Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker bra bilder till skolarbete

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 18:30

Hej min dotter håller på med ett arbete i skolan (5:e klass) som handlar om knark, alkohol, tobak och sniffning. Hon håller på att göra en broschyr i pages som handlar om detta. För att kunna få det att se riktigt bra ut så behöver hon bilder angående temat. Vi har sökt en del men inte riktigt funnit vad vi har sökt. Är det någon som vet var man kan hitta bra bilder till detta, gärna i eps format så att texten kommer snyggt runt om bilderna.

http://www.google.com/ Klicka på bilder, skriv ett sökord. Prova gärna sökningarna själv, ensam vid datorn innan hon gör det. Det finns en Safe-search för textsökningar som skall filtrera bort sex, men jag är osäker på hur dina sökord fungerar tillsammans med det och när det gäller bilder.

Skoldatanätet har säkert också något, gå till länkskafferiet, sök på bilder (469 träffar) eller dina övriga sökord:

http://www.skolutveckling.se/skolnet/index.shtml

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 23:32

länkar

Inte många blider men en massa info. på följande adresser,
drugsmart mer för ungdom och can mer för vuxna.

drugsmart.se
can.se

Kanske du hittar länkar vidare, svårt att hjälpa när man inte vet vad ni vill ha för bilder.

Lycka till!

rj......

flickr och pbase är alltid värda ett försök..

Jag har aldrig använt Pages, men att text skulle åka snyggare kring EPS-bilder låter galet..??

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-15 12:55

eller denna
http://www.sxc.hu/

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 13:01

Du har rätt soul8o8.
Det jag är ute efter är bilder som inte ligger i en "ruta" om ni förstår vad jag menar. Jag vill att texten skall lägga sig runt själva objektet och inte runt rutan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 13:10
Ursprungligen av Masterboy:

Du har rätt soul8o8.
Det jag är ute efter är bilder som inte ligger i en "ruta" om ni förstår vad jag menar. Jag vill att texten skall lägga sig runt själva objektet och inte runt rutan.

Det är nog bäst att man fixar det själv i Photoshop med magnetlasso och/eller trollstav och sedan sparar om själv som PNG (tveksamt om Pages stödjer genomskinlighet i andra format än PNG).
Jag har aldrig hittat bilder på internet i annat än JPEG och i vissa fall GIF.

..aha, du vill ha frilagda bilder? typ så att texten kan går runt i kringelikrokar, istället för raka linjer?

Jag vet inte hur det funkar i Pages..

(cool det här med att man kan bifoga bilder numera erh är rädd att min quota kommer ta slut snart.. ..)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 15:44

Ja just det! det är precis så jag menar. Jag testade att ta en bild markerade precis som Rajje sa och klippte ut det till ett lager. Detta sparade jag som en jpg och sedan importerade i pages och DET FUNKAR.
Ledsen om jag varit lite otydlig med vad jag var ute efter.
Om det är någon som har något bättre sätt att ordna med bilderna så är det välkommet. tack även till deccept för länken jag har nu reggat mig på den sidan.

  • Medlem
  • 2006-02-15 18:41

jpg har väl inte stöd för lager? Der är inte en Pages-inställlning typ "Känn av kanter"?

Pages klarar i alla fall åtminstone GIF och PSD också. Med transparens då alltså.

(Riktigt schysst att man kan dra-och-släppa direkt från photoshop!)

1
Bevaka tråden