Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är bästa räddningsprogrammet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket är den bästa mjukvaran för att få tillbaka data från en hårddisk som man råkat formatera?

Igår var jag på gott humör och blev lite oförsiktig. Jag hade en hårddisk med två partitioner och ville göra om den ena till tomt (icke-partitionerat) utrymme på disken. Jag använde inbyggda Disk Utility, markerade partitionen och klickade på Delete. Det gick smidigt och bra, tyckte jag, men jag fick en rejäl chock när jag upptäckte att den andra partitionen som jag inte alls trodde mig ha rört var helt raderad! (Det är ganska märkligt att OS X inte varnar tydligt för att detta sker.)

Jag har backup på det mesta, men där fanns några kataloger som jag inte har kopior på och som jag väldigt gärna vill ha tillbaka. Därför undrar jag nu vilket program jag ska skaffa för att plocka fram min gamla data. Disk Warrior? Norton Utilities? Drive 10? Disk Rescue? Vad har ni andra för erfarenheter och tips?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 15:43

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt om du har formatterat hårddisken.
Norton å de andra funkar ok om man av misstag har råkat slänga något och sedan tömt paperskorgen (eftersom filerna ligger kvar medans utrymmet har blivit tillgängligt att skriva på). Om man formaterar disken så raderar man allt innehåll.
Hoppas någon annan har bättre nyheter men jag misstänker att läget är hanska illa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-11 19:45

Det finns ibland möjlighet att få tag i data ändå !
Har man bara gjort SNABB formattering, då är det endast "biblioteket" (B-tree) som raderas och skapat ny biblioteket. Men mesta av data ligger kvar på spåret på hårddisken !
När man ska rädda data, finns det möjlighet att hoppa över biblioteket och söka efter rådata ( men det tar många timmar !)

  • Medlem
  • 2003-03-13 19:54

och hur gör man då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 23:23

piskar liv i den här gamla tråden eftersom jag själv råkat göra samma klyftiga misstag....

Det står ju tydligt att det går att återskapa data efter formatering om man formaterat med lägsta säkerhetsnivå... vilket jag gjort.

Men hur? vilket program gör det bäst? behöver jag ett program som kostar nått?

kommentarer om hur puckad jag är undanbedes å det hjärtligaste;)

  • Medlem
  • 2006-02-10 23:27

Jag hade provat Norton... är det lika bra idag som det var för några år sen så kan det funka. Räddade ett företags bokföring på det sättet en gång i tiden.........gissa om jag blev dagens hjälte?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag hade provat Norton... är det lika bra idag som det var för några år sen så kan det funka. Räddade ett företags bokföring på det sättet en gång i tiden.........gissa om jag blev dagens hjälte?!

Nej. Norton är på inget sätt lika bra idag som förr. Tyvärr. Det fungerade under Mac OS 9 och äldre men med Mac OS X gick det aldrig väl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 23:35

ja, bokföringar e ju lite dryga att göra om...

Ska testa Data Rescue II.... kan det va nått?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-10 23:51

Har räddat mig några gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 23:54

ok, har du testat det på en formaterad disk, inte bara på borttagna filer?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-10 23:55

Jag har testat det på externa diskar som inte gick att mounta med andra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 23:57

...men det borde vara samma grej eller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-11 00:07

Felet jag fick på en av diskarna var "Bad Block" och av en eller annan anledning kunde disken (en La Cie 500 Gb FW 800) inte mountas. Jag hade inte formaterat den så det är inte riktigt samma problem men testa. Har du inte skrivit över skivan borde infon ligga kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-11 01:39

Jag har tagit tillbaka rubbet från en raderad HD med Data Rescue.
Norton är som sagt inte att rekommendera numera.
Disk Warrior är bäst på att rädda diskar som jävlas, som inte är raderade alltså.
I alla fall enligt min uppfattning.

Hej, jag har testat ett program som heter FileSalvage, på deletade filer, funkade hur bra som helst.

http://www.subrosasoft.com/

med demon kan du kolla vilka filer som går att återskapa utan att ändra något på harddisken.
med fullversionen 79 dollar går det att flytta de återskapade till annan extern disk så att du inte förstör viktig data.

Ps: jag testade med Prosofts Data rescue först men det gick dåligt, alla filer fick bara en massa nummer och inga filnamn.

Senast redigerat 2006-02-11 14:37

Hej, jag undrar om något av dessa program funkar när man har raderat ett konto i Mail av misstag? Det blev helt fel och 2 års korrenspondens försvann. Har backup men bara från 4,5 månader tillbaka... Går det att leta upp detta konto och var ligger egentligen informationen i kontona - dvs mejl, attachements etc? Ligger de i Mailboxes eller i mappen med konto-namnet?

Det skall nämnas att jag har flera konton aktiva i Mail och att jag varken tömt papperskorgen eller formaterat något what so ever sedan min fadäs... OSX 10.3 dessutom...

Kan ngn hjälpa mig?

Senast redigerat 2006-02-21 08:41
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-03-05 13:05

För informationens skull.
Hur gick det för er. Vilket program funkade eller funkade inte.
Bra om man också berättar när man löst problemet, det hjälper andra i samma situation.

1
Bevaka tråden