- Sir Mac
- Medlem ●
- Nyköping
- 2006-02-01 23:32
Hej!
Har en ett år gammal iMac G5
512 RAM
80 GB hårddisk
system 10.3.9
1.6 GHz PowerPC G5
17" skärm
Har 8 Mbit bredband via telejack. 57 GB ledigt utrymme på hårddisken.
Har Adobe creative suite (photoshop cs, illustrator cs, indesign cs, golive cs mm) installerat och diverse andra program, men de grafiska är de tyngsta.
Hur som helst så har den sakta men säkert börjat gå långsammare. Bara att öppna t ex hårddisken (eller en mapp, eller en mapptruktur) är en viss fördröjning på. När jag ska öppna Safari så hoppar programikonen upp och ner i mer än tio sekunder innan en browser kommer upp. Att surfa med 8 Mbit gick snabbt när jag installerade bredbandet i typ mars förra året, nu i februari 2006 går det avsevärt långsammare. RAM-minnet ska väl inte påverka surfhastigheten i alla fall.
Att arbeta i framförallt de grafiska programmen går långsammare än förut. Bara att "spara som" är en viss fördröjning på innan det fönstret kommer upp.
Om jag t ex har en mapp med 100 bilder a ca 1 MB styck liggandes på skrivbordet som jag öppnar i ikon-läge så uppdateras tumnaglarna irriterande sakta.
I OS 9 kunde man ju "bygga om skrivbordet" vid uppstart, finns det egentligen någon motsvarande funktion i OS X? Inte för att det blev någon förbättring i hastighet men man "rensade" ju datorn i alla fall från lite skit. Så att den mådde bättre.
Har läst här på forumet att bara att ha en skrivbordsbild sänker hastigheten på datorn. Jag antar att så även gäller för skärmsläckare. Även att ju färre mappar man har på skrivbordet skulle förbättra hasigheten. Har detta så stor påverkan egentligen? Det är ju inte så kul att köra standard-gränssnitt heller! Antal mappar på skrivbordet och vilken skrivbordsbild man har tycker jag ska ha minst betydelse på datorns hastighet.
I programmet "Skivverktyg" finns något som heter "Skivkontroll" där man kan "reparera skiva" och "kontrollera skiva". Är det något man kan fibbla med för att försöka få datorn snabbare? Vågar man sig på det? I systeminställningar/strömsparare/alternativ kan man i en popup-lista välja alternativet "högsta" för processorhastighet, då går min Mac snabbare, men fläkten börjar låta avsevärt mycket mer, även när inga program används. Så det känns inte som en helt ok lösning på mitt problem.
Vad kan jag göra? Ska jag formattera om datorn? eller ominstallera alla program? Rensa cachen verkar inte funka för bredbandshastigheten i alla fall.
Kan man på något sätt "rensa" datorn, liksom smörja upp den på något sätt? Den är ju bara ett år gammal. Självklart blir ju datorer slöare med tiden, men ändå. Om jag formatterar om hela burken så borde den väl bli som ny igen i alla fall, eller? Men ska jag verkligen behöva göra det? Är regelbundna årliga omformatteringar bra att göra egentligen? Och ska man verkligen behöva gå så långt?
Vill ha en lösning!
Tacksam för svar.