Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma sidor i iweb

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa ilife 06, mest för iweb, men jag tycker att det verkar som iweb ger sega hemsidor. Går det att trimma koden i ett annat program innan man lägger upp sidan???

Daniel

Ursprungligen av mdlarsson:

Jag funderar på att köpa ilife 06, mest för iweb, men jag tycker att det verkar som iweb ger sega hemsidor. Går det att trimma koden i ett annat program innan man lägger upp sidan???

Daniel

Det går utmärkt. iWeb är ju ett WYSIWYG-program (och väldigt macigt eftersom det är Apple), men den genererar ju ändå helt vanlig html- och css-kod.

Kan jag använda villket webprogam som helst, villket är bäst/ lämnar minst filer??

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-06 21:43

Av det jag har läst om iWeb är att den genererade koden kanske inte är den allra snyggaste och lättlästa koden som har sett dagen. Det är knappt MS Word behöver skämmas för sig när den genererar hemsidor jämfört med iWeb.
Det finns en annan tråd här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93158
där folk visar upp sina alster gjorda med iWeb. Ta upp en sån sida och titta på källkoden bakom så får du lite känsla för hur iWeb fungerar och om det är överhuvud taget möjligt att rota i den kodhärvan.

jag hade hoppats att det fanns något program som gjorde det automatiskt, men jag ska kolla upp detta.

Ursprungligen av mdlarsson:

Daniel

Segheten beror väl också på vilken server du har lagt upp hemsidan på.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 17:34

Eller så satsar man på Rapidweaver som är i samma stil som iWeb men genererar mycket snyggare* (W3C validerad) kod. Det finns en liten recension på macpro.se:
http://www.macpro.se/?p=3555

*:fast tydligen inte enligt vissa kommentarer till recensionen...

• Oregistrerad
  • 2006-02-10 21:15
Ursprungligen av pichia:

Eller så satsar man på Rapidweaver som är i samma stil som iWeb men genererar mycket snyggare* (W3C validerad) kod. Det finns en liten recension på macpro.se:
http://www.macpro.se/?p=3555

*:fast tydligen inte enligt vissa kommentarer till recensionen...

Jag är helt ny på webdesign (och kan således inte html), och har testat att göra sidor i både iWeb och Rapidweaver. Min åsikt är att iWeb är betydligt enklare, och framförallt så kan man göra snyggare sidor. Jag kände mig mer "låst" i RW. Sen om koden är "snyggare" skiter jag fullständigt i.

Dessa sidor har jag byggt i iWeb:

khoma design HB

Gröna Måsen Trädgård

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 21:42
Ursprungligen av themos:

Sen om koden är "snyggare" skiter jag fullständigt i.

Med "snyggare" tror jag nog man menade att den var enligt standard.
Du gör i och för sig rätt i som skiter i det, om du pular ihop en sida åt dig själv eller familjen eller nåt.
Men om du ska ta betalt, så följer det ansvar. Bl.a. för att sajten ska funka i alla moderna webbläsare under en lång tid framåt. Det gör den bara om koden är "snygg", dvs enligt standard.

Jag hoppar in i tråden för jag är rätt kass på hemsidepillandet och har testat Rapidweaver lite. iWeb känns dock lockande men kan man ha det för att lägga ut sin sida på sitt vanliga webkonto eller måste man ha ett .mac-konto?

Dum fråga kanske men webediting är lite av en vit fläck på kartan för mig. Tacksam för ett bra svar.

• Oregistrerad
  • 2006-02-11 22:21
Ursprungligen av Svante S:

Jag hoppar in i tråden för jag är rätt kass på hemsidepillandet och har testat Rapidweaver lite. iWeb känns dock lockande men kan man ha det för att lägga ut sin sida på sitt vanliga webkonto eller måste man ha ett .mac-konto?

Dum fråga kanske men webediting är lite av en vit fläck på kartan för mig. Tacksam för ett bra svar.

Svante!

Du kan lägga ut en hemsida gjord i iWeb på vilket webkonto som helst.

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 22:19
Ursprungligen av Danne V:

Med "snyggare" tror jag nog man menade att den var enligt standard.
Du gör i och för sig rätt i som skiter i det, om du pular ihop en sida åt dig själv eller familjen eller nåt.
Men om du ska ta betalt, så följer det ansvar. Bl.a. för att sajten ska funka i alla moderna webbläsare under en lång tid framåt. Det gör den bara om koden är "snygg", dvs enligt standard.

Det är iofs mycket intressant att veta huruvida de sidor jag gör funkar i framtiden eller inte.. Däremot är jag övertygad om att Apple släpper nya versioner av iWeb som är mycket bättre.. Man kan ju iaf hoppas..

• Medlem
  • Lund
  • 2006-02-13 22:31

Vad som segar ner iweb är väl bilderna de känns ju fröga optimerade.

Ursprungligen av what:

Vad som segar ner iweb är väl bilderna de känns ju fröga optimerade.

Jag optimerade i Photoshop först för att ha kontroll på kvaliteten.

• Medlem
  • 2006-02-13 23:23

Kan man inte bara lägga upp en bild, som man gör klickbara zooner i? Det känns som det är ungefär vad iWeb gör. Åtminstone de exempel jag har sett.

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 11:32

Man kan ställa in hela objekt så att de blir hyperlinkar. Jag har försökt att lägga ett transparent lager ovanpå ett objekt för att skapa en hyperlink, men det verkar inte funka.. Det lär ju vara det enda sättet att få klickbara områden, men iWeb tolkar det som ett objekt som inte "ska finnas".

1
Bevaka tråden