- kenny
- Medlem ●
- 2006-02-04 18:00
Tjenamoss
Först och främst, jag har kört pc i 15 år.. allt från dos till xp, och även testat på lite linux os os/2 (ja faktiskt ). innan det körde jag amiga när jag la vantarna på en dator för första gången i mitt liv.. jag tänker inte heller ljuga om att jag har hatat mac under hela denna tid, då jag tyckt gränssnittet är helt sinnessjukt i sin logik
men sen hände ju något när osx kom.. till och med jag tyckte att "detta ser ju jävligt shysst ut jämfört med det gamla tråkiga xp".. och ännu lite senare hände DET. apple släppte sina första datorer med intel-processor... Jag kände mig genast mer hemma..
detta har ju då resulterat i att jag i torsdags var i min lokala apple-butik och ställde mig i kö för en ny intel iMac. Det fanns en tid när jag gillade att kladda med allt jag kunde kladda med, men den tiden är över nu, nu vill jag starta datorn, och sen ska den fungera felfritt. Jag orkar inte sitta och pilla med inställningar, jag ockar inte söka på internet tills mina ögon blöder, bara för att jag ska uppdatera en drivrutin som inte funkar helt plötsligt.. Jag har alltså bestämt mig för en mac, och då mer precist en iMac. Jag är ganska övertygad om att jag kommer bli nöjd.
Hur som helst, eftersom jag måste vänta på datorn, så tänkte jag ta tiden till att fundera ut hur jag ska göra med extra minne. 512mb känns uteslutet. Så nu är frågan, ska jag sätta i en 1gb eller en 512a till? I slutändan vill jag ju gärna ha 2gb totalt, men det blir lite svettigt att lösa ut på samma gång som datorn. Detta är hur jag har tänkt:
* Sätter jag i 2x512mb kan jag utnyttja dual channel till fullo. Men det blir också pengar i sjön om jag ska ersätta sen med 2x1gb.
* Sätter jag i 1x512 + 1x1gb, kan jag utnyttja dual channel överhuvudtaget då? Jag är nämligen osäker på om den kan hantera dual channel upp till halva 1gb'aren isf? I detta läget får jag ju hyffsat med minne, men även här en modul över om jag ska uppdatera senare igen.
* Om jag sätter i 1x1gb endast, då kan jag inte utnyttja dual channel, men jag har heller inga pengar att förlora om jag sätter i en modul till vid senare tillfälle.
Det känns som det står mellan de två sista alternativen. Det som avgör är nog lite hur dual channel hanteras. Om det inte funkar med alternativ två, då kör jag hellre med 1gb från början och köper mer sen. Men om den kan hantera det upp till halva 1gb-modulen, då kanske det är värt de pengarna ändå som jag förlorar på 512an om jag byter den sen mot en 1gb.
Några idéer? Jag föredrar fakta här över kvalificerade gissningar (inte för att låta som ett svin, men det rör sig om lite pengar ändå. )
Tack,
Kenny