har en enprocessors G5:a 1,6GHz. iDvd v. 4.0.1

Har försökt att bränna ett dvd-projekt men vid steg 4 där iDvd ska börja bränna så kraschar programmet. Har även prövat med att skapa en dmg fil men det krashar vid samma läge.

Har 32Gb ledigt men efter krasch är det 28GB, antar att det ligger en dold projektfil någanstans i systemet.

Har bifogat kraschrapporten om det är någon som förstår sig på det.

Behöver bli av med filmen på dvd, jag får lägga tillbaka den färdiga filmen på band så länge.

Jag har noterat ett liknande problem där iDVD kraschar eller där iDVD börjar skriva hej vilt till håddisken och EncoderServer samt ThumbnailServer kraschar. Det är tillsammans med MacSupport Lund konfirmerat på två olika PowerMac (0,5 respektive 2,5Gb minne) och två olika iMac (senaste med PPC med 0,5 respektive 1Gb minne).

Både iDVD 5 och 6 har uppvisar samma defekt.

  • Medlem
  • 2006-02-02 23:13

krasch efter 5 timmars rendering

iBook G4 inköpt i höstas. iDVD förberedde en film för bränning på extern LaCie-brännare (inköpt för en vecka sen). 5 timmars rendering och förberedelser av 103 minuters film (13Gb) från iMovie, inkl några "menyer" och "bildspel". Krasch. Två meddelanden på skärmen: 1. Kodning. Fel under rendering/kodning. 2. Startskivan är nästan full. Frigör mer utrymme. Men det hade jag ju redan gjort tidigare. lite beskt...

Holger

  • Medlem
  • 2006-02-02 23:18

krasch efter 5 timmars rendering

Vad gör jag?..

Sen får jag ett meddelande om att:
Vill du spara ändringarna i projektet innan du stänger det?

Känner mig tappad någonstans.. bakom en vagn kanske..

  • Medlem
  • 2006-02-02 23:52

krasch efter 5 timmars rendering

Hittar ialla fall en fil, en .dvdproj på 2,3 Gb.
fortfarande 1,27 Gb ledigt på HD.

1
Bevaka tråden