Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook i april-maj?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 19:54

Ojoj då lär den ju kosta som en 14":are då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 22:40

Jag drömde faktiskt i natt att jag fick den nya ibooken. Men jag blev besviken för jag tyckte att iMac G5 var snabbare... Men låt er skrämmas upp av det; jag har aldrig drömt en sanndröm någonsin tidigare.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-31 22:48
Ursprungligen av pgjores:

Jag drömde faktiskt i natt att jag fick den nya ibooken. Men jag blev besviken för jag tyckte att iMac G5 var snabbare... Men låt er skrämmas upp av det; jag har aldrig drömt en sanndröm någonsin tidigare.

Ok, så alltså är det (i stort sett) bekräftat att nya iBook kommer vara snabbare än iMac G5 nu.
Tack, den frågan har verkligen irriterat mig förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 23:20
Ursprungligen av xtimmyx:

Ok, så alltså är det (i stort sett) bekräftat att nya iBook kommer vara snabbare än iMac G5 nu.
Tack, den frågan har verkligen irriterat mig förut.

Precis!

Hmm, är lite förvånad att ingen har funderat på namnet iMacBook. Många verkar bara tänka sig att iBooken är någon slags light, express-version av MacBook Pro. Jag ser det mer som att den är iMacens bärbara version. Precis som jag ser MacBook pro som Mac pro:s bärbara. Och varför skulle iBooken plödlsigt lämna i-familjen och hamna någonstans mittimellan? Nej, jag tror inte man kommer nöja sig med en "i" -dator. Tycker det känns helt logiskt att det blir så här:

iMac
iMacBook

Mac Pro
MacBook Pro

En i och en pro familj

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-06 12:29

Macbook express då?

Ursprungligen av Peth:

Macbook express då?

Jag tycker inte det känns så sannolikt att man väljer att plocka fram en ny serie och minimera "i" serien. Tror man med bokstaven "i" i namnet vill bl.a. vända sig åt de som upptäckt Apple via iPod-hysterin och visa att det finns en matchande fin dator till. Att efter denna succé bara ha en i-dator kvar, nämligen iMacen verkar dumt tycker jag. Sen finns ju alltid möjligheten att det kommer en yttligare serie, typ express som tidigare spekulerats i denna tråd. Men det tror jag personligen inte på. Tror Apple med redan omdöpta MacBooken vill förenkla det hela snarare än att röra till det mer för nya Macupptäckare. Jag håller fast vid min första post om iMacBook

  • Medlem
  • 2006-02-10 13:32

i, e och pro-serie

Ev. kanske Apple delar in sina nya produkter i följande grupper:

1) i-serie
2) e-serie
3) pro-serie

Under i-serien hittar man iMac och iBook/iMacBook.

Under e-serien hittar man undervisnings samt ekonomiska maccar. Kanske en ny eMac? Här finns också Mac Mini (eMac Mini?)

Under pro-serien, Mac Pro och MacBook Pro

Eller så inte... "Den som lever får se."

http://www.theinquirer.net/?article=29509

Det går ju att hoppas att det är ULV:n som kommer i en ny iBook.

En lite tanke: Vad jag har förstått så är hårvaran i iBook och Mac mini ganska lika. Undrar om man kan hoppas på ny mini samtidigt som iBooken? Minin uppdaterades senast i september, så det närmar sig ju ett halvår sedan.

Jag undrar om man törs hoppas att den kommande iBooken (eller MacBooken) kan köra utökat skrivbord om man kopplar in en skärm? De har ju fixat det med senaste iMacen.

Om den kommer med FrontRow och fjärrkontroll, så skulle det kännas rätt naturligt att de tog bort spärren, och gjorde det möjligt att utnyttja en extern skärm fullt ut.

Jag börjar bli smått sugen på att köpa bärbart nästa gång det är dags för ny dator, så nu har jag ägnat lite tid till att drömma ihop ersättaren till nuvarande iBook. Så här kommer den att se ut när den släpps i månadsskiftet mars/april.

13.3" skärm, WXGA 1280 x 800
Intel Core Solo, 1,67 GHz
512 MB RAM, en ledig minnesplats
ATI Radeon X1300 (Som har hårdvarustöd för uppspelning av h.264)
Stöd för utökat skrivbord (mini-DVI eller DVI-utgång)
USB, FW, Airpot & BT som idag
Inget modem
60/80 GB HDD, 5400 varv/minut (hellst S-ATA, men det törs man väl inte hoppas?)
Combo/SuperDrive

Vikt max 2 kg, batteritid omkr 5 timmar

Prislapp omkring 10.000 kr för Combo och mindre HD, ca 12.000 för SuperDrive och större HD.

