Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garage Band-fil till utskrivna noter

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-09 23:21

Hej!

Har en liten fråga. En vän har skrivit en låt till SMASK (Sveriges Musikakademikers Sång Kåntest - Musikhögskolornas egen melodifestival) i Garage Band. Hon behöver nu få den utskriven i noter men vet inte hur man löser detta. Vet inte vilken version av Garage Band hon använder. Hon sitter på musikhögskolan i Göteborg.

Tack för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 08:12

GB har ingen notutskrifts funktion. Enklast är om hon känner någon som har Logic Pro/Express. (det borde de ha på KMH). Logic kan öppna en GB fil, Logic har notutskriftsfunktion.
GB kan bara _visa_noter f o m vers 2.02. Så det krångliga sättet är at ta skärmdumpar på noterna och sätt ihop dem i Photoshop. För att sedan skriva ut dem.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-10 08:45

Tack för hjälpen! Jag ska hälsa henne detta.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 18:32

Ok, bara för att jag är så otroligt snäll
om hon inte hittar någon så kan hon mejla GB-filen till mig så kan jag konvertera den till noter åt henne.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-10 18:44

Oj, det var snällt! Senast jag hörde av henne hade hon fått reda på att de hade Logic på skolan men om det inte löser sig hör jag av mig igen. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 23:46

Låter spännande...
Kan Logic analysera ljudfiler med hjälp av någon Fouriertransform och sedan separera ackord till enskilda noter? För det lär behövas om musiken innehåller ljudsamplingar utöver mididata.

Klart, med gott gehör och lite vana kan man ju skriva av stämmorna på någon timme också...

Seriöst, har Logic en sådan funktion och är den bra?

1
Bevaka tråden