Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn får pulser av badbollar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Nu sitter jag här nedslagen då datorn (Powerbook 15", under ett år gammal) krånglar, eller rättare sagt, vissa program krånglar.

Två av dessa program är Keynote 2 och iWeb. Då kommer när man gör något (behöver inte vara något avancerat, utan typ ändra text osv.) den fruktade badbollen fram och programmet fryser för några sekunder, kanske 5-10 sekunder. Sedan försvinner badbollen, men när man försöker göra något i programmet igen, kanske infoga en bild, så kommer badbollen fram och hela proceduren upprepas.

Jag skulle vara evigt tacksam om jag kunde få hjälp med att lösa detta problem för det är verkligen ett irriterande problem och väldigt ologiskt tycker jag eftersom det uppstår i tid och otid utan rimlig orsak.

Tack på förhand.

MVH Andreas

Badbollarna beror antagligen på för lite minne eller möjligtvis något fontproblem. Har du provat att starta om datorn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 00:03

Du har möjligen inga större filmer, eller filmklipp i DivX/Xvid, i din Filmer-mapp?
Jag vet att iaf iWeb kan få badbollen om man har DivX i ~/Filmer, då DivX tar ett par sekunder att ladda in för varje film, och iWeb försöker skapa tumnaglar åt alla filmklipp man har i den mappen.

Simon Templar: Jag har 1GB minne så det måste ju räcka tycker man. Japp, har provat att starta om massor med gånger...

Netzach: Jag har massor med filmer under ~/Filmer, fast inte direkt under utan i undermappar. Kan det bero på det ändå? Kan det vara samma sak i Keynote? Förstår dock inte att badbollen kommer fram när den gör det ändå :S

Ursprungligen av Andreas Folkestad:

Simon Templar: Jag har 1GB minne så det måste ju räcka tycker man. Japp, har provat att starta om massor med gånger...

1GB är mycket minne men tyvärr inte mycket nog om man helt vill slippa badbollar. Hur ser det ut i aktivitetsmonitorn i din dator när badbollarna framträder?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 13:04
Ursprungligen av Andreas Folkestad:

Netzach: Jag har massor med filmer under ~/Filmer, fast inte direkt under utan i undermappar. Kan det bero på det ändå? Kan det vara samma sak i Keynote? Förstår dock inte att badbollen kommer fram när den gör det ändå :S

Det kan vara så. Prova att flytta ut "allt" (småfiler bör vara harmlösa) i en annan mapp och kolla om problemet kvarstår.

Man ska väl ändå kunna köra Keynote med mindre en 1GB minne??

Simon Templar: Med tanke på hur mycket badbollar det är vid konstiga tillfällen så är minnet nog ingen naturlig förklaring i alla fall. Photoshop och Illustrator drabbas inte av detta exempelvis, även vid arbete med mycket stora filer.

Netzach: Det ska jag prova så fort jag kommer hem! Återkommer med resultat.

1
Bevaka tråden