Drömmer jag nu, eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 03:16
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag börjar bli smått sugen på att köpa bärbart nästa gång det är dags för ny dator, så nu har jag ägnat lite tid till att drömma ihop ersättaren till nuvarande iBook. Så här kommer den att se ut när den släpps i månadsskiftet mars/april.

13.3" skärm, WXGA 1280 x 800
Intel Core Solo, 1,67 GHz
512 MB RAM, en ledig minnesplats
ATI Radeon X1300 (Som har hårdvarustöd för uppspelning av h.264)
Stöd för utökat skrivbord (mini-DVI eller DVI-utgång)
USB, FW, Airpot & BT som idag
Inget modem
60/80 GB HDD, 5400 varv/minut (hellst S-ATA, men det törs man väl inte hoppas?)
Combo/SuperDrive

Vikt max 2 kg, batteritid omkr 5 timmar

Prislapp omkring 10.000 kr för Combo och mindre HD, ca 12.000 för SuperDrive och större HD.

Drömmer jag nu, eller?

Jag tycker att det låter ganska resonabelt. Möjligtvis med 1.5ghz istället, och kanske ett Radeon 9700 med 64MB i den billiga och 128 i den dyra. Även om just det kortet satt i den sista powerbooken så är det tämligen gammal hårdvara nuförtiden(satt i min senaste pc-laptop inköpt för 1.5 år sedan för 14.000kr) och bör alltså passa en maskin i 10.000kr-klassen. Half-life2 flöt fint utan problem, så det är inget dåligt kort inte.

Jag tänker köpa en macbook/ibook när den kommer sålänge den inte är helt värdelös, bara dom behåller firewire och ger den hyffsad skärmupplösning.

Sen har det ju talats om en ny design. Några rykten på den fronten?

Nu när MacBook Pro har fått 1,83 GHz på instegsmodellen, så spekuleras det om möjligheten att iBookens ersättare kan få Core Duo på 1,66 Ghz. Det vore ju onekligen trevligt. Kanske Solo och Duo kunde bli ett sätt att skapa skillnad mellan två modeller, nu när det sägs att den bara ska komma med 13-tumsskärm. Core Duo kostar nu $241, Solo kostar $209. (Källa: http://www.intel.com/intel/finance/pricelist/ ) Med en skillnad på ynka $32 så blir man ju nästan arg på Apple om de inte använder den bättre processorn i en modell.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Nu när MacBook Pro har fått 1,83 GHz på instegsmodellen, så spekuleras det om möjligheten att iBookens ersättare kan få Core Duo på 1,66 Ghz. Det vore ju onekligen trevligt. Kanske Solo och Duo kunde bli ett sätt att skapa skillnad mellan två modeller, nu när det sägs att den bara ska komma med 13-tumsskärm. Core Duo kostar nu $241, Solo kostar $209. (Källa: http://www.intel.com/intel/finance/pricelist/ ) Med en skillnad på ynka $32 så blir man ju nästan arg på Apple om de inte använder den bättre processorn i en modell.

Tror inte det handar om pengar när dom beslutar om dom ska använda Duon eller inte. Se på iPoden, alla andra tillverkare har avsevärt mycket bättre batteritid än Apple, och i varje ny generation iPod så tilkommer ett par timmar batteritid, ruskigt smart sätt att locka gamla användare att byta upp sig. Plus att dom väljer att sälja en separat radiomottagare för 495,00kr, något som jag personligen tror dom kommer bygga in på nästa version av iPod men jag kan ju ha fel. Hursomhelst att få folk att köpa en FM-mottagare för 495:- kan inte vara annat än genialt. Jag tror jag ska sluta ordbajsa nu, har fått fram min poäng.

Varför inte göra en proversion av minin med samma hårdvara som MacBookpro..?

Ursprungligen av Lizardman:

Varför inte göra en proversion av minin med samma hårdvara som MacBookpro..?

Det vore ju inte helt fel faktiskt. Nåt rykte hette ju tidigare att intel minin skulle bli anings större och få en 3,5" hårddisk och således ge utrymme för fler MBs. Det tycker jag skulle vara ett vettigt drag.

Bevaka tråden