Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kompilerar jag bind?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med den version av bind som är förinstallerad på OSX server. Enligt en annan tråd härstädes behöver man en nyare version av bind som inte använder ip6 som default.

Jag har laddat ner senaste versionen och försöker kompilera den. Men det funkar inte. Har aldrig försökt kompilera i OSX tidigare så det är nog jag som är korkad.

Hur skall jag bära mig åt?

Jonas-PB:/bind-9.3.2 jeb$ ./configure
checking build system type... powerpc-apple-darwin8.4.0
checking host system type... powerpc-apple-darwin8.4.0
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking for ranlib... :
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking for ar... no
configure: error:
ar program not found. Please fix your PATH to include the directory in
which ar resides, or set AR in the environment with the full path to ar.

Då har du förmodligen ingen kompilator installerad heller, så det kan bli lite svårt. Lägg in dev tools så löser det sig...

Trodde att en kompilator alltid fanns med i en UNIX-installation. Skall försöka med dev tools.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-06 19:40

Ja, Mac OS X är ett mycket unikt UNIX i den meningen att gcc inte är förinstallerad.

Ursprungligen av mratin:

Ja, Mac OS X är ett mycket unikt UNIX i den meningen att gcc inte är förinstallerad.

Fullt så unikt är det inte, de flesta kommersiella unix-derivaten skeppades länge utan förinstallerade c-kompilatorer. Solaris hade det då inte sist jag använde det (för ett par år sedan) men det kanske har ändrats i de senaste versionerna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-07 16:49

Nej, du har nog rätt, men ovanligt är det!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-07 22:05
Ursprungligen av Jonas Bring:

Jag har problem med den version av bind som är förinstallerad på OSX server. Enligt en annan tråd härstädes behöver man en nyare version av bind som inte använder ip6 som default.

Men går du inte över ån efter vatten? Är inte det som du frågar efter en konfig-fråga? Det finns ju -4/-6 som option till bind. Du kan väl även skriva lite i named.conf också.

Anledningen till att jag vill kompilera om är att det påstås att man måste ha version 9.2.5 av bind för att man skall kunna stänga av ip6 med -4. I OSX server 10.4.4 är versionen av bind 9.2.2. Nu är jag inte riktigt säker på om man verkligen behöver 9.2.5 efter att läst i binds dokumentation.

Min nästa dumma fråga torde vara var jag anger -4. I named.conf?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-08 08:25

named.conf läses visserligen av bind, men -4 är en option som anges vid start av bind på kommandoraden.

1
Bevaka tråden